Kommer få en månadslön på 56500 istället för 51000 så är ju 5500 extra i lön före skatt. Har fått erbjudande om att kunna löneväxla så jag kommer ner till gränsen för statlig skatt. Dock ingen extra avsättning på 5-6% som jag förstår brukar kunna ske utan det är samma peng i lön eller in i extra tjänstepension. Vi har inget kollektivavtal avtal men ändå tjänstepension som ska motsvara kollektivavtalet på 4,7% eller något sånt.
Får också avbryta löneväxlingen precis när jag vill så det känns ju bra att man kan ångra sig.
Hur hade ni gjort?
Jag är lite kluven. Å ena sidan är det nice med en bra pension men å andra sidan så har jag småbarn och har några år kvar till 40-strecket. Någon tusenlapp i månaden efter skatt varje månad hade ju inte suttit ivägen, speciellt med tanke på villa, två bilar och två barn.
Statliga pensionen blir för dom yngre en väldigt liten del av lönen i pension.
man pratar om 40-45%
Dvs om man tjänar hyfsat som du vilket gör att man inte får några tillägg av olika slag får skattemedel behöver man verkligen en bra avsättning till tjänstepensionen för att få en rimlig procent av sin lön i pension.
Många vet inte eller har ändå inte vägt in att avsättningen till din statliga pension istället går direkt till svarta skattehålet över ca 50.000 i månadslön och vare sig du eller andra pensionärer får något av dessa pengar .
Det är orsaken till att dom flesta företag börjar sätta av ca 30% av lönen över 50.000 Sek till dom anställdas tjänstepension. Det kompenserar med lite råge bortfallet av statlig avsättning över ca 50.000 Sek/månad…
Dessutom brukar man kunna välja mer effektiv förvaltning på aktiemarknaden till större delen för dessa pengar.
OM din arbetsgivare fortsätter att ge bara runt 5% till tjänstepension är det därför VIKTIGT anser jag att man gör en löneväxling.
Jag skulle avsätta minst 25% av det som överstiger 50.000 SEK dvs ca 1600SEK
För att få vettig pension behöver du arbeta upp i hög ålder. Troligen nära 70 i din åldersgrupp.
Om du inte ser fram emot dom sista åren där på heltid eller vill få en högre mer rimlig pension skulle jag löneväxla lagom nu OCH förbereda dig på en lämplig kraftig löneväxling kanske runt 20% av din lön per månad när barnen flyttat om 15 år eller så och utgifterna minskat och/eller lönen blivit än bättre? .
Jag befann mig i exakt samma situation som dig när jag var 38 år. Villa, två bilar och två barn.
Jag kan försäkra dig om att om valet stod mellan att löneväxla eller att ha råd med en tältsemester i Danmark och besök på Legoland, då var valet lätt…
Matematiskt säkert mer rätt att löneväxla. Men samtidigt är kanske 80 öre spenderade tillsammans med barnen mer värda än 1 kr som pensionär? Med den lönen redan nu kommer du troligtvis klara dig bra på din pension oavsett förutsatt att du inte går i pension med ett nyköpt, fullbelånat boende. Men hade 80 öring inte gett tillräkligt med mervärde för familjen så hade jag löneväxlat och prioriterat “guldkant” som pensionär. Dock kommer du säkert ha möjlighet att spara ihop till guldkanten lite senare också så den kommer oavsett ändå inte vara helt körd
Och kanske även se sig om efter en ny arbetsgivare med kollektivavtal som då ger en 25-28% mer pensionsavsättning på lönedelar över ca 48tkr.
Problemet kommer att förvärras i takt med att TS kryper uppåt i lön, om det inte är +30% avsättning som gäller.
30% i kollektivavtalen är nog golvet, det kan läggas på deltidspensionsavsättning, tror att det är 2% i mitt kollektivavtal så jag får 32%.
Samma med de 4,7% TS nämner, vi får 6,5% på lägre lönedelar.
Tror att många (de flesta?) kollektivavtal har sprungit ifrån avsättningen på 4,5% som brukar nämnas.
Kollade upp och vi har den här 30% på tjänstepension för delen som överstiger gränsen för statlig skatt.
Jag lutar nog åt att löneväxla en del och behålla en del. För som någon nämnde så är det värt mer att ha skoj med barnen nu än lite guldkant som pensionär