Löneväxling Folksam

Godkväll,
Har en träff imorgon med Folksam som sköter löneväxling åt det bolag jag jobbar på. Tänker då att jag ville bygga en fondportfölj som vi ”alltid” pratar om ; LF global indexnära, LF tillväxtmarknad, Plus allabolag sverige index och handelsbanken GI småbolag. Problemet är att de inte verkar ha dessa fonder. Någon som har haft samma problem. Tycker dessutom urvalet av fonder ligger på höga avgifter. Hittar en SPP Generation 70 för 0,40%. Kan det vara ett alternativ? Kan detta vara en motsvarighet till 7AP såfa, men betydligt dyrare:-(
Tips?

Gokväll! :slight_smile:

Man får översätta till mest liknande fond från RT portföljerna. Typ som @Alec gjort för många andra banker redan i denna tråden. Kanske en idé att lägga till Folksam, Alec?

De verkar ha bra fonder att välja bland (så länge du har tillgång till hela deras utbud) och motsvarade ungefär 90/10 Globala RT portföljen blir det då:

• 60% SPP Global Plus 0.4% avgift
  • 10% SPP Emerging Markets Plus A SI 0.5% avgift
  • 20% SPP Sverige Plus A SEK 0.3% avgift
  • 10% SEB Likviditetsfond SEK 0.1% avgift

Vilket ger något lägre avgift ca 0.36% än SPP Genration 70 på 0.4%

Vill du inte stuva om i portföljen själv när du närmar dig 55 år (dvs när Generationsfonderna börja växla över från aktier till räntor) så kan absolut SPP Geneation 70 vara ett alternativ.

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Tackar JFB! Svarstiderna på forumet ligger i samma härad som ljusets hastighet :zap:

3 gillningar

Hade en festlig träff med Folksamrådgivare idag och fixade löneväxling allt enligt ditt eminenta förslag :grinning_face_with_smiling_eyes:

Men självklart har jag följdfråga… med tanke på att jag inte tänker ta ut min pension förrän om sisådär 15 år ska jag inte då skippa SEB likviditetsfond några år och trycka allting på övriga fonder. Vet ju att det kan vara psykologiskt trevligt med räntor om börsen störtdyker men den hinner säkert plurra ett par gånger innan jag tar ut några pengar…

1 gillning

Det kan man absolut göra om man har riktigt lång tid tills pengarna behövs, minst 10 år, för att maximera avkastningen med 100/0.

Personligen hade jag nog lagt de ytterligare 10% i globalfonden.

Men tänk på att riskjusterat ska man få bättre avkastning med 90/10 - något lägre avkastning men lägre risk.

Spelar kanske inte så stor roll så gör som du känner är bäst :grinning::+1:

2 gillningar