Löneväxling med Max Matthiessen

Hej!

Ny här på Rika Tillsammans och positivt överraskad av såväl podden, hemsidan ochforumet som mitt nyfödda ekonomiska intresse. Det som tidigare var rena grekiskan börjar sakta få konturer och bli riktigt spännande! Jag har sett över familjens ekonomiska buffert och så stilla startat upp ett långsiktigt sparande via Lysa, med plan att trappa upp det senare.

Löneväxlar sedan några år via Max Matthiessen, har haft bra genomgång hos dem vid två tillfällen men det mesta har nog gått in genom det ena örat och ut genom det andra. Var nyfiken på vad vi egentligen kommit fram till och loggade in ikväll. 33% vardera i Storebrand Sverige A, Storebrand Europa A och Storebrand Global Solutions A.

Vore tacksam för tankar kring mina fondval. Inte precis 70/20/10 som förespråkas här, och avgiften för den globala fonden är hög! Funderar på att flytta runt pengarna, men ingen av toppfonderna enligt RT finns att välja. Hur göra?

Vänliga hälsningar, Rutan

Kan du verkligen inte välja någon global indexfond från typ LF eller Skandia?

Finns denna? Den funkar i så fall och inkluderar tillväxtmarknad. Antar att den finns då du bara hade Storebrand-fonder.

1 gillning

I den listan jag hittar via hemsidan finns de inte iallafall. Däremot den andra Storebrand som just föreslogs, kikade på den och den ser väl ok ut?

Jag ska givetvis stämma av med min rådgivare, men oavsett specifika fonder - har jag uppfattat saken rätt om jag flyttar merparten till en global indexfond och endast behåller 20% i Sverige?

Vill bara påpeka att dessa rådgivare är (oftast) säljare. Jag skulle valt den fond som Passiv länkar 90% och 10% i Storebrand Sverige A.

Vilka avgifter är det?

1 gillning

Ja, den är marginellt dyrare än om man skulle ha köpt en globalfond utan tillväxtmarknad + tillväxtmarknadsfond separat.

Men som sagt marginellt och ändå en bra, bred, smidig och billig fond.

Sedan kan det vara bra att nagelfara avgifterna inom just din lösning hos MM för de kan ju ha annan prissättning.

Även intressant att veta hur övriga avgifter utöver fondavgifterna ser ut.

I min löneväxlade tjänstepension betalar jag ca 0,3% fondavgift och inget annat, men min arbetsgivare har inte Max Matthiesen.

MM och Söderberg & Partners brukar väl tyvärr kunna vara dyrare.

Jag beklagar, blir generellt alltid blåst av dessa skojare.

Hade MM fram till 3,5 år sedan. Vi kunde välja vilket institut som skulle förvalta både tjo och löneväxling. Jag hade allt hos Folksam, som hade lämpliga fonder.

MM’s webbtjänst användes för att välja/byta fonder.

@Rutan , om du inte hittar lämpliga fonder, kan du inte göra om du kan flytta fonderna till annat institut där det finns bättre fonder?

Förutom fondavgifterna kan en pensionsförsäkring även ha avgifter(*) som

• Rörlig årlig avgift på kapitalet (0% till 1,30%)
  • Fast årlig avgift (0kr till 387kr)
  • Premieavgift (0% till 3,00%)

Det viktigaste är att få ner den rörliga avgiften på kapitalet till 0%.

(*Jämför individuella tjänstepensioner | Konsumenternas)

Tack fär all input, uppskattas! Det är mycket att sätta sig in i, men jag börjar inse att avgifterna nog ligger i högre spannet. Jag har mailat och efterfrågat möjlighet att flytta åtminstone delar av innehavet. Tror ni det är problematiskt när det rör sig om tjänstepensionen? Vanligt sparande kanske är enklare?

I väntan på det. Min Europafond har årlig avgift 0,24% och förvaltningsavgift 0,20%. Sverige 0,24 resp 0,20. Den globala 0,78 resp 0,75%! Det känns mycket motiverande att byta inom Max Matthiessen oavsett! Jag har ca 150 000 per fond än så länge så det kan ju löna sig.

Det står att det finns över 1800 fonder att välja på men listan kan inte vara fullt så lång och via sökfunktionen hittar jag inte heller tex länsförsäkringars. Bland lägst avgift finns många Storebrand (USA, Sverige, Japan, Obligation mm), däribland Storebrand Global All Countries A med årlig avgift 0,32% och förvaltningsavgift 0,30. Global Plus A kostar 0,42 resp 0,40. Blir väl fortfarande högre avgifter än önskvärt, men bättre?

Samma här. Har allt i SEB global indexnära men MM var upphandlad mellanstation från min arbetsgivare. Inget jag betalar för.

Ok, så du kunde flytta? Var det komplicerat? Kostnad?