Löneväxling med vilande AB

Har precis signat på för anställning med bra lön, där arbetsgivaren tillåter löneväxling. De använder Avanza Pension. Innan anställning var jag konsult under eget AB i fem år, där jag satt av en rejäl slant som ligger i en KF i företaget, ingen tjp avsatt. Har haft ITP2 sen tidigare, men med rätt låg lön.
Funderar på att löneväxling ett större belopp i månaden. Jag skulle kunna mjölka mitt AB på utdelning om det nu kärvar med lönen. 45 år idag.

Tänker jag rätt idag? Känns som en större tjp skulle ge mera möjligheter närmare pension, tex sluta/minska arbete närmare pension.

Är lönen över brytpunkt så kan det finnas vinning i att löneväxla. Annars nej, då är det bättre att ta det som lön och spara på isk-kontot.
Vad är lönen på det nya?

1 gillning

79´ är nya lönen. Har sen tidigare tagit ut 52´ under ABet.

Har du ingen större intjänad tjp sen tidigare så hade jag valt att maxa så mycket jag kunnat i något/några år för att sedan trappa ner.
Om du klarade dig innan på 52 tkr brutto + utdelning så borde du klara det något år till utan att pressa ekonomin.

Se bara till att bolaget betalar in grundtjänstepensionen på bruttolönen innan växling dvs 79. Och att din löneväxling räknas upp med 6% (skillnaden mellan arbetsgivaravgifter om 31% som bolaget slipper och löneskatt på 24% som bolaget betalar istället vid löneväxling)

1 gillning

I ditt lägga hade jag bokat in en avstämning med @Monica för att hitta bästa lösningen då du har många dimensioner att beakta.

1 gillning