AB eller löneväxla?

Hej.

Har funderingar som nog ngn annan tänkt igenom innan.

Jag är 54, läkare, lön runt 80. Tidigare annan karriär så inte ngn fantastisk pension men så klart bättre än för många andra. Anställd i Region och har gamla KAP KL avtalet. Ok med chef att ha sidouppdrag.

För att inte tappa tempot på golvet vill jag även ta lite extra pass på kvällsjour men max 1/månad och korta pass. Detta skulle som konsult generera 75 k om året.

Nu kan jag starta ett ab och inte ta ut ngn lön men det blir ju ändå ganska mycket omkringkostnader. Försäkring, revisor,bokföringsprogram m.m. Totalt säkert 10 k/år. Och visst kan man senare avsluta företag efter 5 års träda men man behöver väl betala bolagsskatt när pengar kommer in och också skatta när bolaget avvecklas. Dessutom odlar jag hellre chilli än håller på med ett bolag.

Så min fråga:

Är det inte lika bra att bara vara anställd på timmar av konsultföretaget.som sköter jourtillsättningen , förvisso med 20%mindre lön. Sedan betala 50 % skatt men istället löneväxla motsvarande summa på det ordinarie arbetet? Man kan förstås inte köpa saker på bolaget men slipper redovisningar m.m. Hade jag haft större omsättning så verkar AB vara bra men är det värt när det är så litet?

Om jag är regionsanställd borde det väl inte vara problem med tjänstepensionen om jag får konsultlön av ett privat företag vid sidan?

Tacksam för input. Vänligen M

Kör du löneväxling kommer allt att komma ut som inkomst av tjänst vid uttag men med ett AB får du en annan verktygslåda och kan välja om du vill ta det som inkomst av kapital eller tjänst och påverka beskattningen mer.

Kanske inte värt det om du inte tycker att det är kul att hålla på med vilket din trådstart antyder men det är en annan sak.

Jag tjänar mindre än dig men hade mycket hellre kört så mycket som möjligt i eget AB istället för att vara anställd om jag hade möjlighet.

Tack för återkoppling.

Jag får väl känna på det och starta ab senare om det känns kul. Verkar onekligen som att det finns fördelar.

Mvh

Mattias