Löneväxling vid förhandling

Hej!

Jag heter Klaus och kommer från Tyskland. Jag ska flytta till Sverige i januari och har blivit erbjuden en tjänst här. Jag har inte jobbat tidigare i Sverige men har arbetat i Tyskland i över 40 år. Jag har tjänat mycket bra i Tyskland och jag förstår att lönerna i Sverige inte är samma utan lägre.

Jag ska snart diskutera lönen och någon har tipsat om att ifall de inte går med på lönen du vill ha så kan du kanske be om löneväxling.

Min fråga är Vad innebär löneväxling? Är det extra inbetalning till pension?

Hur beskattas det? Kommer det som brutto på inkomsten?

Jag kommer att bo i Sverige tills jag går i pension om cirka 14 år.

Tacksam för svar och tips.

Klaus

Löneväxling är ett sätt att avsätta mer till pensionen från lönen. Dvs du avstår en del av din lön som avsätts till din pension istället.
Löneväxling finns inte som alternativ på alla arbetsplatser.
För arbetsgivaren blir det samma kostnad i stort.
Dvs bör inte påverka din förhandling om lön.

Syns löneväxlingen på kontrolluppgiften till deklarationen?
Har diskuterat med ägare på moderbolaget till företaget som påstår att om de ger mig hög lön som de vill göra kommer det bli protester från andra anställda på företaget i Sverige. Då de kollar upp genom taxeringskalender vad andra tjänar :blush:

Nej, den syns inte i deklarationen. Så är anledningen att de vill dölja att du tjänar mer än övriga så fungerar det som lösning.
Se bara till att det står med i anställningsavtalet så de inte kan backa på det sen.

1 gillning

Nej den syns inte som sagt.
Jag vet inte något sätt någon obehörig skulle kunna komma åt den informationen utan att det läcks internt på företaget. Den risken finns men det är inte ditt problem tycker jag.
Det finns en gräns för löneväxlingen som begränsar.
Max 35% av bruttolönen och då räknas även den vanliga tjänstepensionen in där.
Den varierar lite men är ofta ca 5% av bruttolön upp till ca 50.000 i lön och 30% på summan däröver.
Det betyder att om din lön är säg 100.000 per månad går det att “dölja” knappt 20% för nyfikna ögon.
Behöver inte skrivas in i anställningsavtalet för DIN skull. Där specas din höga lön vilket är det du vill ha.
Det är företaget som vill att du skall ha maximal löneväxling och inte kunna avbryta eller ändra den för att din höga lön inte skall framgå av din deklaration till skatteverket.

Tack för svar!
Vem bestämmer till vilket pensionsbolag det betalas? Har läst det finns någon som heter Collectum som ska vara ok.
Senare när jag går i pension så beskattas det och hur lång tid betalas det ut? Under 5 år ? Eller det är olika?

Där jag har arbetat hade företagen ett avtal med en bank och hanterade detta via en mellanhand som även handhade lönerna.
Val av upplägg var rimliga . Många väljer nog fonder som man kan placera fritt inom bankens utbud. Har hört att man ibland måste välja minst hälften traditionell placering med oftast sämre avkastning på lång sikt.
Det vanliga tror jag är att du får välja utbetalning fritt från 5 år till livsvarigt inför att utbetalning skall starta. OM du vill ha riktigt kort tid och inte avtalat i förväg om det kan det krävas en utförlig hälsodeklaration.
OM 5 år är avtalat kan man inte vägra dig det om du har maximal otur och får ex Cancer med dålig prognos. Och det är vad jag vet aldrig något som hindrar att man när det är dax för utbetalning ändrar till valfri längre utbetalningstid.

Man kan numera byta till annan bank senare ex till AVANZA eller annan som har lägre avgifter och större fondutbud.

Hej Klaus,

löneväxling är precis samma som ‘Entgeldumwandlung’ i Tyskland. Men beloppgränser är mycket högre i Sverige.

Se till att din lön anges för det hela i ditt avtal. Löneväxlingen tar ni vid sidan om. På det sättet följer lönevaxlingen löneutvecklingen och bl.a. arbetslöshets försäkring och pensionsavsättningarna går på hela lönen.
Försäkra dig för att de deklarerar lönen INNAN löneväxlingen som bas för avsättningarna. Ha det skriftligt!.

Sen är det inte så att avundsjukan om lönen är ett problem i Sverige. Tror du och andra här tänker aldeles för ‘tyskt’. känner igen detta resonemang. Låter helt enkelt för mig att din framtida AG inte vill ge dig den lön du vill ha.

Om du kommer att ha en kollektivavtalsliknande pensionspremienivå kommer du att ha mycket bättre pension i Sverige än i Tyskland för ditt arbete. Därför är det rimligt att ha lägre bruttolöner än där du kommer ifrån. Totalersättningen är troligen bättre.

Lycka till!