Löneväxling vs ITP -olika uttagstider- vad är mest lönsamt över tid?

Behöver era råd gällande löneväxling och vanligt ITP1.

Jag löneväxlar idag, där löneväxlingen har en uttagsstid på 10 år. Men, den del som jag har kvar i ITP1 har en uttagstid som är livslång.

Nu är frågan, om och när löneväxlingen blir olönsam i o m de olika utbetalningstiderna.

Eftersom det är svårt att uppskatta framtida avkastning och vilken skatt man får de första tio åren, när löneväxlingsutbetalningen görs, så har jag svårt att räkna på när jag ska sluta löneväxla och istället bara ha vanlig ITP1.

Någon har som har tänkt ett extra varv kring detta?

Du kan ändra (förlänga) uttagstiden för löneväxlingen eller avvakta med att pensionera dig (betala ut löneväxlingen på kortare tid).

Hur som så är det ett lyxproblem och hur du än räknar så så kommer du att en högre pension om du fortsätter att löneväxla än om du slutar löneväxla.

Alternativet till löneväxling blir ju att investera motsvarande via ISK eller liknande och det blir ändå en fördel att löneväxla och betala skatt sen än att betala skatt nu och sen investera.

Edit: förtydliga att avvakta med att pensionera dig avser att leva på löneväxlingen under första 5 åren som ”pensionerad.”

Tack Fredrik! Vilket bra svar!
Jag kommer behålla löneväxlingen en bra tid framöver.

Ja, jag vet att det är ett lyxproblem, men samtidigt är pension ngt som är hyfsat svårnavigerat. Allt är inte glasklart. Så jag uppskattar att du tog dig tid att svara.

Ha en fortsatt fin sommar! :blush: