Löpande uttag Lysa

Jag kommer råda mina föräldrar att byta sitt fondsparande till lysa istället för bankens ”råd”, dock undrar jag vilken fördelning de ska ha.

Mamma jobbar fortfarande och har bra lön, är 64 och tanken är att fortsätta jobba. Kollar man hennes fonder på banken nu är det ca 60/40 och tänker att hon ställer in samma på lysa.

Pappa däremot är pensionär och jag vet inte riktigt vilken fördelning han skulle ha, om de kommer ha olika konton, om han kommer ta ut pension löpande från lysa. Så vad tror ni? Är 60/40 för aggressivt för honom eller lagom när man ska ta ut löpande?

Är du/de säkra att de vill ha räntefonder?

Jag tycker personligen inte de är så attraktiva i en ISK som t.ex. Lysa använder. Jag hade hellre satt en del i aktiefonder och en del i fasträntekonto (t.o.m. storbankerna ger 3% nu).

2 gillningar

Dom har noll koll på sparande å investeringar och har alltid blivit rådda vad banken sagt. Vill göra så enkelt som möjligt för dom. Speciellt för pappa om han plockar ut varje månad än att han ska göra ett moment till ( plocka ut från sparkonto) och få en utbetalning från lysa.

Men jag är helt på din linje med sparkonto, jag gör själv så. Men just för deras skull och att jag ska slippa in varje månad å hjälpa dom :sweat_smile:

1 gillning

Lysa har ju sparkonto nu så man kan köra allt hos dem.

1 gillning

Jag har ett liknande upplägg där jag kör 100/0 på Lysa åt mina föräldrar(80+). De klarar sig på sin pension och därför ser jag ingen anledning till stor mängd räntepapper som drar ner totalavkastningen (trots deras ålder). Till saken hör också att min far alltid gillat att göra affärer och triggas av utvecklingen på börsen. Öppnade ett separat sparkonto i mitt namn på Avanza och där har jag placerat en spar-buffert åt dem. Fördelen med detta upplägg är också att jag snabbt kommer åt pengarna om jag skulle behöva hjälpa dem med något inköp (bergvärmepumpen pajjar, etc) Skulle de behöva mer cash på (lönekontot) kan jag föra över från Avanza till SEB (deras bank) på 1 dag. Till saken hör att jag är enda barnet i familjen, blir kanske ett konstigt upplägg om man är flera syskon :slight_smile:

Efter snackat med dom kom vi fram till att vi byter deras fonder till en globalfond på deras bank och gör ett konto på en nischbank med bra ränta. Så gör vi en 60/40 på det sättet. Dom hade inget emot att jag hjälpte dom och månadssparar dom får jag väl logga in 1-2 ggr om året och rebalansera om det behövs :raised_hands:t2:

1 gillning

Var det inte Warren Buffert som rådde till en 90/10 portfölj i pensionen då den hade hög avkastning men samtidigt som den hade en låg chans att ta slut innan 30 år.

Om jag inte kan länka till en annan hemsida så får ni ta bort det :slight_smile:

2 gillningar