Övervärderad marknad

Hej Alla.

Är lite okunnig i aktier och tar gärna lite råd hur jag ska tänka med mitt sparande.

Har en för mig stor summa pengar i en global indexfond. Har inget behov av dessa pengar så tänkte att det kan vara investerade i 25 år tills pension.

Tycker jag hört mycket om hur övervärderad aktiemarknaden är just nu och hur buffet index aldrig har varit så högt och att alla hans pengar är oinvesterade osv. Kanske inte dagsfärsk info. Stämmer det? Har inte riktigt koll.

Hur gör alla ni med erat långsiktiga sparande. Är det bäst att bara blunda och alltid låta pengarna ligga i aktier eller ska man sälja och köpa ngt annat när bolagen är så högt värderade.

Spännande att höra hur andra tänker.

/Gunde

Välkommen till forumet! :smiley:

Summa summarum: De flesta ligger kvar eftersom vi vet att det inte går att tajma marknaden. Att jänföra med Buffett blir fel av så många skäl. Så ska du inte röra pengarna på 25 år så rör dem inte nu heller.

5 gillningar

Backar du 25år så fanns det säkert dom som tyckte börsen va övervärderad då (nu är inte exakt 25år bak det bästa exemplet då vi Juli 2001 va i mitten av en av dom värsta nedgångarna i modern tid.
Trots det är vi flera hundra procent högre idag. . så hade du stått utanför marknaden den senaste 25åren hade det varit en DÅLIG affär.

Nu finns det ju tyvärr inget som säger att IDAG kan vara ATH som aldrig i vår livstid slås igen . . inte troligt men KAN hända.

Här har du de senaste 25åren. . .kommer nästa bli lika bra..INGEN aning

1 gillning

Warren Buffet är 95 år gammal.
Jag gissar att du och han har olika tidshorisont i ert sparande.

4 gillningar

De enda gångerna jag verkligen funderar över “övervärderad” är om det rör sig om något som ska börsnoteras för första gången.

I övrigt så är ju marknaden, och varje aktie däri, prissatt enligt vad folk är villiga att betala för den, vilken man ju kan anse vara korrekt pris om man vill göra det enkelt för sig.

2 gillningar

Hej,

Tack för alla Svar!

Känns skönt att det verkar finnas konsensus att en bra strategi kan vara att behålla aktierna. (ingen vet ju vad som kommer hända)

Då kan jag sova lugnt och veta att jag inte gör något fel iallafall.

2 gillningar

Jag har sparat i fem år och har hela tiden fått höra att marknaden är övervärderad och snart kommer kraschen.. trots tre större korrektioner inkl krig på vägen så är jag upp mellan 60-80 % på de olika portföljerna jag har.. köp och blunda :slight_smile:

2 gillningar

Hej och välkommen!

Bästa är att månadsspara dina pengar och glömma bort dem, pilla (ändra inte på ditt sparande tiden utan låt det vara). Tycker du att det är svårt att veta hur du ska investera rekommenderar jag Lysa då sköter placeringen och ombalansering åt dig :blush:

Bra video, tack för den!

Ja, jag får läsa in mig lite på Lysa, kan inte så mycket om den och vad skillnaderna är. Har tolkat det som de tinte är så stora skillnader om man har lång sparhorisont som jag har.

1 gillning

Du kan läsa om Lysa här. Det jag tycker är toppen med dem är att jag inte behöver göra någonting efter att jag svarat på frågorna (och ändrat aktie fördelningen om jag vill och skapat månadssparande) eller göra egna insättningar varje månad om jag inte vet mitt månadssparande.

Dessutom har min avkastning gått riktigt bra! Sedan start 61,62% upp med 100% aktier sedan september 2021.

1 gillning

Ok tack, Snyggt jobbat :grinning_face:

1 gillning

:blush: jag har inte alltid haft 100% aktier% jag har också deras sparkonto ränta också. Så totala avkastningen från start alla konton oavsett form mm är + 40,82% :blush:

Det bästa med Lysa enligt mig som gjorde att jag flyttade över allt från Avanza till Lysa är att jag inte kan investera och pilla själv på mitt sparande. Över tid tjänar jag jättemycket på det :blush:

Marknaden är aldrig övervärderad. Den är värderad exakt så mycket som den är värd.

1 gillning