Lundin gold - sälja eller behålla?

Hej!

Helt ny här m har lyssnat flera avsnitt på podden o gillar det jag hör. Ngt för alla o sånt som vanliga människor kan ta till sig. Nu till min fråga. Har fått en hel del aktier i Lundin Gold o det går väldigt bra nu. Är det ngn som vet hur man ska tänka här, sälja el behålla?

Nja. Egentligen har det gått bra fram tills nu. Hur det går just nu vet du först i framtiden.

Spelar ingen roll hur det har gått.

Hade du köpt aktierna till dagens pris om du haft pengarna? Om ja → behåll. Om nej → sälj.

5 gillningar

Som Nightowl redan svarat så spelar det ingen roll hur det redan har gått.

Känner du dig osäker på hur det kommer att gå i framtiden så sälj av en del eller allt och köp globala indexfonder eller Lysa.

Lycka till.

Bra och tänkvärd input!

Jag sålde för tidigt egentligen, men hade mer än dubblat pengarna på 3 år. Tyckte P/E började bli lite högt. Nu har det skenat iväg uppåt. Vågar inte tycka något om vad andra ska göra. Men jag köper inte på priset det ligget på nu, runt 222kr.

$LUG är min endast exponering mot guld in portföljen. Jag behåller :slight_smile:

Hur stor del av sparandet ska ligga i just denna aktie?

Inga billiga globalfonder har mer än 6% i en enda aktie, så det kanske du inte heller ska ha.

Låt säga att du har 1% av ditt sparande i denna aktie och tycker det är lagom nivå, behåll då.
Meeen Om du har 20% av ditt sparande i denna aktie, ta då hem en hel del vinst även om du även i framtiden vill vara investerad i denna aktie.

har själv ca 3% på $LUG vid en KF portfölj med ca 30 globala utdelningsaktier.

Och så tittar vi i backspegeln. :poop:
314 i skrivande stund.

1 gillning

Den bästa exponering mot guld och fint utdelning, har ökat till 4% av min KF portfölj :slight_smile:

Ja visst är det kul :star_struck:. En fråga som verkar svår att få svar på är ang dubbelbeskattningen på utdelningar. Vad jag kunnat läsa mig till så är det 25 % skatt i Canada men via skattemynd och dekl får man endast skriva av 15%? Verkar krångligt att få tillbaka resten då man måste gå via Canada? Ngn som vet mer här?

Jag köper på KF hos Avanza. Avanza sköter källskatten och återbetala den varje Mars :slight_smile: