Det börjar närma sig kvartalsskifte och beslut om flytt, någon som hört något från Lysa om fondbytet?
Inte hört/sett något men hoppas som de flesta andra också på ett byte. Alternativt att de tar bort sin home bias så man kan välja Sverige fond själv.
Men detta är något som gör att jag tveksam över hur länge jag vill stanna på lysa också.
Inget mig veterligen…
Det jobbiga är att jag nu kollade avkastningen på Avanza mellan SEB Sverige indexnära och Öhman Sverige marknad hållbar. 65% vs 52% på 3 år. En betydande skillnad. Och ja jag vet att historik inte säger nåt MEN en bred portfölj ska ju innehålla breda indexfonder. Så här tycker jag faktiskt att LYSA BRED brister. Dvs man har valt en fond som aktivt valt bort många bolag och har enligt mig blivit smal…
Jobbigt att vi inte heller vet om nåt är på gång. Vet inte hur man gör men kan inte nån tagga Oscar på LYSA så kanske han bara kan meddela om det fortfarande är nåt på gång???
Yes, tycker det är lite tråkigt att deras kommunikation inte är skarpare, som vi varit inne på i denna tråden några månader nu.
Kommer iaf flytta över allt till min Nordnetportfölj nu:
Kommer den ha bättre riskjusterad avkastning i framtiden än Lysa? Framtiden får utvisa, jag tror iaf den har väldigt goda chanser. Kanske byter tillbaka till Lysa igen om dom får ordning på sin kommunikation och Sverigefond.
Varför kopierar man inte AP7 om det nu är så jävla bra? Den har väl inte 20% sverige?
Finns en lång tråd om Home bias om du vill läsa. Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?
Jo, men varför har inte AP7 20% home bias i såna fall. De verkar ju ändå veta vad de gör?
Det får nog deras förvaltare svara på, tror att Jan ställde den frågan till AP7 chefen i detta avsnittet om du orkar kolla igenom:
#149 - Bästa fonden för PPM: AP7 SÅFA | Intervju med kapitalförvaltningschefen Ingrid Albinsson - YouTube
Ap7 aktiefond är en global indexfond och i en global indexfond är Sverige max 1%. Svårt att få global spridning med 20% Sverige . Svårt att få bred global spridning när man överviktar 1% till 20-30%
Irrelevant jämförelse skulle jag hävda.
AP7 rekommenderas för att den har lägst avgift samt att den har hävstång.
Jag har aldrig hört någon säga “AP7 är så jävla bra eftersom den innehåller 1% Sverige”.
Ska en global indexfond ha mer än 1% Sverige? Vem bestämmer det?
Min kommentar ovan var kring att Lysa inte bör kopiera AP7, trots att AP7 hyllas som en väldigt bra global indexfond. Lysa har aldrig hävdat att deras produkt är en global indexfond. De säljer en produkt som ska täcka hela portföljen, dvs både global indexfond, svensk fond för home bias, samt räntedelen.
LYSA
10 tecken
Hittade detta i Lysa Community på Facebook:
Som tidigare nämnt i din frågeställning från den 17 augusti här i Lysa Community har vi ett aktivt arbete kring exponeringen mot Sverige för bred inriktning. Ditt likväl alla våra kunders förtroende betyder allt och vi har lyssnat på era synpunkter då vi hoppas just nu på att kunna kommunicera mer kring Sverige-exponeringen runt årsskiftet.
Återigen tack för din feedback och förståelse. Vi är öppna för fler frågor och tills dess önskar vi er alla en lysande söndag!
Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa
Kanske blir en återgång till till Lysa i julklapp då. Vore skönt så jag slipper grubbla om portföljer på dagarna
Det ser ut som du har Julafton varje dag i portföljen .
Inte helt topic men kändes som rätt tråd att dela i ändå.
”Samtal med Patrik (Lysas VD)” 6 december klockan 12-13. Går att skicka in frågor i förskott också.
Ställde tre frågor som vore intressant att få svar på:
-
Är alla underliggande fonder som Lysa investerar i UCITS? Om inte, varför och planerar ni att ändra på det?
-
Kommer den smala Sverigefonden bytas ut i närtid så ert breda erbjudande följer den forskning i refererar till?
-
Vilken forskning bygger den automatiska rebalanseringsfunktionen på? Varför just rebalansering vid 3% avvikelse i 5 dagar?
Är detta viktigt? För mig är en fördel med fondroboten att de kan nå och utvärdera fonder som jag inte kan nå. Borde det vara enbart UCITS i en fondrobot/fond-i-fond?
Det är väl upp till var och en att avgöra tänker jag? Jag investerar iaf bara mina pengar i UCITS fonder.
Saxar in lite info om UCITS:
UCITS är ett EU-direktiv som är införlivat i svensk lag. Det ställer en mängd hälsosamma krav på fonder som väljer att följa det. Bland annat ska en UCITS-fond ha en viss grad av riskspridning, vara likvid och endast använda derivat och belåning i begränsad utsträckning. Att en fond valt att följa UCITS ger därför en viss trygghet rörande fondens struktur och (begränsade) frihet – saker som annars är svåra att kontrollera dagligen.