Lysa efter 4 år

Hållbar går än så länge bättre. Om du googla lysa avkastning så hittar du en länk där du kan jämföra bred och hållbar.

Du hade bara otur med tajmingen, 2021 peakade ju börsen. Ge det tid bara.

4 gillningar

Definiera “bättre” :slight_smile:

Om du med ordet bättre men absolut avkastning så är det omöjligt att svara på om bred eller hållbar framgent kommer ge bäst avkastning.

Om du med ordet bättre menar bäst riskjusterad avkastning framgent så borde bred vara bättre då den helt enkelt är bredare, täcker större del av marknaden och har fler innehav.

Om du med ordet bättre menar mest ESG, hållbarhet osv så bär det rimligtvis vara hållbara portföljen.

3 gillningar

Jag tror att du behöver läsa på om fonder.

Jag skulle kunna plocka upp fonder som gått EXTREMT bra under ett antal år. Frågan är dock hur dessa fonder kommer att prestera i framtiden.

Och jo, jag anser att Lysa är en typ av fond.

Du missar fortfarande poängen totalt. Seriöst den är inte svår att fatta. Detta är ingen jämförelse diskussion för att låtsas experter som du ska klappa dig själv på axeln

2 gillningar

Liknande resultat i min kurva, dock blir avkastningen helt annan om man räknar insättning minus uttag i mitt fall.
Landar in på ca 10% avkastning under perioden….

@Dan84 hur blir din avkastning om du ser till dina insättningar kontra uttag under perioden?

Av intresse. Hur/med vilken tjänst backtestar du?

Ärligt betydligt mindre. Ungefär 27%. Började med 10 000. Och efterhand som 5 år låsta investeringar kom lös blev det 100 tusen något senare. Och Ungefär 1 år senare en 100 tusen till.

Använder oftast https://www.portfoliovisualizer.com/

Samt även rent allmänt gå in och kolla grafer för olika fonder och jämför med varandra.

1 gillning

Hur ser det ut för lysa år för år senaste 5 åren?

Lysa aktier bred har avkastat 79,75% senaste 5 åren. Det motsvarar en cagr på 12,44%.

1 gillning

Inte genomsitt… utan år för år. Det har väl sett olika beroende på vilket år man kollar på

Om du Googla lysa avkastning så hittar du en länk där du kan dra med finger på diagram mellan åren för att se hur det gått. Du kan även ställa in hur mycket räntor som ska räknas med.

1 gillning

Lysa hållbar har gått 90% de sista 5 åren

Antingen räknat du själv med metoden som beskrevs här ovan eller varför inte dra ett mail och få en sammanställning år för år? :slight_smile: