Lysa, bra eller skräp?

Hej allihopa,

Det här är mitt första inlägg här på forumet! Jag upptäckte RikaTillsammans för någon månad sedan och har sedan dess blivit riktigt intresserad av sparande och privatekonomi. Det känns som en helt ny värld har öppnat sig!

För ungefär två månader sedan började jag spara i Lysa, men hittills har det bara gått åt ett håll – ner. Just nu ligger jag ungefär -10% sedan start, och det känns ju inte särskilt kul… Är det här normalt? Jag förstår att man ska tänka långsiktigt, men ärligt talat börjar jag undra vad det är för skräp jag har lagt pengarna i. Någon som kan lugna mig eller dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand!

6 gillningar

Vad har du jämfört Lysa med för att konstatera att det är skräp?

2 gillningar

Nedgången har väldigt lite med Lysa att göra, och desto mer med hur börsen och valutan har gått under tiden.

11 gillningar

Hej.

Börsen har gått ner och svenska kronan ökat i värde. Så inte lysas fel.

6 gillningar

Jag har inte gjort någon jämförelse med något, är väldigt ny på allt det här men att investeringen rasar med 5-6 % i månaden känns ju halv kasst. Har dock bara fortsatt stoppa in mer pengar då jag förstår att det är billigare att köpa vid nedgångar :sunglasses:

2 gillningar

Det är rätt tänk att fortsätta spara oavsett. Allt i stort sett har gått ner i år totalt, så har du en någorlunda vettig fördelning mellan aktier och räntor sitter du bra till den dagen det vänder.

2 gillningar

Börsens bistra verklighet tyvärr…

Varje enskilt år får du räkna med -50% till +50% i avkastning. Varje 10-årsperiod dessutom 1-2 större nedgångar. Men trots detta så brukar det oftast bli bra utfall på lång sikt.

Detta gäller oavsett om det är Lysa , indexfonder, Opti eller andra fonder och aktier.

9 gillningar

Det har gått ner 5-6% i år, vissa år kan det gå ner 50%. Sen brukar det gå upp över tid.

Det är därför 5-10+ års sparhorisont rekommenderas och att man bara investerar med pengar man kan avvara.

4 gillningar

OK. Med den fördelning får man vara förberedd på nergånger mellan 50-70% då och då. Oftast långt emellan men det kan hända. Om du har 15 års horisont så kan det vara rätt men som sagt påfrestande när marknaden gungar.

2 gillningar

Ja, det är helt enkelt så det är ibland.

Det finns inga investeringar som bara går uppåt, utan såna här nedgångar är att förvänta.

Man kan försöka minska sin risk för att försöka undvika större nedgångar, men det är ändå inte en garanti.

3 gillningar

Jag har samma problem med Nordnet. :joy:. -9% i år. Börsen är jobbigt när det backar men något man måste leva med om man ska bli långsiktigt vinnare. :+1::wink:

2 gillningar

Ja det är fullt normalt. Det är även normalt med nedgångar som pågår i flera år och tar uppåt 10 år att återhämta sig. Detta är normalt för aktiemarknaden som helhet och därmed för Lysa.

Så räkna med att detta sker. Den förvaltare som påstår sig kunna motverka detta utan att missa uppgångarna antingen ljuger eller vet inte bättre.

9 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Ja, det är normalt. Två månader motsvarar en minut av en timme om timmen representerar ett decennium.

Som du själv skriver: Spara på, det vänder!

11 gillningar

Är du långsiktig dvs över 10 år?

Ett bra sätt är att månadsspara. Då försöker du inte tajma marknaden utan det sköts automatiskt. Du kommer att köpa andelar till både högre och lägre pris.

Jag låter mitt automatiska månadssparande fortsätta.

4 gillningar

Tack :blush::100::100: Det ska jag absolut göra

3 gillningar

Tänkte minst 10 men troligen 15-20 år. Så jag kommer defenitivt fortsätta lägga in så mycket jag kan varje månad. Kommer nog bli automatiserat så småningom också :grin:

3 gillningar

Jag känner att lysa är ett riktigt bra alternativ i dessa tider. Länsförsäkringar global är ner 8,49% i år och Lysa 4,4% med betydligt mindre andel i USA. Börsen har gått riktigt starkt i två år så köpte du in dig nyligen så förstår jag att det känns lite surt. Jag fortsätter månadsspara långsiktigt i lysa och köper in mig lite extra i försvarsaktier i Europa så sover jag gott om natten.

2 gillningar

Ah, surt men det vänder nog :sunglasses: Klart att hela börsen ska krascha ner i avgrunden precis när jag upptäckt intresset för sparande :sweat_smile:

1 gillning

5-6% ner. Stackare :joy:

Prova 30% på 1-2 månader som hände under covid.

Man ska räkna med att man i perioder förlorar 30% av värdet.

Lysas fonder under 20 år fram till covid kraschen hade över 600% avkastning. Och det med 2007 kraschen. Covid kraschen och diverse mindre nedgångar

1 gillning

Det var väl nästan på två veckor t o m? Det gick sjukt fort iaf. :joy:

Jag konststerade bara att man inte kan fånga en fallande kniv och framåt augusti var allt tillbaka igen.

3 gillningar