Hej på er! Jag sparar i Lysa och har ca 37 % i räntefonder och sedan tror jag det lysa bred resten år och sedan årsskiftet så har den gått väldigt knackigt. Jag tror den ligger bara på någon plus procent totalt medan när jag har andra sparform där jag har Aktier och eller aktie indexfonder som god betydligt bättre. Är det någon som vet varför Lysa gå så knackigt. Sedan årsskiftet är det enbart att aktierna som ligger idag fonderna på Vanguardär så Amerika fokuserade och att det inte går bra? Av försökt läsa mig till någonstans men det står ju inget skrivet på Lysa själv eller dylikt. Sedan har jag förvisso ett långsiktigt sparande, men när övriga börsen eller min portfölj har lyft 10-15 procent redan i år och medan står bara det stått still lysa så börjar man fundera
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Börsen överlag har inte haft någon vidare start på året. På räntesidan har det heller inte hänt så mycket ännu.
Sverige är väl en av få marknader som har haft en hyffsat bra start på året. Men Lysa har “bara” 20% Sverige, resten är globalt placerat, helt enligt forskningen ![]()
Globala stora bolag, globala småbolag och tillväxtmarknader, har alla haft en seg start på året. Det är inget konstigt. Ibland går det upp, ibland går det ner.
Lysas portfölj bör inte jämföras med enskilda aktier eller nischfonder. Man bör jämföra med ca 60% globalfond + 10% småbolagsfond + 10% tillväxtmarknadsfond + 20% sverigefond.
Med 100% i Lysa aktier är det rimligt att anta att avkastningen varje enskilt år kan variera mellan -50% och +50. Så en portfölj med 60% aktier och 40% räntor får man räkna med ett spann på minst -30% till +30%.
Varje 10-årsperiod får man dessutom räkna med 1-2 större nedgångar.
Um…lysa har än så länge i år gått bättre än tex lf globa.
Lf globa i år -1,20
Lysa + 0,79
Sedan att det går dåligt är att usa och tech har en nedgång just nu. Över 2 minus 2 dagar i rad till idag tex.
Tesla störtar i eu osv.
TARRIFS osv
Yup. Kommer ihåg när lysa hade visuell tidig avkastning baserat på deras fonder. 20 år ungefär.
Flera dippar. 2008. Och precis efter covid dippen var det ändå plus 800%.
Men suger var gång man förlorar en 60-100 tusen på 3 dagar ![]()
Man har inte förlorat förrän man har sålt ![]()
Jo ![]()
Man har inte vunnit förrän man spenderat
Med lång sparhorisont och 37% räntefonder bör du inte förvänta dig mycket.
Det har knappt gått 2 månader av året och visst har börsen gått dåligt men ge det tid.
Fast har du spenderat har du ju förlorat pengarna. Förstår inte din logik.