Jag vill verkligen tro på LYSA och jag har tänkt att gå över dit småningom, MEN om man jämför med två stora index så blir det så här de senaste 5 åren:
LYSA + 86.61%
MSCI World + 96.37%
MSCI ACWI + 97.46%
Varför är LYSA så mycket sämre? Och borde inte de 20% med sverigeaktier ökat avkastningen?
Har du räknat med att kronan stärkts mot andra valutor? (Tror det är det som är anledningen, och då hade det inte hjälpt att ha en annan globalfond)
Är det därför du bytte till Lysa från global index för att komma in/köpa billigare?
. Sälja dyrt och köpa billigt 
. Jag var tvungen bara haha. 

Exakt, marknadstajming ![]()
Rent krasst så är tidsperioden alldeles för kort för att kunna jämföra.
Låter lite som nåt Tegnell skulle kunna säga ![]()
På 50 årssikt kommer det säkert jämna ut sig.
.
. Det är bara slumpen som kommer avgöra vilken kommer ge lite mer långsiktigt.
. Man ska välja något av de alternativ och följa sitt eget väg utan att jämföra vilken har avkastat några % mer eller mindre på 5 årssikt
.
Hej igen,
Kollade själv nu också och jämfört med SPP aktiefond global och LF Global indexnära (förstår nu att det är därifrån du fått siffrorna och inte direkt från indexen) så är inte valutakursen som gjort att det skiljer.
Tycker faktiskt det verkar märkligt själv nu att Lysa fått lägre avkastning, den startade visserligen 2016-12-31 men dom har simulerat tidigare avkastning så borde inte vara det som är boven. Och Sverige har som du påpekat överavkastat både World och ACWI senaste femårsperioden så undrar nu själv vad det är i Lysas aktieportfölj som sänkt den. Globala småbolagen kanske?
Senaste 5 år har Usa index avkastat bättre än Sveriges index och tillväxtm index. Då du har 20% Sverige är utfallet ganska som det ska vara. Det hade varit ännu värre om Sverige hade inte återhämtat sig sedan Corona fallet jätte mycket jämfört med Global index.
. Sverige 20% är nästan samma index som i LF Sverige indexnära som gick sämre än tex Seb Sverige indexnära på 5 årssikt.
Minns inte vad dom hade innan dom bytte till Öhman Sverige marknad, kan ju vara det som sänkt den. Men både SEB Sverige indexnära och LF Sverige indexnära har ju gått bättre än LF Global indexnära och SPP senaste femårsperioden.
Om man ska vara lite kaxig när man ändå väljer 20% Sverige i portföljen kan man lika bra köra på 20-25% Amf aktiefond Småbolag eller Plus småbolag index Sverige. 

Helt rätt
Ska komplettera mitt Lysa med en lekhink så jag får totalt 25-30% sverige. Då med AMF småbolag och Spiltan investmentbolag tänkte jag ![]()
Men Spp Aktiefond Usa är 25% bättre på 5 årssikt än Sverige index. Samtidigt tillväxtm är sämre än Sverige och Usa senaste 5 år. Global index har nästan 15-20% mer Usa index då blir avkastningen helt rätt på 5 årssikt.
Nu kladdar du till det igen
. Trodde att Lysa skulle lugna dig till 100%. Men 

. ? Problemet är att det finns inget helt rätt. Haha. Helt rätt är att låta det vara till 100%.
Men att det ska skilja 10% på bara fem är väl ändå konstigt? Och SPP Global har ju bara 55% USA som LYSA har? Tycker bara det är märkligt.
Jo precis, men nu jämför vi ju avkastningen på Lysa Bred med SPP aktiefond Global och LF Global indexnära över 5års period.
Vad i Lysas portfölj har gjort att den avkastat ca 10% lägre på den perioden?
Exakt så skulle jag formulerat mig, tack.
Det är inte orimliga skillnader på så korta tidsperioder. Innehaven är inte identiska och det kan vara en oerhörd mängd faktorer som råkat hända. Det ligger inom variansen.
Du har såklart rätt igen, eller fel
Ingen vet ![]()
Du hade det så fint med 100% Spp Aktiefond Global !
. Om man är inte nöjd med det då har man problem med sig själv hahaha
. Många av oss som skriver här och på andra bloggar har 99,9% problem med sig själva. Helt onödigt 
. Börsen sköter sig själv ändå till 99,9% långsiktigt.