Lysa fixar till ytterligare en supernördig kritik om durationsanpassning

Jag tycker nog att du är lite väl hård och cynisk här

Det är ju ingen hemlighet att Jan har haft betalda samarbeten med Lysa historiskt. Men att utifrån det dra slutsatsen att “man oftast inte biter den hand som föder en om det kan äventyra framtida kompensation” blir helt absurt. Om Jan hela tiden skulle styras av rädslan att stöta sig med potentiella framtida partners skulle han ju vara tvungen att ständigt stryka alla storbanker, nätmäklare och aktörer medhårs, eftersom vem som helst av dem i teorin kan vara en framtida finansiär?

Du skriver också att “förtroendet från de som lyssnar/läser oundvikligen kommer att minska”. Det får stå helt för dig. För mig personligen stämmer det inte alls. När man är intresserad av evidensbaserat sparande och vettiga indexlösningar så vill man ju veta när de plattformarna gör bra förbättringar, och att det lyfts fram på forumet bygger snarare förtroende för mig

2 gillningar

Jag är inte hård och menar inte att det är så men det här är ett universellt problem och inte ett RT och Jan-problem.

Så försök inte att felaktigt tolka mitt inlägg som en attack mot RT specifikt utan som ett allmänt inlägg om hur det funkar i alla sammanhang i hela världen där liknande sker.

Trovärdigheten sjunker om man får pengar eller på annat sätt redan har en positiv personlig relation med någon som man sedan ska säga något om.

Även om det så bara skulle vara -0,01%.

Den stiger i alla fall garanterat inte.

Och det är inte enbart kopplat till en kompensation styckvis vid varje givet tillfälle utan lyssnaren/läsaren tar hänsyn till helheten.

Hade han inte skrivit det där om att det inte är ett sponsrat inlägg hade jag inte ens kommenterat det överhuvudtaget.

Jag ville bara påpeka att det finns olika upplägg för kompensation och det handlar inte nödvändigtvis om styckvisa inlägg utan kan vara ett sponsrat poddavsnitt här och ett sponsrat blogginlägg där, samtidigt som många delar inte är sponsrade alls.

Jag som lyssnar/läser vet ju då om att det finns samarbeten och tar hänsyn till det när jag läser och lyssnar på allt relaterat till parten som samarbetet gäller.

Men andra läsare kanske inte vet om att de har betalda samarbeten i andra fall och därför skriver jag det som en info.

Det är inga konstigheter, bara ett förtydligande, vilket är vad han själv skrev att han ville åt så jag tror inte att det är ett problem.

3 gillningar

Jag jobbar i en bransch där man inte ens får ta emot en chokladbit från en konsult så kritiken är inte helt missriktad. En influencer kan inte vara oberoende mot sina annonsörer. Jan kan känna att han försöker vara så objektiv som möjligt och förklara tydligt från sitt (påverkade) perspektiv, så får vi vuxna som läser vara källkritiska. Med det sagt så kanske det sidoämnet är färdigbehandlat? :slightly_smiling_face:

4 gillningar

”För tydlighetens skull: jag har inte fått betalt för detta inlägg.” Är kanske lite vagt ja.

Man hade kunnat tänka sig en formulering som:

”Vi får inte betalt för detta inlägg, men för transparens: Rika tillsammans har tidigare haft betalda samarbeten med Lysa och kan komma att ha det igen.” Om det nu är så…

4 gillningar

Spännande att se om detta kan ge något.

Själv prövat diverse räntefonder under årens lopp, alltid med dåligt resultat vare sig det gällt korta eller långa räntor eller obligationer mm. Enligt min erfarenhet slår dessa fonder aldrig inflationen, och de är aldrig bättre än ett bra räntebärande konto.

1 gillning

Då tror jag att du antingen haft otur med timingen eller fondval. Läs gärna mer i tråden som länkas ovan. Håller dock med om att räntor utanför konton med insättningsgaranti är svårare än vad många tror, extra bra nu med Lysas utökade funktion som rimligtvis kan bidra till att sänka sekvensrisken en del när man närmar sig eller är i uttagsfasen.

Bäst vore så klart om Lysa kunde erbjuda en räntetrappa som är automatiserad men för det krävs nog mer användare med mer kapital.

2 gillningar