Patrik som är VD på Lysa ringde mig häromveckan och undrade om jag var sugen på att nörda lite i ett bonusavsnitt. Kuf som man är så svarade jag “självklart!”.
Han har nämligen lagt mycket tid på att sätta sig in i den nya lagstiftningen kring redovisning av avgifter och de nya fondaktabladen. Det berör ju dem som fondbolaget direkt och han hade mycket tankar kring det. Jag har själv inte hunnit göra det i detalj, men jag tänker att det finns säkert tillfälle att ta in lite extra frågor till honom och LYSA.
Han kommer på fredag, så hojta till om det är något jag ska ta upp.
Ja, jag undrar om den smarta investerings kartan på deras hemsida stämmer eller är upptaterad?
Om inte, vore det fint att som kund få en uppdaterad regionbalans för aktiedelen 100%…
Alternativt dom 25 största innehaven kanske, som på Avansa?
Mvh Stefan
Inte för att jag vill ha en. Så fort jag börjar logga in så får jag bra idéer och flyttar runt på pengar. Hade jag bara låtit pengarna ligga hela tiden på Lysa så hade jag varit lite rikare idag. Men nu är jag här för att stanna. Meeen. App?
Bundna sparkonton?
Automagisk ombalansering mellan aktier och sparkonto?
Detta har säkerligen tagits upp innan och det är väl inte en direktriktad fråga till LYSA, men insättningsgarantin, hur ska man använda den för att minimera risken att förlora sitt kapital, kan man göra som man kan göra hos exempelvis att starta flera olika konton hos LYSA där varje konto har en insättningsgaranti?
Dvs 1050 000 kr x 8 till exempel
Jag skulle gärna vilja att dom förtydligar följande påstående från deras hemsida
en avkastning på 7 % per år (vilket är vad man kan förvänta sig för aktiefonder).
Är det absolut avkastning eller inflationsjusterad avkastning, är det utöver riskfria räntan eller oavsett räntenivån?
Tycker rent generellt att detta är extremt otydligt i nästan allt man läser (inklusive detta forumet), och förstår att det inte spelat så stor roll senaste 20 åren när vi haft noll ränta och noll inflation, men nu och framöver blir ju det extremt viktigt om man ska tänka utifrån hur mycket risk man är villig att ta?
Det stämmer att länkarna från FI såväl som Fondbolagens förenings korrekta. Vidare är det roligt att se så många frågor till Patrik så bara fortsätt och ni alla får ha en lysande dag!