Lysas motsvarighet på Avanza

Vill sätta ihop en räntedel på mitt avanza konto, vad rekommenderas för räntefonder då? vill sträva efter att få en motsvarande Lysa sammansättning.

Vill ha pengarna på Avanza för att kunna använda portföljbelåning vid behov

Vill du ha räntefonder för diversifiering och minska drawdown så är det bra att fundera ut vilken sparhorisont du har och kombinera fonder för att matcha medeldurationen med den. Ex AMF Räntefond Mix + Captor Iris funkar bra. Kolla https://feefighters.se/portfolio för inspiration/uträkning/fördelning (välj ”Bredd”)

3 gillningar

Vad är det som är bra med fonden Captor Iris Bond A…? Det är en aktivt förvaltad oblifationsfond med 0.5% i avgift. Den använder bl.a. räntederivat för att ta positioner svenska räntor på 10-15 år.
Obs jag undrar ärligt, kan inte obligationsmarknaden

Vilka alt finns det?

Typ alla räntefonder är aktivt förvaltade. Fördelen med en riktigt lång räntefond med låg kreditrisk är de oftast har väldigt låg korrelation till börsen. De kan med andra ord växeldra och det finns en ombalanseringseffekt att hämta.

2 gillningar

Lysa Hållbar kör räntefonden Öhman Räntefond Kompass. Så ett alternativ är att välja den på Avanza tänker jag. Om du vill ha billigare brukar stående rekommendationen vara Storebrand Obligation eller någon av AMF Räntefond Lång eller Mix beroende på om du vill ha med utländska räntor eller inte.

2 gillningar

Det är en av få riktigt långa räntefonder som är tillgänglig på svenska marknaden som jag har förstått det. Det finns en massa att läsa i Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln, bl.a om att matcha duration med sparhorisont.

5 gillningar

Som Mattias skriver, en ombalanseringpremie kan ge en 60/40-portfölj så mycket som ~7% högre CAGR (inte i absoluta mått, utan procentuell ökning av CAGR) men det kräver troligtvis riktigt långa räntor som är mer okorrelerade mot aktiemarknaden:

1 gillning

Baksidan med riktigt långa räntor är högre volatilitet, särskilt med portföljbelåning. Det kan vara mentalt svårt att äga.

2 gillningar

Hm, jaha. Den stora frågan är då: hur korrelerad är “riktigt långa räntor” (10 år i snitt i en fond, säg) mot aktiemarknaden närmsta 15 åren…? Vem vet. Realränte cyklerna styrs rätt mycket av politiska skeenden.

Långa räntefonder är inte det bästa för tillväxt sen bra länge nu. Förlorar mot inflationen :disappointed: Ganska dyra dessutom är många räntefonder, ser jag. Spec de som innehåller utländska papper. Så 0.5% för den där Captor Iris Bond A är inte så farligt, även om AMFs räntefonder är mycket billigare. Det är väl därför just de är std rek här på RT forum

Att väldigt långa räntor har högre volatilitet är inte så konstigt tycker jag, ligger väl i sakens natur. Problemet är vad inflationen (prisökningar) kommer vara framgent, 20-25 års sikt. Är långa (svenska) räntor tillräckligt höga? Demografiska förändringen… finns en strukturell risk här med långa räntor som jag tror underskattas generellt ännu. Om jag har rätt så är långa räntor inte bra närmsta 10 åren iaf

Det bästa man kan hoppas på med räntefonder är då att (nästan) inflationsskydda kapitalet. Det är allt. Och om det blir “hopp upp” i prisökningar som 2022-23 är kortast möjliga räntor (sparkonton duger!) det bästa. Ja, förutsatt att penningpolitiken agerar som den gjort i modern tid = riksbanken höjer räntan snabbt.

Min slutsats blir: att försöka hedga börsfall under närmsta 10 åren med räntefonder kan gå men om det är det som är målet är det troligen inte långa räntefonder som är verktyget. Finns ett scenario i framtiden där hela globala aktiemarknaden krymper p.g.a. aktörerna tappar förtroendet för den…? Isf blir antagligen obligationsmarknaden dit kapitalet går. Vart annars? (Alla kan inte köpa guld)

Japp, jag har läst den tråden nu (hyfsat, inte noggrant än p.g.a. tidsbrist) och den här:
100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2024 för räntefonder

Så nu fattar jag mkt mer :grin: :+1:
Mycket att sätta sig in i, det där med ränte-/obligationsfonder…

1 gillning