Haft min senaste bil, en skåpbil, i 3 år nu. Inte varit särskilt dyr eller så och jag har sovit många nätter i den istället för att ta in på hotell. Ska dock försöka sälja den nu i veckan. Känner att jag har tröttnat på allt det här med service, parkering och dieselkostnader. Cykla, åka kollektivt och hyra bil vid behov känns skönare. Hade gärna haft motorcykel men det är för krångligt med parkering här i Sverige, borde vara som i utlandet där man kan parkera var som helst så länge den inte hindrar någon.
Tack för ett gott skratt. Barn alltså… ![]()
Vi bor två på ca 600 kvm. Ja, det har sina baksidor bla att det är dyrt att underhålla och att ett fåtal rum faktiskt används. Vägrar att ha hemstäd så det blir en del att pula med. Saker ska skötas och hållas efter. Kommer helt klart bo mindre i framtiden och ser fram emot det.
Vinsten är såklart känslan av frihet och att ha utrymme. Det är väldigt lyxigt.
roligt tråd ![]()
Många nämnde märkeskläder så jag delar min bästa tips. Jag köper dyra i Sverige men billiga märkeskläder hos Yoox.com.
Företaget finns i Italien. De har grymma reor. Man lär sig efter ett tag när på året man ska slå till.
Sedan några år senare säljer jag det via Vinted och inte sällan får jag hälften vad jag betalade för hos Yoox.
Enjoy ![]()
![]()
Har lagt ner Iphone efter att ha demolerat ett antal. Tycker att de hade ett försprång de första 10 åren eller så men märker nu ingen skillnad. Ny Iphone kostar väl 18 000 eller så, jag beställde en Galaxy xcover6 pro för 1600 och jag är supernöjd.
Hade även en MacBook en gång där batteriet började svälla och tangenterna sprätte iväg numera kör jag Acer den har hållt mycket längre.
Har upplevt det motsatta. Köpte en Acer laptop 2006 och den behövde en ny hårddisk efter fyra år. Andra halvan av sitt sexåriga liv var den obeskrivligt slö. Levde sedan utan dator i två år (iPhonen fick göra allt) till den MacBook Air jag skriver dessa rader på köptes 2014. Den är nu inne på sitt tolfte år i daglig drift.
Låter ungefär som min upplevelse som Toyota-ägare då det kändes som att bilen bara gradvis rasade ihop på successivt allt dyrare sätt. Det har gett mig ett horn i sidan mot Toyota och en stark misstänksamhet mot deras goda rykte. ![]()
Men man får komma ihåg att i allt som sker i ens eget liv är populationsstorleken n=1 vilket innebär att man i princip går en random walk genom livet och slumpen ständigt spelar en spratt…
Glöm in Dungeons & Dragons rum och Tågbanan ![]()
Saker jag ångrar:
Tillgång till lounge i flygplatser - det har blivit för vanligt så det är fullt med folk.
Märkes jeans och märkes skjortor - Dressman är det enda märket med bra storlekar och bra pris.
Dyra reseväskor - Ta det billigaste bara, allting håller lika bra.
”Lyx hotell” - Sällan dessa håller vad de lovar, ta ett helt okej hotell på en bra plats istället eller en airbnb.
Senaste Iphone modellen - Min iphone 14 funkar fortfarande riktigt bra och ja vill inte byta.
Snabbare internet - Standard paketet funkar för allt man vill göra idag, ingen vitts med att köpa snabbare hastighet. Det är inte 2009 längre och man laddar inte hem filmer och serier från olagliga hemsidor.
Lyxvaror som jag inte ångrar:
Dyra resturanger - Oavsett om resturangen var bra eller inte så är uppelvelsen man får tillsammans med andra på en fin resturang värt. Man har lika mycket att prata om oavsett om den var bra eller dålig.
Dyra viner - Guld värt att bjuda på något utöver det vanliga när folk kommer över, speciellt om det finns historia bakom viner.
Business class flygbiljetter - Värt varenda krona att kunna ligga ner under 8 timmar på ett flygplan.
Städhjälp och flytthjälp - Att slippa tänka på att städa frigör så mycket tid och energi, samt att tiden då man ber sina kompisar att få ryggskott för att hjälpa en att flytta är förbi.
Håller med när det gäller jeans.
Märkes jeans brukar vara väldigt obekväma och oftast “förslitna”, för att vara trendiga antar jag, och det hatar jag.
Gymkort. Köpte hemmagym med fria vikter ist och det är redan intjänat på insparade medlemsavgifter. Fördelen är att det inte är kö till duschen efteråt heller ![]()
Nackdelen är att man inte kan skylla på att man inte har tid… ![]()
Nu är barn olika men det där borde inte förvåna någon förälder. Beroende på barnens ålder och resmål så är resor i min erfarenhet oftast något som sker på föräldrarnas initiativ och mer eller mindre mot barnens intresse.
Man kan vara hemma i en bekväm miljö där barnen har sina intressen/vänner, eller betala uppåt 100k extra för att dra med dem någonstans där maten är konstig, leksakerna färre, och de inte kan springa runt på egen hand som hemma. Och säg den förälder som kan njuta av något när barnen är griniga.
Hmm. Nej, den ekvationen är inte svår att se lösningen på. Investera pengarna och gör istället resan när/om de är stora nog att uppskatta den.
Det där konstaterade vi också ganska tidigt och därför köpte vi i stället för en massa omständiga, jobbiga och dyra utlandsresor ett drömboende där vi och barnen kunde njuta av tillvaron 52 veckor om året. Motsvarande pengar använde vi sen till att utveckla boendet ännu mer, några kortare resor i Sverige då och då och hålla ner skulderna. Det som blev över investerades och vid 52-53 års ålder var vi skuldfria och FI.
Har funkat hela tiden utan skyhöga inkomster och nästan 10 år senare när vi var ännu mer FI drog vi jobbpluggen. ![]()
Det måste väl vara ok att skriva utifrån sitt eget perspektiv även om det kanske sticker i ögonen för andra?
Jag älskar också vårt stora hus (>250 m2) plus inglasat uterum och garage med hobbyrum. Det är en härlig lyx att inte hela tiden vara på varandra i familjen men ändå vara hemma allihop. Dessutom finns rum med olika syften. Det är för mig hög kvalitet att sitta i uterummet en höstkväll med lite ljus och infra och läsa en bok men lika härligt att gå upp till ett av vardagsrummen och kolla hockey på storbild så att säga.
Vi har hela familjen också bott i lägenhet tillsammans och alla skriver under på att det var betydligt sämre livskvalitet för oss. Med det sagt, alla är olika och har olika preferenser ![]()
Ja du har rätt, jag var lite dryg där i onödan!
Hur mycket mindre än 250 m2 är det? Ledsen för ordmärkeri men jag har svårt att låta bli när “>” och “<“ används fel.
Hoppsan
tack!
Det är väl egentligen en massa olika skäl till varför man backar. I mitt och min sambos fall var det att vi inte är så roade av att hålla på att grejja i trädgården och fixa o måla på huset varenda helg. Stort hus kräver också stor plånbok. Är det helt nybyggt är det väl relativt lugnt under ett antal år. Ett äldre har en omättlig törst på underhåll och utbyte av värmepumpar, nya tak, ruttnande fönster (och det kan vara många fönster!) och driften kan vara rätt betungande med skenande värmekostnader. Det hus vi ganska nyligen lämnat var dryga 400 kvm och byggt på 1800-talet. Och som Krokusen säger: mycket att städa, flera badrum, massor att möblera. Kort sagt, ett ständigt pågående projekt. Men man är populär som destination under sommaren då släkt o vänner gör sig hemmastadda:)
18" - vilken lyx! Själv kör jag med 16", 205 bredd (funderade på 195 för bättre bränsleekonomi men följde bilens rekommendationer). Väldigt stor skillnad på pris i dem övre storlekarna. Dessutom blir dem dyrare på däckhotell. Med mer däck blir det också tystare i kupén, något jag prioriterar väldigt mycket mer än utseendet.
Så med andra ord kan du köpa samma plagg på vinted för halva priset? Finns det någon anledning till att du vill betala dubbla priset på Yoox?