Jag var på Maldiverna med min man och mamma i augusti 2022. Min pappa hade gått bort 2020, och jag och min man sa vi måste ha något att se fram emot eftersom livet kändes rätt piss. Vi bjöd mamma på resan, som aldrig varit utomlands. Vi lyckades boka under någon slags covid-rea. Vaccinationerna hade kommit igång sen länge i Sverige, men vissa länder kämpade fortfarande med smittan. Det gjorde att resandet i världen (vid tidpunkten för bokningen) inte riktigt kommit igång, och alla priser på resor till Maldiverna var kraftigt reducerade. Vi lyckades boka flyg, transfer, hotell, helpension för 19 dagar till en kostnad av ca 100k (inkl dykning första 5 dagarna). Mamma fick eget rum under hela resan (dvs vi bokade 2 rum på varje vistelse).
Första boendet var en dykresort i 5 nätter. Mamma stortrivdes (trots att hon inte dyker) och stannade hemma på land när vi åkte ut med båten på morgnarna och inte var hemma förrän på eftermiddagarna. Det boendet var inte på en egen atoll, utan det fanns lokalbefolkning boende på ön också- därför var det alkoholfritt som gällde (muslimskt land). Det visste vi redan när vi bokade-men vi dricker inte så mycket och eftersom vi dyker så tar vi det lugnt ändå. Det var en ö där inte allt var så tillrättalagt, inga långgrunda paradisstränder osv- men vi var ändå överens om att det var bästa delen på resan.
Sen åkte vi vidare till en annan resort. En som på vissa sidor räknas som 5-stjärnigt, men enligt andra 4-stjärnigt. Resorterna har egna flygtransfers, så det bokar man med dem efter man bokat själva boendet. Det var lyxigt, och vi hade ett av de lite bättre rummen vid stranden (mamma fick eget rum jämte vårt). Men allt var så tillrättalagt.
Beroende på rumskategori blev man hänvisad till en specifik restaurang där man intog alla sina måltider under hela resan. Ville man äta nån annanstans på resorten blev det mycket dyrt. Vilket vi ändå gjorde sista kvällen eftersom jag inte stod ut med den vi varit på i nästan 2 veckor. Det var inget vidare fel på maten, det fanns många lyxiga alternativ-men det var mestadels tråkig västerländsk buffé anpassat för turisterna. En slags enorm matsal utomhus (under tak), där det ständiga slamret från andra gäster gjorde att det kändes som om man satt i en skolmatsal och käkade.
Jag och min man dök även på det nya stället, trots att vi sagt att vi bara skulle göra det på första. Det var snordyrt, men för att känna att vi skulle få ut något av den vistelsen så bestämde vi oss ändå för några dagars dykning. Tyvärr var dykningen rätt dålig där, eftersom El ninõ förstört mycket av korallreven. Men vi fick iaf se en valhaj lite hastigt (de simmar förbi så jäkla fort), vilket var en mäktig upplevelser (och en sak på min bucketlist. Dykt väldigt mycket utomlands, men aldrig fått se en)
Det var långgrunda vackra stränder på resorten, precis som man föreställer sig. Men stränderna på såna resorter är ju konstgjorda- och tråkiga. Det fanns inget intressant att snorkla på- det var bara ren sand och inget annat där.
Vi blev väldigt uppassade av personalen, fick skjuts i små golfbilar när vi skulle till matsalen osv (låg en bit bort, och mamma har problem med fötterna), och de var verkligen jättetrevliga och gjorde vad de kunde för att få gästerna att trivas. Men detta var inget för oss. Ingen mer resa till Maldiverna. Det finns bättre resmål i världen, även när man vill uppleva lyx. Och då betalade vi ändå knappt någonting för vår resa. Att åka dit nu och betala väldigt mycket mer hade jag verkligen inte tyckt vara värt det. Man kan hyra egna lyxiga 5-stjärniga villor i Indonesien för bara en bråkdel av en resa till Maldiverna. Och då får man möjlighet till så mycket mer, att uppleva annan kultur, ut och strosa/vandra, äta på olika restauranger osv.