Maldiverna 2027

Hej! Några som varit på Maldiverna? Vill bocka av en dröm på en bucketlist medans man kan. Ser det finns många resebolag som åker dit, men tänker att det måste väl gå bygga ihop sin egna resa dit för ett påtagligt bättre pris? Eller?

Dvs boka flyg själv samt något schysst hotell.

Kraven är sea villa med all inc, samt gärna inte allt för lång transfer från Male där man landar.

Skriv gärna om era erfarenheter! Tack på förhand

3 gillningar

Jag har kollat upp det en del då vi var sugna att åka, men vi slutade med Kina istället.

Några insikter från när jag kollade upp det:

• De flesta boendena är bara för två personer (särskilt husen på pålar) så är man 4 personer som vi är, då behövdes 2 rum = dyrt.

• Har pratat med flera familjer som varit där (4 personer) och alla sa att totalen gick på ca 150.000 - 200.000 kr.

• Det är dyrt på plats också - inte konstigt att en lunch kostar 40 USD.

• De flesta hotell med hus på pålar har minsta ålder på 12 år på barn.

I övrigt följer jag tråden då det varit på min bucket-lista sedan 2008. Har till och med en tavla på en sandstrand från Maldiverna som hängt med sedan dess i vårt gästrum.

5 gillningar

Om 30 år kommer tavlan gett dig mer förnöjelse än två-veckors resan dit ni så småningom gjorde :sweat_smile:

3 gillningar

Hej, tyvärr inte varit där men nyfiken; vad är det som lockar med Maldiverna över andra resmål? De är vad Hawaii var på 80-90 talet?

Jag har varit där två gånger med frun, dock var det 2018 och 2019 så priserna har säkert gått upp. Rådet är att ta ett All-inclusive hotell, det lönar sig och man behöver inte stressa över hutlösa priser. Vi gav 750 dollar per natt vill jag minnas för en egen stuga vid stranden.

Vi bodde på en resort som heter Kuredu och är svenskägt. Det är något speciellt med Maldiverna, allt från sjöflyget och den magiska sanden :slight_smile:

4 gillningar

Jag var på Maldiverna med min man och mamma i augusti 2022. Min pappa hade gått bort 2020, och jag och min man sa vi måste ha något att se fram emot eftersom livet kändes rätt piss. Vi bjöd mamma på resan, som aldrig varit utomlands. Vi lyckades boka under någon slags covid-rea. Vaccinationerna hade kommit igång sen länge i Sverige, men vissa länder kämpade fortfarande med smittan. Det gjorde att resandet i världen (vid tidpunkten för bokningen) inte riktigt kommit igång, och alla priser på resor till Maldiverna var kraftigt reducerade. Vi lyckades boka flyg, transfer, hotell, helpension för 19 dagar till en kostnad av ca 100k (inkl dykning första 5 dagarna). Mamma fick eget rum under hela resan (dvs vi bokade 2 rum på varje vistelse).

Första boendet var en dykresort i 5 nätter. Mamma stortrivdes (trots att hon inte dyker) och stannade hemma på land när vi åkte ut med båten på morgnarna och inte var hemma förrän på eftermiddagarna. Det boendet var inte på en egen atoll, utan det fanns lokalbefolkning boende på ön också- därför var det alkoholfritt som gällde (muslimskt land). Det visste vi redan när vi bokade-men vi dricker inte så mycket och eftersom vi dyker så tar vi det lugnt ändå. Det var en ö där inte allt var så tillrättalagt, inga långgrunda paradisstränder osv- men vi var ändå överens om att det var bästa delen på resan.

Sen åkte vi vidare till en annan resort. En som på vissa sidor räknas som 5-stjärnigt, men enligt andra 4-stjärnigt. Resorterna har egna flygtransfers, så det bokar man med dem efter man bokat själva boendet. Det var lyxigt, och vi hade ett av de lite bättre rummen vid stranden (mamma fick eget rum jämte vårt). Men allt var så tillrättalagt.

Beroende på rumskategori blev man hänvisad till en specifik restaurang där man intog alla sina måltider under hela resan. Ville man äta nån annanstans på resorten blev det mycket dyrt. Vilket vi ändå gjorde sista kvällen eftersom jag inte stod ut med den vi varit på i nästan 2 veckor. Det var inget vidare fel på maten, det fanns många lyxiga alternativ-men det var mestadels tråkig västerländsk buffé anpassat för turisterna. En slags enorm matsal utomhus (under tak), där det ständiga slamret från andra gäster gjorde att det kändes som om man satt i en skolmatsal och käkade.

Jag och min man dök även på det nya stället, trots att vi sagt att vi bara skulle göra det på första. Det var snordyrt, men för att känna att vi skulle få ut något av den vistelsen så bestämde vi oss ändå för några dagars dykning. Tyvärr var dykningen rätt dålig där, eftersom El ninõ förstört mycket av korallreven. Men vi fick iaf se en valhaj lite hastigt (de simmar förbi så jäkla fort), vilket var en mäktig upplevelser (och en sak på min bucketlist. Dykt väldigt mycket utomlands, men aldrig fått se en)

Det var långgrunda vackra stränder på resorten, precis som man föreställer sig. Men stränderna på såna resorter är ju konstgjorda- och tråkiga. Det fanns inget intressant att snorkla på- det var bara ren sand och inget annat där.

Vi blev väldigt uppassade av personalen, fick skjuts i små golfbilar när vi skulle till matsalen osv (låg en bit bort, och mamma har problem med fötterna), och de var verkligen jättetrevliga och gjorde vad de kunde för att få gästerna att trivas. Men detta var inget för oss. Ingen mer resa till Maldiverna. Det finns bättre resmål i världen, även när man vill uppleva lyx. Och då betalade vi ändå knappt någonting för vår resa. Att åka dit nu och betala väldigt mycket mer hade jag verkligen inte tyckt vara värt det. Man kan hyra egna lyxiga 5-stjärniga villor i Indonesien för bara en bråkdel av en resa till Maldiverna. Och då får man möjlighet till så mycket mer, att uppleva annan kultur, ut och strosa/vandra, äta på olika restauranger osv.

12 gillningar

Verklighetsfixade det lite… :sad_but_relieved_face:

Sedan undrar jag lite nyfiket, precis som

Jag tänker att det som finns där väl finns på andra ställen som inte är fullt lika knasdyra?

3 gillningar

Jag tänker att det är själva platsen som är förförisk av några anledningar, som skiljer det från ett sletet hotell i Nuevo Estocolmo :wink: . Du bor i princip mitt i havet, relativt isolerat/avskilt samt åker propellerplanstaxi (i en del fall) till ett ensligt hotell. I bästa fall en Robinson Crusoe-upplevelse fast utan svält och annat jobbigt, i sämsta fall en Overlook Hotel-upplevelse :joy:. En del av detta går säkert att få på andra ställen också, men det finns bara ett ö-rike som heter Maldiverna och det är främst där lockelsen ligger, tror jag.

1 gillning

Jag tänker att Maldiverna främst tilltalar de som vill ha en lyxig avskild semester i fantastisk natur med fokus på bad, avkoppling + kanske dykning och fiske.

Vill man ha lite mer omväxling med ungefär ovanstående men också lite mer omväxling, kultur och möten med lokalbefolkningen så finns det många bättre ställen imo. Glest befolkade områden och öar i asien tex.

4 gillningar

I vårt fall handlade det om att det var det enda som fanns tillgängligt att boka då. Vi tittade på andra länder också, men där var restauranger mm nerstängt. Man kunde köpa takeaway och ta med till hotellrummet. Så Maldiverna var aldrig en dröm vi haft. Men vi passade på att unna oss det när det ändå var så billigt och det var det enda vettiga alternativet utan att behöva känna sig instängda på ett hotellrum. Jag vet inte om det var en avsaknad av en dröm att besöka Maldiverna som gjorde att det inte kändes så speciellt, om det kanske hade hjälpt att ha fått drömma om det innan man åkte dit.

Annars så finns det andra alternativ som Angaudlinn säger- om man vill ha allt det Maldiverna erbjuder men ändå lite mer. Mitt lilla paradis på jorden är Raja Ampat i Indonesien (nära Papua Nya Guinea). En av världens rikaste djurliv under vatten, och de är starkt reglerade hur och var de får bygga. Där finns "hus på pålar” likt Maldiverna, men där de varit mycket mer varsamma i byggprocessen (naturskyddsområden runtomkring). Det är känt som ett dykmecka, men även ickedykare skulle trivas. Framför allt är det fantastisk snorkling då det oftast alltid finns ett “husrev” att dyka/snorkla på. Finns både lyxiga och enkla boenden- och det är myyyycket billigare än Maldiverna. Korallreven är heller inte förstörda som på Maldiverna.

Finns även mycket spännande naturliv på land att spana på, det ska vara ett fågelparadis (men det var inget jag ägnade tid åt när jag var där).

6 gillningar

2009 tror jag, så läste jag i Illustrerad Vetenskap att Maldiverna var på väg att försvinna pga av vattennivåerna. Fick bråttom, och vi åkte dit 2010, (också till Kuredu som @Filo ) med all incl. Vi har rest en hel del sedan dess, men är det ett ställe man tänker tillbaka till extra mycket till så är det Maldiverna. Det var magiskt, bästa resan vi upplevt och längtar ofta tillbaka. :sunrise:

1 gillning

Var där för 15 år sedan. Åkte med TUI till Adaaran Select Meedhupparu, där vi bodde i en strandbungalow första veckan, som sedan uppgraderades till vattenvilla.

Det kostade då ca 50000:- för två, idag det dubbla. Värt att tänka på är att det är grundpriset, uppgradering kostade ett par tusen per natt. Alla former av aktiviteter och utflykter kostade en del. Så man får budgetera en del över det färdiga paketpriset även om det är all-inklusive. En liten ö blir snabbt utforskad så det är rätt trevligt med någon form av aktivitet. Transfern var med sjöflygplan, vilket var en trevlig upplevde, bor man närmare Male så är det oftast båt.

Träffade ett svenskt par som hade bokat allt separat via olika sidor och kommit rätt ”billigt” undan, så det finns nog pengar att spara om man vet vart man ska leta.

Nu har jag inte varit på några andra paradisöar, så jag har inget att jämföra med, men jag tyckte det var fantastiskt.

1 gillning

150-200, ja det känns knappast som det är värt det.

Hade hoppats man kan hitta något lite mer ”lagom”, med ett hus för 2 vuxna och 2 barn via egna bokningar. Men svårt, ibland kan även charterbolagen få hyffsade priser via sina sidor.

Sen som det skrivs om här, finns nog massor av andra ställen i världen som är helt magiska, för en bråkdel av priset. Man får leva med att det kanske inte är en plats man åker en hel familj till.

Men en dröm är en dröm. :joy:

Ni som varit där, bokade ni själv eller via charter?’

Har ni tips på maldiverna liknande resor men mer prisvärda på andra ställen i världen? Ressugen!

Låter nice. Så det är inte trångt och fyllt av turister?

Många hotell på Maldiverna finns på booking så det är enkelt att boka själv. Det du beskriver att du vill ha, en typiskt resort enligt ’one island one resort’ konceptet är dyrt. Ni kan komma ner i pris genom att välja en resort som ligger på båtavstånd från Malé, flygtransport är dyrt.

Maldiverna är inte nödvändigtvis dyrt, men det finns väldigt dyra hotell. Finns i princip inget tak för hur mycket pengar man kan lägga, en miljon per natt eller mer. Sen finns det många som reser till Maldiverna och bor på vanliga lokalägda boenden. Jag var där förra året under peak season och betalade 90USD per natt för två vuxna och ett barn på ett guest house inkl frukost. För mig är lyxen naturen, djurlivet, lugnet och möta en annorlunda kultur. Lyxiga hotellupplevelser sparar jag till när jag känner att det är prisvärt, vilket jag inte tycker att det är på Maldiverna (delvis av förklarliga skäl, allt måste flygas in osv).

4 gillningar

Ja, grejen med Maldiverna förutom paradis-ö känslan är ju framförallt mängden lyxiga hotell. Det har länge varit väldigt förmånligt att köpa Hilton-poäng och sedan använda dessa för reward-stays. Bodde själv 1v då vi betalade allt med poäng ca 35-40k SEK totalt och cashrate för resorten låg på ca 40k/natten. Kombinerat med flygresan i business betald med EuroBonus så blev det en relativt billig resa.

Det går ju att bo väldigt billigt också på de lokala öarna osv men grejen är ju OWV och att ha en egen butler tillgänglig 24/7 som löser allt åt dig. Det gäller leta upp de resort som har dessa som instegs-rum, ofta är strand-villorna mer eftertraktade då många barnfamiljer inte vill riskera att barnen ramlar i vattnet.

1 gillning

En sak att tänka på när man sätter ihop resa själv är att sjöflygplan bara går i dagsljus till skillnad från inrikesflyg och speedboats. Så man vill inte komma för sent på dagen eller åka för tidigt på morgonen om man har sjöflygplanstransfer. Male är inte en stad man vill spendera längre tid i än nödvändigt när man väl är på Maldiverna.

Edit: kan låta knasigt men vissa resorts har också lokal egen tidszon, oftast 1 timme före. Oftast spelar det ingen roll eftersom man bara vill däcka när man är framme men ändå, kan vara bra att känna till att det förekommer.

1 gillning

Var där för ett gäng år sedan men skulle aldrig åka dit igen. Gillar man att vara rastlös och bara sitta på en stol och dyka/snorkla är det bra.

Hade jag åkt dit igen hade det möjligtvis varit över dagen om jag skulle vidare till annat.

Låter spännande detta med sjöflyg. Hur är det att flyga ett sådant? Har man ofta en egen ö när man semestrar där?

Vi var där hela familjen och bodde några nätter på en local island och några på en resort. Dels för att vi är lite rastlösa och eftersom öarna är små tyckte vi det verkade finnas risk för att det skulle bli tråkigt, men såklart också för att resort-öarna är mycket dyrare.

Local islands har inte alkohol, men vissa har nog någon bar-båt utanför ön med alkohol.

Vår resort-ö var oblu select sangelii, ca 45 min från huvudön tror jag. Fint husrev (det var ett måste att det skulle finnas det), boende både på pålar och på land, fantastisk mat (såklart) och bra gym.

De flesta öar är ju väldigt små och det finns inte så mycket mer att göra än olika vattensporter. Utflykter är otroligt dyra, men billigare på local islands (där hyrde vi vattenskotrar och åkte också på en snorkeltur). Beroende på vad ni gillar att göra så kanske kolla efter en lite större ö? Men mitt främsta tips är att leta efter en ö med bra husrev så att man inte måste åka på utflykt för att snorkla, för det vill man kunna göra mycket :slight_smile:

1 gillning