Målsparande, investera eller bankkonto?

Kanske någon har en bra input på om det kanske kan finnas undantag från regeln om att målsparande ska vara i bankkonto?

I mitt fall gäller det sparande till badrumsrenovering.
Badrummet är gammalt och fult, men fullt funktionellt. Vid renovering bör man dock passa på att även byta avloppsrör, vilket gör det till ett ännu dyrare projekt än vanligt. Gissar att det kan gå på minst 300’ utan extravaganta materialval.

Vi är två som delar på kostnaden, men vi sparar separat. Tanken är att spara ihop pengarna utan att ha en deadline, dvs när pengarna finns blir renoveringen av.

Tanken är att spara ett par tusen i månaden, har en startsumma på 30’ som redan är sparat. Beroende på hur bolåneräntan drar iväg och om jag får oväntade utgifter eller om buffertkontot blir “fullt” kan sparandet öka med ytterligare ett par tusen.
Det lär oavsett ta runt 5 år att spara ihop detta (jag har då även andra sparanden parallet)
Kan det vara vettigt att sätta i en 50/50 portfölj på lysa? Eller hälften på 1% bankkonto och hälften lysa 100% aktier?
Går då börsen dåligt tar det kanske ngt extra år att spara ihop… men å andra sidan så kan man spara tid OM det skulle gå bra.
Eller allt på sparkonto?

Hur skulle ni ha gjort?

Jag renoverade nyligen badrum hemma. Badrummet ligger på andra våningen och det finns alltså ett vertikalt avloppsrör som går ner en våning och vidare ner i krypgrunden.

Att få nytt badrum kostade mig ca 160 tkr varav 125 tkr var för själva jobbet och 35 tkr var för kakel och all inredning. Hade vi behövt köpa precis allting nytt hade jag kanske fått lägga på 10 tkr ytterligare. Två saker som vi har som begränsat kostnaden en del har varit synliga rör och att vi inte har golvvärme. Det är alltså inget vi “sparat in” på utan saker som vi bedömde som onödiga

Jag tog bara in två offerter vilket egentligen var för lite. Den ena var på 190 tkr och den andra på 125 tkr. Skillnaden var anmärkningsvärt stor och båda offerterna avsåg komplett badrumsbyte till fast pris.
Resultatet med den billigare entreprenören har blivit bra.

Någon gång på längre sikt kommer jag att genomföra “stambyte” i form av byte av två vertikala avloppsrör på nedre planet och samtidig renovering av tvättstugan. Det ena avloppsröret sitter bakom en kaklad vägg i tvättstugan. Det här upplägget är baserat på hur rören är dragna i krypgrunden. Jag gick ner där och kollade för att vara säker på att det skulle bli rätt.

Att sätta in pengarna i någon annan form av sparande än sparkonto verkar dumt och olämpligt.

1 gillning