Hej,
Första “riktiga” inlägget. Har en fundering då vi snart står inför ett vägval. Tänkta ta in kloka tankar och perspektiv.
Bakgrundsinfo
Familj i kranskommun till storstad, villa, 2 mindre barn, 2 vuxna heltidsarbetande akademiker med acceptabel inkomst >100kkr/månad brutto tillsammans.
Högt belånade ~80%. Tog blanco för att finansiera kontantinsats till bostad för några år sedan (i en annan ränte-tid. Ack vilken läxa tiden skulle ge oss).
Tillägg: har en buffert på ca 100kkr men den äts successivt upp pga annat underhållsbehov och nödvändiga utgifter.
Under 2026 står vi inför valet att öka bolånet pga de föreslagna ändringarna kopplat till bolånen som införs i april. Bolåneökningen kan komma syfta till att lösa blancolån samt genomföra renovering. Renoveringen är enligt mig nästintill nödvändig då jag vill undvika vattenskador i badrum/tvättstuga, ty korrosion på vattenrör.
Lösen av blancolån kommer ge ca 5500-6000 mer per månad. Vi blir dock ÄNNU högre belånade i boendet och sedan kommer ju konsekvenser att man inte kan låna förrän man är under 80% etc enligt nya regler. Detta ser jag som en risk, inte det att jag vill låna mer.
Slutklämmen blir väl; prioritera förbättrad månadsekonomi samt minimera risker med vattenläcka medelst renovering eller fortsätta gneta av bolån o blanco, spara spara spara samt leva på hoppet att inte något läcker kommande tid, för att om några år renovera från egen ficka om det går.
Tacksam för Synpunkter o andra perspektiv i frågan.