Månadsspar vs restskatt

Hej!

Känns som att jag fastnat i en tankevurpa nu när ISK-skatten har blivit högre och mitt månadssparande är en liten del av portföljen procentuellt sett.

Exempel med påhittade siffror:

Givet 100 % indexfonder. Säg att jag just nu kan avsätta 1000 kr i månaden till mitt ISK-sparande och att jag gissar att nästa restskatt blir 12000. Vad är det klokaste alternativet?

A. Fortsätt köpa fondandelar för 1000 i månaden. Sälj av fondandelar för att betala restskatten när det behövs.

B. Pausa månadssparandet. Lägg istället undan 1000 i månaden på sparkonto för att kunna betala restskatten när det behövs.

C. Annan lösning?

Inget alternativ känns helt klockrent. I alternativ A känns det som att jag tar ut pengarna som jag “nyss” satt in och skattat för. I alternativ B slutar jag fylla på portföljen.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Ytterligare ett alternativ är ju att be arbetsgivaren dra lite extra skatt på lönen för att kompensera.

Annars så kan du ju se restskatten som ett gratis lån, och sätta pengarna på sparkonto under året med ränta och tjäna på det.

Eller som du själv säger, fortsätta månadsspara löpande hela tiden år efter år. I längden bör det ju löna sig eftersom vi förväntar oss en långsiktig avkastning som är bättre än sparkonto. Vissa år kommer det såklart backa och då får du ändå plocka ut 12k för att betala skatten, men i längden så har ju mer än hälften av åren gått plus.

1 gillning

Tack för svaret och välkomnandet! Har läst här på forumet ganska länge utan att skapa något konto men idag slog jag till. :slightly_smiling_face:

Det lutar nog åt att jag fortsätter månadsspara, och tänker långsiktigt. Om det istället hade varit en kapitalförsäkring (där skatten dras direkt från kontot) hade jag nog inte ens funderat på något annat alternativ.

2 gillningar