Månadsspara automatiskt på Lysa men inte från transaktionskontot hos Swedbank

Hej, ny i forumet och har en fråga kring autospar i Lysa.

Om man sätter upp ett månadsspar i Lysa kan jag bara välja mitt transaktionskonto vilket jag inte vill. Jag vill att månadssparet dras från mitt lönekonto på Swedbank och har sällan mycket pengar på mitt konto som är kopplat till mitt bankkort.

Har försökt sätta upp en bankgiroöverföring från mitt lönekonto men jag kan inte göra det till en stående överföring som upprepas varje månad.

Finns det någon som har en lösning så att det dras automatiskt från lönekontot och inte från kortkontot?

Mvh
Z

1 gillning

Välkommen till forumet @Zelda.

Hmm… jag ser inte att detta borde vara något problem. Det är väl bara att koppla ett nytt konto inne på Lysa. Mitt tips är att slå en signal till Lysa, de har en duktig kundsupport. :+1:

Ping @lysa här i forumet.

Det va nåt liknande problem när jag skulle hjälpa mina föräldrar föra över till morrow. Går inte att skapa stående överföring till andra banker verkar det som. Fick svar i ”chatten” att jag får ringa till supporten så hjälper dom en där.

Ang lysa sätter du väl upp ett autogiro via lysa så dom drar pengarna än att du själv för över :face_with_monocle:?

2 gillningar

Hej @Zelda,

Tack för din fråga!

För att koppla ett bankkonto till Lysa behöver det vara ett transaktionskonto i ditt namn på en svensk bank. Det går inte att koppla till ett konto som inte tillåter externa in- och utbetalningar, såsom ett sparkonto.

Som @janbolmeson nämnde ovan, kan en lösning vara att öppna ett nytt transaktionskonto direkt via din bank som inte är kopplat till ditt kort. Därefter kan du koppla kontot till Lysa och använda det för engångsinsättningar eller månadssparande.

Om du har ytterligare frågor eller behöver mer information, tveka inte att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig!

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

1 gillning

Jag vill heller inte krångla till min ekonomi för mycket. Som jag har det idag är mitt transaktionskonto enbart för min veckobudget, och alla mina överföringar och autogiron och Swish går från ett s.k. eSparkonto hos Swedbank. Varje lönedag töms mitt transaktionskonto och allt förs över till detta eSparkontot. Därefter pytsar jag ut min veckobudget, betalar räkningar - och jag vill också att mitt månadssparande tas därifrån. Det borde väl inte vara något problem eftersom alla andra får betalt därfrån?

1 gillning

Lite halvrelaterat även om det inte gäller samma banker och lösning.

Jag ändrade nyligen från autogirodragning från Länsförsäkringar till Avanza för månadssparandet.

Nu kör jag istället en stående överföring från sparkonto på SBAB till ISK på Avanza och schemalagda fondköp på Avanza samma dag.

Resultatet blir detsamma men jag kan ha ett betydligt lägre saldo på lönekontot och bättre ränta på pengarna under tiden.

Tycker det var en bra lösning då SBAB inte har autogiro, vet dock inte om det funkar för LYSA.

1 gillning