Vad tror ni om att månadsspara i SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI) på Nordnet? Courtagefritt! Växlingsavgiften får man väl även indirekt om man köper t.ex. DNB Global Indeks S och DNB Global Emerging Markets S? Slipper dessutom ombalansera och köper hela marknaden, enligt forskning?
²TER changed from 0.4% to 0.17% in Q1’2023 dock… Kanske bara är temporärt för att få nya kunder och man vet inte hur länge Nordnet kan erbjuda courtagefritt?
Kanske bättre då att köpa VWCE trots courtage?
Ja jag överväger att göra detsamma inom kort faktiskt då jag vill ha en så nära marknadsviktad globalfond som möjligt med minimala transaktionskostnader. Jag ska ändå hålla vääääldigt länge! Så korrekt marknadsviktning och något lägre fondavgift lär vara värt det i längden, trots transaktionsavgifter.
Jag tror inte att avgiften är något lockpris som varat i 2 år. Det är hård konkurrens bland globalfonder, som tur är!
Jag månadssparar i den. Lite krångligt att varje andel är så dyr men annars nöjd. Förhoppningsvis kommer valuta ISK snart så det blir ännu lite billigare. Tveksamt att det skulle komma en höjning för hög konkurrens för det med ex. WEBN ![]()
Vad är fel på fonder, DNB GLOBAL INDEKS S är allt du behöver, vi lever inte i USA där ETF är mer fördelaktigt.
Mycket påtvingad ESG i AKAP-KR så tänkte kompensera med att ha 0 av det på egna ISKt
Då ingår de i fondens transaktionsavgifter. För DNB är fondavgiften 0.20% och transaktionsavgiften 0.01%, till totala 0.21%.
Jämför med dig som privatperson som tvingas betala 0.25% växlingsavgift vid köp och sälj
Nordnet har aldrig hintat om att de skulle sluta med detta.
Men oavsett är det väl bara att använda det så länge det finns? Finns ju ingen direkt anledning att köpa Vanguard idag om du kan få den andra utan växlingsavgift
Jag vågar inte lita på att den ETF jag köper är samma för evigt. Precis som för fonder kan väl bolaget ändra villkor/index/osv när som helst? Om du är tysk kan du ju bara sälja och köpa något annat, men vi svenskar blir straffade med växlingsavgift. Jag kanske överdriver den risken?
Därför ska man börja ha LYSA eftersom där får man exakt det man vill, endast Sverige delen på 20% som är negativ, men kan ändrats i framtiden.
Du har rätt i sak, men ja. Det tycker jag ![]()
Däremot är nedläggningar av ETF:er pga låg mängd AUM (förvaltat kapital) en reell och rätt stor risk utomlands där man då åker på vinstskatt vid likvidering. Inte lika mycket risk här om man håller i ISK.
Där är SPYI lite sådär på $2 miljarder AUM mot t.e.x ~$30 miljarder AUM i ETF:er som VWCE. Men ändå inte katastrofalt. VWCE hade ju gärna fått finnas som alternativ i månadssparet på Nordnet…
Ett annat argument mot: visst ska man spara långsiktigt men man vet aldrig vad som händer. Du kanske träffar din drömpartner och ni har chans att flytta ihop i drömhuset som precis kommit ut till försäljning.
Börsen har gått ok och du bestämmer dig för att det faktiskt är värt att sälja av en del för att finansiera denna möjlighet. Problemet är att det bara var 5 år sedan du köpte så du gör en förlustaffär pga transaktionsavgifter jmf med vanlig fond.
Man kan säkert konstruera alla möjliga scenarion där det är rimligt att sälja tidigare än man tänkt. Vad tror du om det?
Det har du rätt i.
Men även då så är sannolikheten låg att du behöver hela kapitalet. Det är ju bara det man faktiskt tar ut som belastas med transaktionsavgifterna. Har man 100% av förmögenheten i en ETF och helt plötsligt behöver 20% efter 5 år, ja då är det ju bara den delen som blev icke-optimalt placerad.
Sen har vi det här med att det bokstavligen inte finns marknadsviktade, “vanliga” fonder i Sverige längre
Så det är ju lite knepigt att jämföra äpplen VS äpplen. I extraordinära scenarier på börsen kanske de godtyckliga ESG-kriterierna helt plötsligt ger ännu större tracking error kommande år, som överstiger ev transaktionsavgifter hos en korrekt marknadsviktad ETF som SPYI.
Jag funderar själv på ETF-spåret så jag förstår känslan. Också därför jag försöker argumentera emot dig (och mig själv) ![]()
Specifikt angående det jag citerade här så kan man väl ändå säga att DNB är hyfsat nära? Så jag tänker att en rimlig approach är att ha den som bas, för att undvika riskerna med det vi pratade om tidigare, men ta in ETF:er för de mindre innehaven, typ småbolag, osv. Där är det dessutom större prisskillnad.
PS
Men om man bara ska gå till ETF:er för en liten del av innehavet, är det ens värt pillet?
Beror på hur man ser på det. DNB Global Indeks har ca 1500 innehav ser jag. SPYI har cirka 3600. Nu är det ju många bolag med 0,01% vikt där. Men ändå ![]()
Men man skulle absolut kunna tänka sig att man överkompenserar med breda småbolagsfonder vid sidan av… Jag kör ju själv redan ETF:er som ZPRX/ZPRV för småbolag + värde-faktorn.
Kruxet med vanliga fonder är bara att rätt som det är så exkluderar de godtyckligt bolag med rätt stor vikt i storbolagsindex. Typ som fiaskot med Avanza och Nvidia Fonden Avanza USA görs om efter att ha missat rallyt i Nvidia - Di | Placera Så man är inte helt skyddad mot jäkelskapet genom att utöka innehaven med småbolagsfonder.
Man kan köra en kombo också. Säg 25% Avanza Global och resterande i ETF.
Behöver man pengar kan man använda Avanza Global och hålla ETF:en. Man kan även månadsspara i Avanza Global och balansera om 2 ggr om året eller liknande för att hålla nere transaktionskonstanderna. De flesta stora innehav är samma mellan global fonder/etf:er så det blir inte så stor skillnad under 6 månader.
En annan intressant sak är att Avanza ska erbjuda KF med valuta för sina private banking kunder. Då betalar man bara växlingsavgift en gång (förhoppningsvis inte lika dyrt som vid köp). Sen är det bara courtage vid köp.
Köper du 1st andel i VWCE så kostar det 1548kr plus 12kr för courtage och 4kr avrundat i valutaväxling.
Köper du 10 andelar kostar det 15484kr plus 39kr courtage och 39kr valutaväxling.
Köper du en kanelbulle mindre på pressbyrån så har du motsvarande avgiften för din breda ETF utan ESG som följer index i hela världen marknadsviktat med 3500+ innehav. Inget home bias eller småbolag.
Så ja, lite överdrivet är det med avgifterna. Inte så farligt!
Men visst nöjer man sig med ~1500 bolag och inte är intresserad av tillväxtmarknader alternativt ombalanserar detta själv är det ett vettigare val med vanliga fonder. Fördelaktigt att det enkelt går att månadsspara i fonder med.
Jag tror jag köper VWCE manuellt var månad och äter mindre kanelbullar på pressbyrån. ![]()
Det här var ju verkligen bra nyheter för SPYI:
Kommer i så fall bli betydligt mer tillgänglig för både månadssparande på Nordnet och ombalanceringar.