Agge89
Syftet är att ha en pengamaskin, det vill säga att jag får garanterad avkastning på ca 24 000 netto varje kvartal, plus 15 000 kr i månadssparande, vilket blir ungefär 24 000 kr varje månad.
nightowl:
Hur är din förväntade avkastning mot inflationen? Alltså real avkastning?
Agge89:
Min strategi är att säkerställa att min avkastning överstiger inflationen, vilket innebär att jag inte bara behåller köpkraften utan också ökar den över tid. Med en historisk inflationstakt på cirka 2% per år i Sverige, siktar jag på en avkastning på minst 5-6% per år. Det ger mig en real avkastning som säkerställer ekonomisk tillväxt. Historiskt sett har de fonder jag investerar i, särskilt USA-index som S&P 500, gett en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 10%, vilket väl överstiger inflationen.
Agge89:
LF Global anser jag är sämre än USA-index historiskt och framåt.
nightowl:
Varför?
Agge89:
Historiskt har USA-index, särskilt S&P 500, presterat bättre än globala index som LF Global. S&P 500 har haft en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 10% under de senaste 30 åren, medan LF Global ofta ligger runt 7-8%. Den amerikanska marknaden är stark inom teknologi och innovation med ledande företag som Apple, Microsoft och Amazon, vilket har drivit tillväxten. Jag tror att USA-index kommer att fortsätta prestera bättre på grund av dess stabila ekonomiska miljö och starka företagssektor.
Agge89:
Jag vet inte varför folk köper den.
nightowl:
Det kan nog ge rätt mycket insikt om du tar reda på varför.
Agge89:
Du har rätt. Att förstå varför folk investerar i LF Global kan ge värdefulla insikter. Många investerare föredrar globala fonder för att sprida sina risker över olika marknader och sektorer, vilket kan minska volatiliteten och öka stabiliteten i portföljen. Genom att undersöka deras skäl kan jag lära mig mer om de potentiella fördelarna med LF Global, såsom diversifiering och tillgång till växande marknader och branscher som jag kanske inte har beaktat tidigare.
Agge89:
Tillväxtmarknadsfonder är inte superbra historiskt, så jag håller mig ifrån dem.
nightowl:
Vad har historisk avkastning med framtiden att göra?
Agge89:
Historisk avkastning är viktig eftersom den ger en bild av hur en fond har presterat över tid. För indexfonder, som jag föredrar, visar historisk avkastning hur marknaden har utvecklats genom olika ekonomiska cykler. Detta kan ge förtroende för att liknande mönster kan upprepas i framtiden, vilket hjälper till att skapa en mer förutsägbar och stabil investeringsstrategi. Även om historisk avkastning inte garanterar framtida resultat, är det ett värdefullt verktyg för att bedöma en fonds långsiktiga potential och risktolerans.
Tillväxtmarknadsfonder har visat sig vara mer volatila och riskfyllda, med större påverkan från politiska och ekonomiska osäkerheter. Till exempel har de haft en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 5-7% de senaste 20 åren, men med högre svängningar jämfört med utvecklade marknader. Därför föredrar jag att investera i stabilare marknader där avkastningen är mer förutsägbar och där jag kan göra bättre riskhantering.