Månadssparande fördelning

Hej,

Jag har ca 3,6 miljoner på ett sparkonto med en ränta på 3,8 procent som jag kan binda i 3 månader (netto ca 24.000 kr per kvartal). Jag brukar ta pengarna och investera dem i mina fonder som är fördelade så här:

• SEB Sverige Indexnära A: 40 procent
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 30 procent
  • Länsförsäkringar USA Index: 30 procent

Utöver detta månadssparar jag 15.000 kronor med samma fördelning.

Jag undrar vad ni andra tycker om den här fördelningen. Saknar jag något här? När det gäller sparkontot, ska jag byta till AMF Räntefond Lång, eller är det en onödig risk? Jag har hört att räntorna är på väg nedåt och att långräntefonder då kan gå upp. Samtidigt ser jag att AMF Räntefond Lång bara har avkastat 1,6 procent de senaste 10 åren, vilket känns dåligt.

Min ekonomi i övrigt är god; jag har hög lön, inga lån och äger en bostadsrätt värde ca 9 miljoner.

Hur hade ni andra gjort?

Tack på förhand för era råd!

Beror på vilken sparhorisont och investeringsstrategi du vill ha. AMF lång och räntekonton skapar krockkudde och gör portföljer mindre volatil. Långa obligationer ger omkring 3-4 % i avkastning över lång tid. Har du samtligt kapital i aktier får du räkna med att hälften kan försvinna i en börskrasch. Den långsiktiga avkastningen är dock högre i aktier. Så det beror på vilken risk du vill ta.

Du har väldigt stor exponering mot Sverige. Jag skulle diversifiera portföljen med globalfond som bas, t.ex:

Länsförsäkringar global index 70 %
SEB Sverige 20 %
Spiltan 10 %

Genom globalfond får du med USA och sprider risk över fler bolag. För att få marknadsvikt ska du egentligen slänga in en tillväxtmarknadsfond såsom Avanza emerging markets. Småbolagsfond kan också ge bra avkastning över tid.

1 gillning

Det är exceptionellt mycket pengar att ha på sparkonto, nästan oavsett hur förmögen man är.

Vad är syftet med att ha så enorma mängder pengar på sparkonto med låg förväntad avkastning och risk?
Ska du använda pengarna i närtid?

Hur mycket har du placerat i aktiefonder och aktier?

OBS: insättningsgarantin på sparkonto gäller bara upp till 1 050 000kr per institut.
Du skrev att du har ett sparkonto, överväg att sprida ut det på fler banker (3-4 i ditt fall).

Du är obelånad, har hög lön och högt sparande. Varför har du pengar på sparkonto ens? Höga utgifter i övrigt? Sparhorisont?

1 gillning

Syftet är att ha en pengarmaskin, det vill säga att jag får garanterad avkastning på ca 24 000 netto varje kvartal, plus 15 000 kr i månadssparande, vilket blir ungefär 24 000 kr varje månad. SEB är säker så jag behöver ej sprida ut pengarna. Jag har ca 1,5 miljoner sparat på den fördelningen. LF Global anser jag är sämre än USA-index historiskt och framåt. Jag vet inte varför folk köper den. USA-index är mer eller mindre som en global fast bättre. Tillväxtmarknadsfonder är inte superbra historiskt, så jag håller mig ifrån dem.

(Brinkborg) - Du viktar för mycket mot dollar för tillfället. Svenska kronan är väldigt svag just nu, men den förväntas stärkas. 70 procent vikt mot dollar är för högt och innebär en för hög risk. Jag kan acceptera en högre dollarvikt om dollarn är runt 9-9,5, men inte runt 10,60 Nu har den börjat gå ner ganska bra, särskilt idag efter jobbsiffrorna.

Ok, om det är en långsiktig investering skulle jag personligen (och nästan ingen annan här?) ha så mycket placerat på sparkonto.

För tillfället är avkastningen högre än inflation men normalt sett är räntan på sparkonto lägre än inflationen så det är bara ett garanterat sätt att realt gå back över tid.

Dessutom kommer räntan på sparkonton sannolikt att gå ner mycket under det kommande året då de följer reporäntan. Situationen vi har nu med höga sparräntor och låg inflation är högst tillfällig då vi precis lämnat en höginflationsmiljö och Riksbanken inte velat sänka styrräntan för snabbt.

Hur är din förväntade avkastning mot inflationen? Alltså real avkastning?

Varför?

Det kan nog ge rätt mycket insikt om du tar reda på varför.

Vad har historisk avkastning med framtiden att göra?

Agge89
Syftet är att ha en pengamaskin, det vill säga att jag får garanterad avkastning på ca 24 000 netto varje kvartal, plus 15 000 kr i månadssparande, vilket blir ungefär 24 000 kr varje månad.

nightowl:
Hur är din förväntade avkastning mot inflationen? Alltså real avkastning?

Agge89:
Min strategi är att säkerställa att min avkastning överstiger inflationen, vilket innebär att jag inte bara behåller köpkraften utan också ökar den över tid. Med en historisk inflationstakt på cirka 2% per år i Sverige, siktar jag på en avkastning på minst 5-6% per år. Det ger mig en real avkastning som säkerställer ekonomisk tillväxt. Historiskt sett har de fonder jag investerar i, särskilt USA-index som S&P 500, gett en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 10%, vilket väl överstiger inflationen.

Agge89:
LF Global anser jag är sämre än USA-index historiskt och framåt.

nightowl:
Varför?

Agge89:
Historiskt har USA-index, särskilt S&P 500, presterat bättre än globala index som LF Global. S&P 500 har haft en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 10% under de senaste 30 åren, medan LF Global ofta ligger runt 7-8%. Den amerikanska marknaden är stark inom teknologi och innovation med ledande företag som Apple, Microsoft och Amazon, vilket har drivit tillväxten. Jag tror att USA-index kommer att fortsätta prestera bättre på grund av dess stabila ekonomiska miljö och starka företagssektor.

Agge89:
Jag vet inte varför folk köper den.

nightowl:
Det kan nog ge rätt mycket insikt om du tar reda på varför.

Agge89:
Du har rätt. Att förstå varför folk investerar i LF Global kan ge värdefulla insikter. Många investerare föredrar globala fonder för att sprida sina risker över olika marknader och sektorer, vilket kan minska volatiliteten och öka stabiliteten i portföljen. Genom att undersöka deras skäl kan jag lära mig mer om de potentiella fördelarna med LF Global, såsom diversifiering och tillgång till växande marknader och branscher som jag kanske inte har beaktat tidigare.

Agge89:
Tillväxtmarknadsfonder är inte superbra historiskt, så jag håller mig ifrån dem.

nightowl:
Vad har historisk avkastning med framtiden att göra?

Agge89:
Historisk avkastning är viktig eftersom den ger en bild av hur en fond har presterat över tid. För indexfonder, som jag föredrar, visar historisk avkastning hur marknaden har utvecklats genom olika ekonomiska cykler. Detta kan ge förtroende för att liknande mönster kan upprepas i framtiden, vilket hjälper till att skapa en mer förutsägbar och stabil investeringsstrategi. Även om historisk avkastning inte garanterar framtida resultat, är det ett värdefullt verktyg för att bedöma en fonds långsiktiga potential och risktolerans.

Tillväxtmarknadsfonder har visat sig vara mer volatila och riskfyllda, med större påverkan från politiska och ekonomiska osäkerheter. Till exempel har de haft en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 5-7% de senaste 20 åren, men med högre svängningar jämfört med utvecklade marknader. Därför föredrar jag att investera i stabilare marknader där avkastningen är mer förutsägbar och där jag kan göra bättre riskhantering.

Amf Räntefond Lång innebär högre risk, vilket krävs om avkastningen ska kunna bli högre än sparkontots ränta. Om risken är onödig eller inte beror ju på vilket syfte du vill att sparkonto eller räntefonder ska ha ditt sparande som helhet.

Räntemarknaden är framåtblickande så kommande räntesänkningar är inprisade vilket syns på det senaste årets utveckling för Amf Räntefond Lång, + 8,43 %. Den positiva utveckling fonden kan få på grund av ränterisken syns på så vis i mångt och mycket redan. Skulle räntorna sänkas snabbare än vad marknaden har prisat in, kan det så klart vara gynnsamt för utvecklingen.

1 gillning

En fördel med att ha en betydande summa pengar på ett sparkonto med en helt okej ränta just nu är att jag får 24 000 kr netto per kvartal utan risk. Dessa pengar kan jag sedan fördela vidare enligt min strategi, vilket fungerar lite som en pengamaskin. Om räntan skulle sjunka kraftigt planerar jag dock att omplacera dessa medel. Då överväger jag exempelvis AMF Räntefond Lång eller andra alternativ. tips? …

Men nu har ju inflationen varit mycket högre. Framförallt har det varit en real förlust med pengarna på bankkonto.

Så detta stämmer ju inte:

Lf global har inte funnits så länge så du kan inte anta att den hade haft 7-8% i snitt under den tidsperioden.

Ekonomisk tillväxt har korrelerat svagt negativt till okorrelerat med börsavkastning. Så det går liksom inte ihop det du säger. Bättre ekonomisk utveckling i ekonomin → sämre till opåverkad börsutveckling.

AI genererat svar? Det verkar mest vara svammel.

3 gillningar

Du pratar om pengamaskin, men på lång sikt hade du ju fått en effektivare pengamaskin om du dunkade in dina 3.6 miljoner exklusive buffert i dina fonder?

2 gillningar

Ja, troligen. Men det finns en risk att börsen kan tappa 50 procent, vilket skulle vara jobbigt. Man får ta det steg för steg, om du förstår vad jag menar. Tidigare hade jag preferensaktier som en inkomstkälla/pengarmaskin, men de sjönk i värde samtidigt som obligationer.

Japp, och inflationen kommer garanterat slakta det man har på bankkonton över tid.

2 gillningar

Tänkte samma, tror faktiskt att hela svaret är AI-genererat.

1 gillning

Med så stor andel på sparkonto du har så siktar du nog inte i praktiken på positiv realavkastning.

Det skulle kunna stämma om du hade mer av pengarna investerade i aktiefonder som faktiskt har positiv förväntad realavkastning över tid.

Sedan säger jag samma sak som övriga, stora delar av ditt inlägg ser AI-genererat ut och det säger inte så mycket och blir tråkigt att läsa och svara på.

PS: en pengamaskin byggs inte med sparkonto eller andra tillgångar med negativ realavkastning. Mest typiskt är det tillgångar med aktieexponering och/eller positiv realavkastning som menas när ordet pengamaskin används.

Att ha pengarna på sparkonto är snarare pengadestruktion, speciellt vid större belopp och långa perioder.

1 gillning