Hej och tack för en en väldig bra blogg.
Jag har under längre tid känt att jag inte har grepp och förståelse över mitt eget kapital av aktier och fonder (som föräldrar och farföräldrar har skaffat åt mig när jag var ung, ca 10år gammal)
Av en slump fann jag rika tillsammans och lyssnade på ett podavsnitt.
De senaste två veckorna har jag lyssnat många poddavsnitt och läst mycket på bloggen.
Samt letat upp info om det kapital jag har.
Jag är 33år gammal och har alltid sparat men det har inte varit någon struktur i det.
När jag har velat köpa något har jag alltid haft pengarna tillgängliga, tex skaffat mc kort och köpt ny mc.
Exemplet att ”Betala sig själv först” var klockrent och gav mig en riktig tankeställare.
Jag tjänar ca 22000kr efter skatt och bedömer att det inte är några problem att spara (investera) 10% av lönen varje månad.
Jag amorterar 3000kr/mån på ett bostadslån. Samt att jag har csn lån där jag följer deras avbetalningsplan.
I dagsläget har jag ca 80000kr på lönekonto i en bank med 0,10% Ränta.
Detta ser jag som buffertkonto men jag har insätt att jag borde flytta pengarna där jag kan få lite bättre ränta? Tex Svea Ekonomi som har 0,85% ränta utan att binda upp dom.
Översikt av aktier/fonder.
Carnegie Strategifond A. (Fondkonto=Depå?)
Marknadsvärde 114537kr. Inköpsvärde 23748kr Förvaltningsavgift 1,50%
(Första insättningen i denna fond gjordes 1994 av min farfar. De övriga fonderna vet jag ej när första transaktionen gjordes)
Swedbank Robur småbolag Europa. (Depå)
Marknadsvärde 10181kr. Inköpsvärde 6758kr. Förvaltningsavgift 1,25%
Nordea Global Dividend. (Depå)
Marknadsvärde 101361kr Inköpsvärde 33486kr. Förvaltningsavgift 1,50%
Nordea Sekura (Depå, ränteplacing)
Marknadsvärde 16266kr. Inköpsvärde 11812kr.
Jag har förstått att alla fonder ovan medför 30% skatt på vinsten vid försäljning.
Samt att alla förutom Nordea Sekura har ”för hög” förvaltningsavgift.
Dock har Gobal Dividen och strategifond A gått väldigt bra, men de har kostat mycket i förvaltningsavgift under alla år.
Jag har läst blogg-inlägget om att sälja och skaffa ISK men inte kommit fram till vad jag borde göra.
Om/när jag säljer behöver jag också en ny investeringsstrategi.
Efter att ha lyssnat på avsnittet om de bästa fondrobbotarna har jag skapat tre konton på Lysa.
Jag var ivrig att komma igång men jag är inte helt hundra på fördelningen av pengar i de olika hinkarna. Bufferthinken kanske är onödig att ha här eftersom jag har en annan bufferthink?
Jag har också tänkt att spara långsiktigt (pension, 10år+) Då kanske mellanrisk hinken är onödig och jag borde lägga allt i passivahinken?
De tre kontona på Lysa ser ut som följande:
Bufferthink med 20% Aktier / 80 % Räntor. 5000kr insatt.
Mellanhink 60% Aktier / 40% Räntor. 20000kr insatt.
Passivahink med 90% Aktier / 10% Räntor. 20000kr insatt
Om jag väljer att månadsspara i Lysa, bör jag då lägga mina 10% av lönen (2200kr) i passivahinken eftersom jag kommer att spara långsiktigt? Om inte, hur bör jag dela upp mitt sparande?
Om jag säljer av fonderna i min depå antar jag att det bra att fördela pengarna mellan tex Lysa och Globalabarnportföljen och kanske nybörjarportföljen så att man inte har alla ägg i samma korg?
Jag har än så länge bara skapat ett konto på Nordnet men inte gjort något där ännu.
Hur fördelar jag pengarna i mitt månadssparande om jag tex har Lysa och Globalabarnportföljen? 1100kr lysa och 1100kr i den andra portföljen?
Ursäkta mina många frågor samt att det hela verkar lite rörigt. Jag känner mig dock mer lättad ju mer grepp jag får om det här.
Återigen tack Jan och Caroline för bloggen och dom trevliga poddavsnitten som jag kan lyssna på under arbetstid.
MVH
John