Många tankar om framtid och sparande

Hej alla, har följt forumen och podden i många, många år och har själv många olika funderingar på framtiden men kan inte komma i underfund med vad som är smartast på sikt eller om det är något jag kanske ska ta det lite lugnt med. Tar gärna emot input på tankesätt eller om det är något ni tycker är knasigt i min logik.

Jag, kvinna 29 år gammal och min sambo (många år äldre) flyttade in i hus knappt ett år sedan och har en son som föddes i början på 2025. Jag är på föräldraledighet till nyår 2025/2026 och sen tar sambon (som jobbar 100% nu) vid i ca två månader, sedan börjar båda jobba 100%.

Vårt ekonomiska läge just nu är en samlad inkomst på 70k/månad (ca 50-52k netto) när BÅDA jobbar 100%, varav gemensamma utgifter inkl. Amortering är ca 30-35k beroende på årstid (elen kostar mycket mer på vintern t.ex). Nu när jag är föräldraledig har vi en samlad inkomst på ca 63k (ca 44-45k netto). I dagsläget har vi ett sparat kapital, buffert om man vill kalla det på 110k. Sambon jobbar privat och jag regionalt så jag ser det som väldigt svårt att jag ska kunna bli av med mitt jobb såvida jag inte säger upp mig själv.

Jag har ett par års tidigare erfarenhet av att investera i fonder och aktier och det har gått bra och tänker på att återuppta det igen då jag vill börja spara till en bra pension. När jag börjar jobba heltid igen kommer jag ha ca 6k kvar efter alla gemensamma och privata betalningar är gjorda.

Hur mycket buffert bör vi ha lättåtkomligt och hur mycket bör jag se till att spara för en bra pension? Jag tänker att jag ska försöka spara minst 1500kr/månad på ett ISK, sen “sparar” man ju såklart in på amortering av huset.

Sen har jag haft tankar på att skola om mig inom IT eller juridik, har dock en femårig utbildning bakom mig inom life science men i mitt område har det varit väldigt svårt att hitta nytt jobb så jag har förlorat mycket motivation. Jag ogillar mitt jobb pga arbetsmiljön och är kvar endast pga lön. Jag har flex men kan ej jobba hemifrån och jobbar bara där med minsta möjliga effort (kanske är bra med ett flexibelt arbete under småbarnsåren) men är osäker inför mitt val där med. Kan ej ta ut mer CSN om jag skulle börja studera igen.

Hur hade ni tänkt och gjort i min sits? Går runt och tänker på ekonomin väldigt ofta och det stressar mig; missförstå mig inte, vi har det bra ställt och har ett bra kapital att falla tillbaka på men jag går trots det runt ändå och oroar mig för framtiden, att jag inte har ett eget, bra sparande i min ålder osv. Jag kanske behöver börja slappna av lite och inte oroa mig så mycket.

Tar tacksamt emot tips!

Mvh förvirrad/orolig/driven förstagångsförälder

Har du 0 veckor kvar på CSN? Själv fördelar jag mina veckor jag har kvar samt löser resten med extrajobb , helg + sommar. Har iofs en bra summa sparad som är min backup i fall något skiter sig.

Sedan gäller de ju att veta att utbildning man gör är något man 100 % vill. Finns ju även kortare utbildningar.

Du tror inte byte av arbetsplats hade hjälpt?

Ja jag har 0 veckor kvar tyvärr. Och jag har alltid brunnit för det jag studerat, men det har varit svårt i 1+ år för mig att hitta nytt jobb (nu har jag varit där i två år inräknat med föräldraledighet). Så jag letar jobb aktivt men svårt att få napp.