Jag tänker att det som nu sker i förfärlig hast är ett fascistiskt övertag av Usa. Precis som flera gånger i historien kröker flertalet rygg. Parallellerna med nazismens framväxt känns för mig helt uppenbar. Det finns ju så klart många sätt man kan försöka arbeta mot detta och det är ju så klart inte heller så att världen utanför Usa är något etiskt föredöme.
Men…. Jag vill verkligen inte att min familjs förmögenhet på något sätt stöttar det som nu sker och undrar därför om det typ finns någon global indexfond minus Usa?
Vilka aktier vill du äga?
Du kan ju köpa indexfonder för olika världsdelar själv och vikta ihop enligt din övertygelse eller marknadsvikt. Och så skippar du helt enkelt USA.
Du kan köpa en billig Europafond (en stor del i en vanlig global indexfond) och en tillväxtmarknadsfond.
Bra tänkt! Med en USA-fri fond slipper du ju inte bara deras politik, utan också deras techbolag, läkemedelsföretag och ekonomiska motor. Perfekt om du vill diversifiera rakt in i Kina, Ryssland och diverse framstående etiska föredömen. Kanske en Nordkorea Small Cap-fond?
Men om du seriöst vill exkludera USA utan att hamna i ett geopolitisk minfält, kolla in SPDR Portfolio Developed World ex-US ETF (SPDW). Den ger bred internationell exponering utan amerikanska bolag. Smart sätt att investera globalt – utan att behöva fundera på vem som sitter i Vita Huset.