Global indexfond - vågar man lägga pengar där trots USAs otrygga ekonomi

Hej jag har fått en för mig större peng att utöka min pension med i samband med bostadsförsäljning. Jag har tidigare följt era rekommendationer kring att spara i globala indexfonder och skulle gärna lägga in pengar där. Varför jag nu är osäker är för att viktningen till USA är stor och USA inte längre är att betrakta som en trygg ekonomi. Hur fungerar globala indexfonder, viktar de om till andra ekonomier eller ligger de kvar som de tidigare gjort. Och om de gör det med tyngdpunkten i USA anser ni ändå att det är en klok placering? Min sparhorisont är 5 år eller längre. Ps vill passa på att tacka för allt intressant ni delar här. Mvh Staffan

1 gillning

De flesta på forumet tycker nog att marknadens vikter är de bästa. Tror marknaden att amerikanska bolag ska vara värda 70 % av världsmarknaden, då är det rätt.

Ändras förutsättningarna i USA kan marknaden ändra sig så USAs vikt i förhållande till andra länders aktier ändras.

I teorin om effektiva marknader värderar marknaderna all befintlig information hela tiden och låter alla aktier få de vikter som de ska ha utifrån all befintlig information. Om teorin stämmer är närmast omöjligt att på egen hand överlista marknaden genom att vikta upp vissa saker eller ner andra.

Trots det har jag bara runt 18% USA i min portfölj där. Jag har valt en EXUS etf istället som täcker in allt globalt utom USA. Anledningen till det är att det ger mig bättre nattsömn. Andra får tycka det är irrationellt, men det är jag som ska leva med min portfölj.

7 gillningar

Jag tycker nog att du har ett viktigare beslut att klura på. ”Eller längre” vad menar du med det, för dig själv alltså?

Är sparhorisonter 5-10 år så kanske du skulle fundera på vilken drawdown du kan leva med och anpassa portföljen därefter (aktier/räntor)

Är sparhorisonter minimum 5 år men med hög sannolikt en bra bit över 10 år, ja då kan du kanske köra 100% aktier.

Det beslutet kring risknivå är IMO viktigare än allokering till USA eller inte inom aktiedelen.

Bara ett vänligt förslag

8 gillningar

Sen att bolag är noterade i USA betyder inte att det är viktat USA då de flesta av jättarna är multinationella bolag som gör affärer i många länder. Så de är noterade i USA men har kanske inte majoriteten av sin verksamhet där.

4 gillningar

Viktig poäng faktiskt. T.ex. investerar du i Spotify så räknas det som en investering i USA även om rötterna är från Sverige och marknaden är global.

4 gillningar

Ja, det här är så enkelt att missa när man väger globalfond mot annat.

Det länkades en rapport här på forumet (hittar den inte nu tyvärr), som visade att bara ca 30% av alla bolagens omsättning i global index sker i handel med nordamerikanska valutor (USD + CAD), vilket indikerar en rejält global aktivitet även för de 70% som är noterade där borta.

2 gillningar

Hej tack för svar. Jag är hyfsat ny här. Vad är en EXUS etf?

Ok tack för svar!

Ok tack för svar

Ok! Uppfattar jag er rätt att Globala indexfonder, givet att man inte har för avsikt att aktivt placera pengar, fortfarande är ett av de bästa alternativen i det större perspektivet? Mvh Staffan

1 gillning

Vad är det som gör att USA inte längre är att betrakta som en trygg ekonomi egentligen?

Förstår ju att den generella syftningen är på Trump och att han gör olika utspel, tullar osv. och att det upplevs otryggt av resten av världen. Men rent krasst borde väl ekonomi vara något av Trumps specialkompetenser? Att Trumps största mål är att gynna USAs ekonomi. Gick inte USAs ekonomi väldigt bra under hans förra mandatperiod?

(Jag är inte helt insatt i global ekonomi, så det är mest generella funderingar. Men ibland undrar jag om det inte är väldigt mycket känslor och upplevelser inblandat ju just Trump och ekonomi-snacket? Som kanske baserar sig på omvärldens åsikter och värderingar snarare än själva ekonomisiffrorna för landet? Sen vill jag absolut inte försvara eller promota Trump på något sätt, där verkar finnas mycket värderingar jag inte alls delar)

Jag tänker som du.

Förutom mina globalfonder med 70% USA så behåller jag ett par Nasdaq och SP500 EFTer samt ett par MAG7 aktier.

Det är en börshandlad globalfond som äger det mesta i världen utom USA, eller har för intention att äga det mesta.

Den jag har saknat helt tillväxtmarknader: Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

Börshandlade etf-er brukar ha en egen förkortning med fyra bokstäver som man kan använda istället för namnet.

Problemet med trump osv är nog att ingen vet hur marknaden kommer reagerar. Eftersom något liknande inte har hänt eller sällan hänt.

Tex

Usa ekonomi är i oro pga statsskulden.

Trump säger nästa mål är att helt ta bort skatt på lön.

Något liknande har nog inte hänt när ett land skriker ekonomiskt pga statsskulden. Här i Sverige höjde vi skatten för det samma