Margin over balance Global CTB kryptovalutor

Öppnade ett konto på Global CTB för handel av kryptovalutor av ren nyfikenhet och noll kunskap. Har efter några månader fått ett Mail om att Your trade has been closed due to margin over balance. Någon här som vet vad det betyder?

Antar det är dessa?
https://www.fi.se/sv/varningslistan/2020/global-ctb/

Tittade snabbt på google och såg direkt varningen hos Finansinspektionen.

Margin over balance är i princip det som ger upphov till tvångsförsäljning när man handlar med belåning. Det betyder att lånet (Margin) var högre än värdet på innehavet minus belåning (balance).

Alltså du hade negativt värde (eller noll) totalt sett (inklusive belåning) så de sålde och täckte sitt lån.

1 gillning

Magarin är “kredit” som du får från banken. Overbalance betyder sjunka ner. Tror att du inte ha tillräcklig pengar i saldo att köpa värdepapper “kan inte köpa” eller dina värdepapper sjunker ner mycket i värde “kan inte sälja”.

Japp, det är dom. Tyvärr såg inte jag den varningen när jag fick infallet. Tack för svar!

Ok, tack för förklaringen!

Hej! Global CTB är inget annat än SCAM. Tro mig, jag har egen erfarenhet, förlorade stor summa pengar… Betala dem inte ett öre mer…
Mvh

Hej! Jag kommer inte att investera en krona till. CTB kontaktade jag själv efter att ha läst en svensk och till synes seriös artikel. Tråkigt att du också har förlorat pengar. Jag har nu blivit uppringd vid flertalet tillfällen av Razer Market som säger sig ska hjälpa mig att tjäna tillbaka det jag har förlorat och mer därtill. Det går jag absolut inte på. Telefonnumret är som ett svenskt mobilnummer.

Det pågår väldigt mycket telefon-investerings-scam just nu. Har själv blivit så förföljd av sådana samtal att jag installerat en app som blockerar samtal från nummer jag inte har i kontaktlistan.

Har själv bara lagt på luren när de ringt, men känner verkligen med er som har gett dem pengar. Man vill ju tro gott om människor, men när det kommer till investeringsförslag som ringer upp folk på måfå är det i bästa fall höga avgifter för en dålig produkt, och allt som oftast rena bedrägerier. Usch!

De som ringer å påstår sig kunna hjälpa är också scammers… Det sägs att våra namn och telefonnummer säljs vidare till andra scammers…