Varning för Tradocenter

För er som vill leka lite vill jag varna för företaget SSFST (FF Simple and Smart Trades Investment Services Ltd, som verkar under varumärket TRADOCENTER, www.tradocenter.com). De ringer upp och erbjuder en “personlig rådgivare”, en svensktalande (de har en svensktalande avdelning, visserligen ett gott tecken) som ska utbilda dig och lära dig om att investera i CFD:er. Det är dock mycket som de INTE talar om utan saker kommer som en kalldusch efter hand. Så deras utbildning ger jag inte ett vitten för. Det är bara dimridåer.

Att de flesta kunderna förlorar uppåt 80 % av insatt kapital sägs inte förrän skadan är skedd. De talar inte heller om att detta är en typ av investering som kräver ständig uppmärksamhet och snabba puckar och de är inte lyhörda för om detta passar kunden eller ej.

Dessutom lyssnar inte “rådgivaren” på önskemål om investeringsstil som passar kundens personliga situation. “Rådgivaren” är i grunden ingen rådgivare för vederbörande tar inget som helst ansvar för positioner som öppnas, även om det sker helt på rådgivarens anmodan.

Vi behöver inte ha någon diskussion om detta, utan jag vill bara varna er för detta utåt sett seriösa företag som likväl inte lever upp till det de påstår sig erbjuda.

Bör man anmäla dem till finansinspektionen?

4 gillningar

Kan nog va bra att anmäla till finansinspektionen. Är ju strikt reglerat att bolag endast får rådge produkter som kunden förstår sig på och som är lämpliga.

2 gillningar

Jag handlar med en del CFD’er. Använder IG.

CFD’er är riktigt lurigt. Har gjort en del pengar på det där, först på Gamestop sen på Guld Spot. Tänkte köpa en Merca cabbe för pengarna - sen förlorade jag nästan allt på flash-crashen som var på guldet i somras. Fick margin call och fyllde på med pengar från mitt kort - sen uppnådde jag köpgränsen på kortet och då stängde dom alla mina positioner. Har legat minus på det där fram till nu. Stängde mina sista positioner och tömde kontot igår. Tror att jag slutade plus minus noll till slut.

Skall man handla CFD’er måste man för det första vara helt 110 % beredd på att förlora allt man sätter in. För det andra måste man ha en rejäl marginal så att man inte råkar ut för ett margin call när det är volatilt. Hade jag inte fått ett margin call hade jag tjänat en massa på de rörelserna som var när jag blev nedstängd.

Kort sagt - CFD’er skall man låta bli. Annars är IG rätt bra rent tekniskt men också 80 % av deras kunder förlorar pengar.

1 gillning

Grattis till att du gått plus minus noll! Det är inte alla förunnat. Nej, CFD:er ska man hålla sig borta ifrån. Eller, som du säger, ha ett sånt stort kapital att man bara handlar med en liten skärva,typ 1 %, för att inte riskera margin call eller radering av kapitalet. Men att handla med en så liten bit av kapitalet är inget “rådgivaren” yppar. Istället rings det flera gånger om dagen och tjatas om mer kapital, precis som jätten glufs-glufs. Den andra aspekten som jag tog upp ovan, är den ständiga bevakningen som tär på psyket. Det var heller inget som framgick i marknadsföringen att det skulle behöva vara så aktivt, något som inte passar alla.

1 gillning

Håller helt med, särskilt med det sista. CFD’er är inget vidare för nattsömnen. :joy:

“Bolag endeast får rådge produkter som kunden förstår sig på och som är lämpliga” - har du en aning om var jag kan finna dessa ord i någon lagtext? Var jag kan söka? Vore himla bra att ha som underlag för en anmälan.

Här är kanske den enklaste instansen att börja med

2 gillningar

Tack! Tar en diskussion med Konsumenternas!