Mark Howard: Sea change

Alltid läsvärde Mark Howard släppte idag ett nytt nyhetsbrev som är väldigt läsvärt:

Många riktigt bra poänger. Framförallt något som jag har klurat på sistone också - att räntor borde vara betydligt mer attraktiva framgent. Även denna tabell stack ut för mig:

image

Ping @Ola_Morin och @Andre_Granstrom eftersom vi berörde detta lite på dagens FikaTillsammans.

5 gillningar

Howard Marks* :point_up:Och ja, något som jag funderat på med, att räntor börjar kunna ta plats i en portfölj igen. Han är ju känd för att gräva i gyttjan, dvs i corporate junk bonds. Ska bli intressant och se om han luskar fram något riktigt kap den här gången!

2 gillningar

Pratade lite kort med Lysa häromdagen, de håller på och räknar på yield-to-maturity på sin portfölj. Ska inte avslöja för mycket, men det ser ju lovande ut…

2 gillningar

ännu bättre än räntor, obligationer. har legat i kinesiska obligationer ett tag, de har yieldat ca 5% länge när DM varit nära 0%.

emerging market dividend yields är riktigt bra nu. går att hitta ETFer som yieldar 7-9%. Och Vanguard EM-index har en yield på 3.54% just nu. verkar perfekt kombination av direktavkastning och kapitaltillväxt.

samtidigt bör priserna på equities i EU och US sjunka ytterliggare under 2023 som resultat av fortsatta räntehöjningar. då ökar också direktavkastningen. Men bör kunna köpa massivs av aktier och fonder till direktavkastning 5% nästa år. underbara lägen tycker jag.

1 gillning

Ja lysa behöver verkligen hitta på något för att få tillbaka förtroendet för räntor som skulle vara en hedge mot börsen…

Återta funderingarna på tail hedge konceptet? :grin:

1 gillning

Är en hedge mot fallande tillväxt, inte börsen :man_shrugging: Vilket är varför jag fortfarande tycker att en investerare som inte har förutsättningarna för 100% aktier, bör ha lite guld, råvaror, TIPS och/eller Floating Rate Notes :slight_smile:

Jag gillar Jans förenkling med aktier + konto med ränta & insättningsgaranti, men får vi 10 år av inflation är det inte den roligaste portföljen att hålla för dem allra flesta :confused:

Tail Hedge-problemet är att om det ska göras så som Spitznagel et al förespråkar, så kostar det avkastning under tiden, vilket troligen många investerare skulle ha riktigt svårt för. Time-decay på den typen av strategi trots stegring & rullning är hemsk.

2 gillningar

Precis, men det är nog inte så gemene sparare förstått det tyvärr tror jag..

1 gillning

Mycket bra artikel och helt i linje med var jag tror vi är på väg… När det öppnas fler vägar att få säkrare utveckling att kommer investerare flytta in på riskkurvan och lämna de högrisk assets som gått så bra fram till början av detta år. Som vanligt förespråkar jag diversifiering för att tackla sjön!

2 gillningar

Äntligen fått tid att läsa artikeln :slight_smile:

Det hade varit väldigt intressant om du kunde hitta någon ränteexpert att gräva lite i ämnet.

När börjar räntor blir intressant vis-a-vis olika fonders durationer och olika ”typ” av innehav samt hur stora är riskerna. tex investment grade vs junk bonds där det finns argument för att IG som ofta ligger på BBB inte alltid är det säkraste för vettig avkastning.

Tänker att olika typer av räntor skulle kunna avhandlas i ett svenskt perspektiv

• Korta svenska statspapper (tyvärr få fonder med hög andel, SEB Likviditet den jag sett med relativt hög andel)
  • Korta företagsobligationer som ingår i många räntefonder inkl FRN papper som finns i en del fonder
  • Bostads/fastighets obligationer med olika duration, långa/korta och hur dessa förväntas stå sig (pris, default risk)
  • High yield företags obligationer
  • Realräntor
    Osv

Bra sajter/verktyg för att verkligen kunna bedömma innehållet i räntefonder. Viss info finns på MorningStar men jag upplever en hel del räntefonder som ganska intransparenta där man får luska för att klura ut durationen och vilken snitt credit ratingen är på faktiska innehav. Om det ens går. Framgår oftast bara lätt tillgängligt typ värden som ”duration 2-8 år” (grym skillnad) och tex ”minst IG, BBB- raring” (visst men vad är fördelningen, 1% på lägsta pinnen BBB- eller 99%, stor skillnad). Hur hittar man sådan info bäst?

Hade även varit intressant med expertens syn på favorit räntefonder med 1-3 års horisont, 3-10 års horisont och 10+ års horisont. Det är ju inte omöjligt i denna ny-gamla miljö att räntor är ett alternativ till börsen även med längre tidsperspektiv än som varit senaste årtiondet.

Flaggat för räntefonder som ämne några gånger tidigare och hoppas att det kanske ”tar” denna gången? :slight_smile:

Utmaningen är nog att hitta en oberoende ränteexpert som inte bara talar i egen sak (tex köp SPP fond XYZ eller ABC) :slight_smile:

1 gillning

Den artikeln måste jag läsa!

Den dag räntorna börjar falla, troligen när vi har tung recession (kanske om några månader), då kommer räntefonder vara bra.

Bäst kommer långa räntefonder vara då, även om de inte alls är bra vid andra tillfällen i konjunkturcykeln.

Jag skulle personligen vilja ha mer kunskapsartiklar om olika former av räntefonder.
Långa, mellan, korta, reala, i olika valutor och på olika marknader.

Det är lätt att gå vilse när man håller på med räntefonder, men utan kunskap är bankkonto bättre.

3 gillningar

Har ni något förslag på en sådan ränteexpert? Jag har tyvärr ingen direkt. Den som jag brukar vända mig till vill inte vara offentligt med i podden… :roll_eyes:

1 gillning

I sig intressant. Så ny-gammalt ämne att inte ens du riktigt vet vart man ska vända sig.

Inte så konstigt kanske eftersom räntefonder varit dött så länge :thinking:

Tänker om det finns någon expert på AP7 räntefond som kanske ställer upp?
Eller någon på Avanza eller Nordnet? Makro Pekka på Avanza?
MorningStar?
Lysa kanske har någon kontakt?
Bara spånar :slight_smile:

Spiltans ränteförvaltare har ställt upp i avanza podden för något år sedan, kolla med honom?

Lars Kristian Feste, Öhman fonder

1 gillning

Men alla dessa förvaltar ju egna fonder. Tror poängen ovan var att ha någon som inte sitter på den stolen. att hitta ränteförvaltare som vill pitcha just sin räntefond finns det ju en hel drös av tänker jag. :blush:

1 gillning

Det hade ju vart allra bäst

1 gillning

AP7 listar Johan Florén som kommunikationsansvarig. Han borde väl veta om de har nån ränteexpert som kan vara med i RT?

info@ap7.se

1 gillning

Bra idé @beq! Har pratat med Johan tidigare, så jag lägger ett mejl till honom direkt imorgon. :+1:

1 gillning