Jag har nyligen kommit igång med skidåkning utförs efter 33 års uppehåll. Det är tydligt att lite av barndomens åkkunnande ändå finns kvar. Bit för bit kommer det tillbaka.
Jag skaffade helt ny skidutrustning för några år sedan. Det var ändå mest en tidsfråga till den här dagen skulle kunna. Att köpa rejäla grejer vid rätt tidpunkt till bra priser har visat sig lyckosamt. Jag har en skidjacka från Peak Performance och den är bra. Jag var på gång att köpa skidbyxor till vid samma tillfälle men backade ut i sista minuten. Jag hade flera olika byxor som jag tänkte kunde duga.
Hittills har jag åkt med ett par byxor av det norska lågprismärket Stormberg. Jag uppfattar dock dem som mindre genomtänkta i detaljerna och känner att jag borde skaffa något bättre. Det handlar då om att köpa något begagnat på Sellpy eller något från någon utförsäljning online.
Min fundering är nu vilka märken som rent generellt är bra. Prisklass spelar egentligen ingen roll. Jag är övertygad om att det finns även märken utanför ”elitserien” som håller god klass. Poängen är alltså att ha genomtänkt design och hygglig kvalitet. Om de ser ”snajdiga” ut eller ger någon sorts statuspoäng är mindre viktigt.
Vi klickade hem 3 uppsättningar skid/snowboardolyckor från Sellpy här i veckan till barnen i väldigt bra skick. Väldigt prisvärt.
Vi vuxna kör på Stadiums lågprismärke Ski Industries och dom har hängt med ett par år och jag har varit positivt överraskad över kvaliteten. De ser fortfarande ut som nya och har bra vattenresistens. Vet inte vilka funktioner du vill ha, men så länge det finns hängslen som man kan ta av och på, två dragkedjefickor och någon möjlighet att justera bredden vid pjäxor/boots så är jag nöjd. Liftkortsläsarna är så bra nu för tiden så jag brukar ha liftkortet i vänstra byxfickan.
Överdel tycker jag spelar mindre roll så länge det håller en varm och torr iaf om man håller sig till pistade backar. Vill man ut i lössnö så är det kanske skönt med snökjol.
De egenskaper du nämner matchar det jag tänker mig. Att det inte finns en massa kardborrband av dålig kvalitet, elastiska delar som blir sladdriga
eller dragkedjor som går sönder är viktigt.
Hög midja (bra bit öve naveln) och hängslen är måste, skalbyxa så du kan bestämma värme själv. Kolla på Houdinis Rollercoaster Bib Pants, bland de bästa jag provat. De har funnits ett gäng år och borde gå att hitta beggade.
Har åkt de senaste 10ish åren med barnen ungefär en vecka om året, ibland lite mer.
Har haft väldigt goda erfarenheter av stadiums Everest. Köper man de dyrare modellerna är de i mitt tycke väldigt nära dyrare märken som ex peak osv i funktion. Har även ett par peak skalbyxor osv.
Säsongare och proffs har säkert ännu högre krav men för mitt behov är Everest spot on.
Det är även vårt go to märke för kidsen, man vet att man får bra grejer för en ok peng.
Kan även tipsa om handskar - den absolut vanligaste handsken folk har i backen är Hestras Heli ski. Kostar en dryg tusenlapp men är lätt värd de pengarna.
Egentligen handlar det väldigt mycket om hur grejerna passar din kropp.
Jag gillar t ex inte Peak Performances kläder då jag ofta hamnar mellan två storlekar vilket blir helt värdelöst.
Generellt är Norrøna riktigt bra grejer, tätt följt av Houdini och Arcteryx. Alla dessa är dyra märken och kan kosta dubbelt så mycket som t ex Peak Performance. Det är bara värt det om man använder det mycket och det sitter perfekt.
Jag har hanterat det så att jag prioriterar att lägga pengar på det som kan användas utanför skidbacken och har följande:
Skaljacka från Norröna (Trollveggen PRO GTX). Svindyr, svinbra. Används året runt.
Dunväst från billigt märke, som förstärkning om det är kallt.
Mellanlager/fleece från Houdini (Power Houdi el en tunnare variant beroende på temp). Dyr men bra, används året runt.
Underställ i merinoull från Norrøna, ett tunnare och ett tjockare beroende på temp.
Strumpor med hög andel ull.
Skidhandskar från Hestra (Heli) och tumvantar från Bula som används med liner om det är svinkallt.
billiga skidbyxor från typ McKinley. Fodrade, sitter bra. Inte alls samma klass som ett par skalbyxor från Norrøna el Houdini men kostar en tiondel. Används en vecka om året, så. Om jag åkte mer i Alperna hade jag kört på skalbyxor. Senaste gångerna jag åkt i svenska och norska fjällen har det varit mellan -15 och -25 så…
Om jag var tvungen att prioritera hade jag lagt 90% av budgeten på skaljacka, underställ, handskar och strumpor.
Om jag var ute efter ett par riktigt riktigt bra skalbyxor hade dessa legat högt upp på listan.
Goldwin eller Phenix är mina favoritmärken bland skidkläder.
Dyra om man köper dem till fullpris nya i butik. Men brukar gå att hitta till bra priser på begagnatmarknaden.
Arcteryx! Min jacka ser oanvänd ut efter drygt sju års idog användning, en kompis hade en 10+ år gammal jacka som såg lika osliten ut
Alla andra jackor jag haft (Norröna, Bergans) har fått problem med dragkedjor efter ett tag, funktionen i jackorna i övrigt var det iofs inget fel på.
Hestras handskar är i samma division, och Woolpowers underställ överlägsna.
Allt såklart beroende på om du hittar en modell som passar dina behov, själv letade jag exempelvis länge efter en jacka där huvan sitter utanpå en riktig krage, alltså så att själva huvan inte samtidigt ska utgöra krage…
Norröna är bra. Lite dyra men har haft 2 par. 1 par köpte jag när jag var 16 år. Det andra när jag var 26. Är nu 36. Då har jag använt båda paren otroligt mycket ungefär 90-100 skiddagar per år. Det andra paret har jag fått byta knappar på. Impregnerar man och tvättar de en gång per år kan man ha de länge.
Ett tips är att köpa grejer nu till våren kring maj. Mitt andra par köpte sen vår och fick 50% rabatt det gör rätt mycket på ett par byxor som kostar 5-6 tusen.
Av kedjornas egna varumärken så håller jag Decathlon skyhögt. Har genom åren köpt cyklar, bad och snorkelutrustning, och såklart då skidkläder till både vuxna och barn. Låga priser och rejäl överleverans på kvalitet är min uppfattning. Wedze är deras varumärke för skidkläder.
Bor du i Stockholm så finns de på MoS, men e-handeln funkar bra för oss andra.
Föreslår att satsa på ett bra skalsystem. Det kan anpassas beroende på väder o kyla. Kan också användas i andra sammanhang, ex på hike, i skog eller på sjön.
Köpt allt mitt på svenska Stellar Equipment som har hög kvalitet till lägre kostnad då de skippar mellanledet. Haft det nu i fyra skidsäsonger, från kalla o blåsiga Åre till varma sköna alperna. Lika bra oavsett.
Swedemount tycker jag är ett bra budgetmärke. Köpte skidkläder för ett par år sen med stabil kvalitet och bra fickor etc. Även anpassat för svensk medellängd. Säljs på Sportshopen, men börja med att kolla Sellpy.