Jag har haft Hestras finare modell av läderhandkar med fårskinnsfoder tidigare. De är rejäla och ser snygga ut. Dock är de ändå inte varma på riktigt. När det är rejält kallt ute blir man kall om händerna.
Just nu använder jag ett par syntetiska handskar med fleece-foder i. De är av mycket enklare beskaffenhet och betydligt billigare än Hestra-handskarna. Hur länge de kommer att hålla vet jag inte. De är fortfarande ganska nya. Dock håller de värmen bra. Jag var ute på vandring i skogen nyligen när det var rejält kallt och de höll värmen oväntat bra.
Om jag ska röra mig på stan i en elegant rock så är ju Hestra-handskarna mer passande. För ren funktion är de enklare syntethanskarna bättre.
Hestra har ett stort sortiment av både enklare och dyrare handskar. Om deras syntethandskar är bättre än andra vet jag inte. Inom segmentet finare skinnhandskar är Hestra det främsta märket.
De handskar jag har nu är tjockare och mer ”luftiga”. Det finns även andra tunnare modeller. Hur bra handskarna kommer att fungera framöver är för tidigt att säga.
Kvalitet kan vara olika saker. Jag behöver slitstyrka i fingrar och handflata.
Jag har en hemskt dragig hund, en 3-årig labrador med massor av energi, 35 kg muskler och egen vilja. Det blir en ganska lång runda i skogen varje dag, med 15 m löplina som ger honom viss rörelsefrihet, men jag måste hålla i linan för att hindra honom från att överfalla (vänskapligt ur hans synvinkel men kanske inte ur “offrets”) hundar och människor som ser intressanta ut. Oftast är han 15 m före mig med hårt sträckt lina. Linan sliter hål på hanskens insida i våra dragkamper. Förslag på vad som kan hålla, hålla värmen, och klara väta?
Haha, ja det gäller att vara tydlig . Efter mars månad när vårsolen värmer behövs inga handskar alls och rekordet i sent isfiske är 14 april -2013 (Småland!). Men då fick vi gå ut kl 11 och hämta ismetesspöna med ett rep runt midjan. 2 dagar senare var sjön helt isfri!