Vinterhandskar med kvalitet | Vilka ska jag köpa?

Hestra Job Winter Pro, ca 350kr.
Mina arbetshandskar på landet, används för allt vintertid, skogsröjning, vedhuggning, drar sly osv.
Varma och håller bra. Finns som tumvantar om man accepterar mindre ”fingerflexibilitet” och behöver extra värme.

2 gillningar

Säger som så många amdra här: Hestra.
Normalt sett betyder högt pris ingenting förutom hög marknadsföringsbudget, så genom gott rykte är väl enda vägen.
Köpte mina Hestra som ett nödtvång när jag tappat ena vanten i Sälen i minus 30 i skidliften för 10 år sen.
Pyntade 800 då som kändes väldigt drygt. Efter en veckas skidåkning var jag inte missnöjd med köpet. 10 år senare och vantarna kvar är det ett av mina bästa köp.

1 gillning

Ser att många rekommenderar Hestra här.
Jag köpte handskar för två veckor sedan (Hestra CZone Pointer handskar - Black - Köp online hos Intersport) och jag kan säga att jag är besviken än så länge. Jag blir kall om händerna ändå, trots gott rykte och hög pris. Mina gamla McKinley höll värmen minst lika bra.

Jag hade samma önskan i många år, ett par vinterfodrade handskar som håller i många år, är varma och torra och håller för lite utomhusarbete under vintern.

Har gett upp de tankarna, även dyra arbetshandskar går sönder ganska fort - har fått ge mig och inse att de bästa är de som är varma, vattentäta och billiga så att man kan ersätta dem när de har gått sönder.

Köpte senast ett gäng varselgula på rea på Clas Ohlson, funkar bra än så länge och var överkomligt billiga.

Ett annat tips är att köpa en eller två storlekar för stora tunnare ex. goretexhandskar och ha ett par tunnare ex. stickade handskar inuti, då blir det varmt med nästan vilken handske som helst utanpå.

Sista tipset är att skippa arbetshandskar av skinn. De blir snabbt fuktiga inuti av svett (även om man inte gör något jätteansträngande) och tar för evigt på sig att torka ut. Och tills slut blir de stela och hårda och oanvändbara.

Köpte precis Hestra CZone Cosmo skidhandskar :sweat_smile: (Har gummi istället för skinn). Kändes väl inte helt olika de jag hade, men hoppas att de ska hålla lite bättre… Såg till att inte ta för tajta.

image

Klämde på några Heli först, men de kändes så gigantiska - behöver bara en liten muff. Annars sjyst med lös innervante.

image

Klämde lite på de som har utsidan helt i läder också, men är inte så mycket för läder.

Jag älskar mina Hestra Heli, framförallt att de kör lager-på-lager. Haft dem i allt från nollgradigt som nu i Malmö till att åkt skidor i -25 i Årre med dem. Man bara anpassar innervantarna från 3 till 1 lager.

:sweat_smile::sweat_smile:
Hmmm, hmmm, Har inte “öppnat” de jag köpte än.

Uppdatering: Hur länge har du haft dem?

ca 10 år… hade lite ångest att lägga 1500 kr på ett vantar… :see_no_evil:

Har du oljat (fettat?) om/in dem någon gång? (Min svaga punkt :sweat_smile: )

1 gillning

Tegera 191 vintertid i skidbacken. 525 kr. Funkar lika bra som hestra

1 gillning

Jag betalade 1800 kr för mina Hestra Army Leather Extreme. :grimacing:

Lite ångest att köpa dem, men de har funkat någorlunda bra under vinterns cykelpendling när termometern rasat ner mot -25°. Fingrarna blir fortfarande kalla, men jag förfryser dem inte. Den höga kragen gillar jag verkligen – ingen glipa mellan handske och jacka som det annars lätt blir när man rör sig under cykling.

Förmodligen borde jag lägga ut lika mycket pengar på att köpa mig en innerhandske i merinoull och en skalhandske, men det tar emot. Och det går ju inte att ha hur mycket som helst på händerna om man ska kunna manövrera cykeln.

1 gillning

Heli är klart bättre men ännu dyrare.
Jag åkte iofs nyss skidor i ett par Bula tumvantar för 150:- köpta på XXLs rea. I 24 minusgrader, inga problem. Hemligheten är liner i merinoull…

1 gillning

Tips på någon specifik?

Jag har en billig från Bula (150 spänn på Stadium Outlet) och en tjockare ifrån Uniqlo. Egentligen handlar det mest om att kunna byta / torka vid behov. Och att få in lagom med luft i yttervanten. Mina är minst en storlek för stor men det är det värt. Kan trycka in ett par fetare fingervantar i ull om jag behöver.

Har även Hestra Heli som är skitbra och mina go to när det är något varmare, men fryser om det är 20 minus och jag ska vara ute en heldag. Med tumvantar är det lättare att knö in något under som går att byta snabbt direkt i backen.

2 gillningar

:rofl: Byta för att fodret börjar ge upp, vad är det för trams?
Här är mina Hestra och de har många år kvar :grin::grin:

Testa att åka skidor i de där och kolla hur många fingrar som ramlar av.

1 gillning

Själv kör jag med Black Diamond Absolut mitts. Den som fryser i dem ombeds stanna inne. En vanlig handske på Mount Everest.

Tycker det är bra kvalitet på dem också, håller år efter år.

2 gillningar