Min gamla Fjällräven är väl sisådär 12 år gammal nu och börjar bli sliten så jag tänkte köpa mig en ny jacka.
Jag bor i en mindre stad så det finns inte så många kvalitetsjackor att köpa i stan utan jag köper nog över nätet. Har kollat lite smått bland annat på Fjällräven men det är svårt att få en känsla för jackorna via bilder och därför tänkte jag att detta kan vara ett bra ställe att höra sig för.
Vad har ni för rekommendationer vad gäller vinterjackor? Den jag haft tidigare har varit hur varm och skön som helst. Jag prioriterar att vara varm och bekväm över att se välklädd ut, men vill inte se galen ut heller.
Framför allt undrar jag kanske om Nuuk är tillräckligt varm. Klarar den dagar på minus 14 grader osv? Eller borde man köpa en Arctic eller vad de heter? Vet inte riktigt vilken jacka min gamla motsvarar men den kändes som att man skulle kunna ha den på Antarktis. Och den kanske kändes lite väl varm om det var kring nollan i temperatur men då kunde man öppna den i halsen lite så var det ok. Känns definitivt bättre med en för varm jacka än en för kall.
Har för övrigt kikat in Arcteryx lite också men har ännu mindre koll där på vilken jacka man borde välja.
För övrigt känns det som att en vinterjacka av hög kvalitet är en sjukt bra investering. Bättre att köpa en dyr bra jacka som håller i 10+ år än en slit och släng jacka som man fryser i.
Fodrad arbetsjacka för yrkesfolk i byggbranschen o dyl. Det behöver inte vara galen reflexmodell utan mer sobert mörkt funkar ju. Jag har en jag haft i över 25 år nu.
Vill man vara snyggare så är jag stor anhängare av rock, gärna marint överskott och liknande.
Sådana där gubbrockar ser ju inte varma ut tänker jag. Men någon jacka för byggare kanske kunde vara något om det finns någon som ser lite mer civil ut. Ska kolla in det, bra tips!
Jag brukar köpa det mesta i klädväg på Sellpy. Där kan man enkelt hitta dyra märkesplagg i rätt storlek, obetydligt använda och helt överkomliga i pris.
Jag skulle inte fokusera på något specifikt märke utan mer titta efter blandade saker som har högt nypris. Det exakta utbudet varierar och vissa märken tenderar att vara dyrare än andra. Jag menar nu i jämförelse med andra dyrare märken i samma segment.
En rock från ett märke som Tiger of Sweden är en bra variant. Barbour är också ett bra val.
Wow! Extremt billigt också om man jämför med modemärken. Borde ju vara varmt också om de är gjorda för utomhusarbete. Pallar den -15 grader tror du?
Får fundera lite här alltså. Priset känns inte så viktigt eftersom en jacka borde hålla i över tio år men denna är ju defitivt billig jämfört med Fjällräven, Canada Goose osv.
Om dunjacka är ett alternativ så rekommenderar jag Jack1t. Rätt billiga i pris. Kan reas ut för 1500 på zalando. Bra fyllning utan att det känns som det saknas på vissa ställen eller klumpar sig.
Jag har Fjällräven Yupik som jag gissar är föregångaren till Nuuk. Har haft den i 8-10 år om jag minns rätt. Lika fin fortfarande, syns inte om den är köpt igår eller för många år sedan. Gillar att det är så lång att den går ner över rumpan. Väldigt många praktiska fickor. Varm, skön och rymlig. Använder den ner till ca 20 minus utan problem
Ett bra tips för att köpa kläder är att köpa dem efter att säsongen är slut, d.v.s. vinterkläder köps på våren. Varför? Reducerade priser.
Min erfarenhet när jag köper online är att Dressmanns storlekar alltid passar, d.v.s. jag behöver inte returnera något. De säljer också riktigt varma vinterjackor, den varmaste jag har är nog 5-6 år gammal, men har bara använts en gång, eftersom det kanske bara är -15 grader här några dagar om året.
Ser fin ut. Runt den prisklassen tycker jag vore helt ok med tanke på att de kan hålla i femton år.. Men är inte Parajumper typ ett gangstermärke? Vissa märken vill man ju helst undvika (typ Canada Goose - brattigt, och kanske parajumpers också?). För att inte tala om Moncler..
Medans andra märken kanske känns lite coolare och nya:
Ska inte underskattas. Skaffa själv en dunrock pga att jag inte kan ha annat än mysbyxor pga min sjukdom. Aldrig varit så skönt och vara utomhus på vintern
Själv på jakt efter en vinterjacka som klarar 0-5 grader. Ofta ser vanliga parkas lustiga ut till mina smala ben. Måste ha något som sätter hyfsat tajt - Superdry brukar ha åtsittande jackor till överkomligt pris.
Jag har länge kört bara en vinterjacka genom hela vintern, min Fjällräven då. I början och slutet av säsongen är den lite för varm men samtidigt finns det inget värre än att ha en för tunn jacka på sig tycker jag. I värsta fall kan man ju alltid knäppa upp jackan om det blir för varmt.
Men om man är lite mer av ett modelejon så förstår jag att en jacka för mildare väder kan vara bra att ha också. 0-5 grader borde ju finnas hur mycket som helst till tycker man.
Jag röstar för fjällräven jag har kört det senaste 15 åren och kommer nog fortsätta så bättre vinterjackor får man leta efter som även håller en rätt bra stil!
Jag köper nästan enbart friluftsmärken på alla mina kläder då jag gillar att ha kläder som är bekväma att röra sig i samt rör jag mig ute mycket då vill man ha bra grejer men som sagt det beror på hur man använder kläderna för snittpersonen som jobbar på kontor och åker bil till jobbet funkar nog det mesta men är man som mig ute flera timmar per dag i ur och skur så är dom där lite dyrare friluftsmärkena rätt bra att ha!
Tror det blir en Fjällräven jag också. Men deras utbud är rätt förvirrande på nätet. Svårt att veta vilken jacka som är lagom. Temperaturen här på vintern ligger vanligtvis kring nollan men det händer att vinden kommer norrifrån och det kan vara minus 15 i en vecka i sträck. Har som sagt hellre en för varm jacka än för kall.
Då rekommenderar jag en något tunnare dunjacka. Inte som en övergång. Men tunnare än fjällräven med 700 filling power. Borde vara lagom med t shirt runt 0-5 grader. Och lagom med en långärmad tröja/kofta under vid kallare grader.