Vinterjacksrekommendationer

Stämmer bra det, och även Moose Knuckles.

Arc’teryx Therme är ett bra alternativ om du vill hålla dig varm. Gore-Tex dessutom.

Du har ju även Woolrich Arctic i samma priskategori. Inte så dum den heller.

Har aldrig frusit i min Klättermusen Nifelheim.

1 gillning

Haglöfs är väl gängkriminellas jacka of choice?

1 gillning

Aha, du menar en “vindrock m/59”. Det är grejor det. Jag hade en sån för vinterbruk men den försvann nån gång i flytten runt hela världen.

Engelson har faktiskt imponerande kvalité i förhållande till pris.

Men jag var i samma sits. Sålde just min 12 år gamla Fjällräven. Har älskat min Fjällräven men den är för varm. Använder den bara en vecka per år.

Köpte en Houdini Fall in Parka. Lagom vinterjacka för västkusten :slight_smile: Dessutom fri från skrikiga loggor. lagom tjock, bra längd och vattentät.

Mina krav är alltid att det ska finnas tvåvägs dragkedja och värmefickor för händerna i höjd med strax under bröstet. Gillar inte att bara ha fickor nere vid låren.

Nej, jag tänker på marinens:

1 gillning

Om du ska vara varm i kyla och blåst är en bra dunjacka oslagbar. Tål inte regn så bra men det regnar sällan när det är -14 grader :smiley:

Finns annars vinterjacka som är som dunjackaor i syntet som är helt vattentäta i lätt regn. Var själv ute en timme i regn förra veckan med en. Torr och varm efteråt.

Detta är jackan jag syftar på

Köp en lagom jacka istället och ha ett extra lager under när det är kallt.

Värmeväst rekommenderas varmt om man behöver hålla värmen vid mer stillsamma aktiviteter ute och inte vill se ut som en michelingubbe.

2 gillningar

Jag har sju vinterjackor/rockar för olika situationer. Ej medräknat jackor för arbete, jakt, skidåkning etc.

Den jag oftast väljer om jag bara ska ut en sväng på fritiden är en kort, smidig, otroligt lätt dunjacka med 800 fillpower (cuin). Klarar allt från 0 till -25 utan problem. En stor pösig dunparka tar jag bara om jag ska vara ute länge av någon anledning, vilket sällan händer.

Valfri skaljacka med vinterfoder och flerlagersprincipen, inga problem hittills ner till -48.

Vindskydd på den är obligatoriskt om du vill hålla värme.

Jag hade en Fjällräven Nuuk och den var fantastisk! Definitivt tillräckligt varm! Tyvärr krympte den i garderoben och jag fick ge den till ett av barnen :see_no_evil_monkey: Efter det började jag använda div gamla dunjackor jag hittade i garderoben, och nu funderar jag på att köpa en ny i dun på mellandagsrean eftersom jag för några veckor sen fastnade i en spik och slet upp en reva på ryggen. revan är för stor för att laga och massa dun har ramlat ur. Sen det hände har jag kört med ulltröja och skaljacka från The North Face eftersom det varit så varmt.

Har en från Levi’s som jag kört på antal år nu. Osäker på modell. Nöjd i alla fall även om den enskilt nog inte är så skönt under -10. Å andra sidan är det oavsett lager på lager som gäller så spelar ingen roll.

Köpte nyss sån fjällräven för 8k, någon dun.

supervarm och fryser aldrig. Perfekt för lite mer casual som fjällen o så.

I stan kör jag klassisk vinterrock med sjal, håller sig relativt varm.

Helly Hansen har snygga och varma jackor av riktigt hög kvalitet.

Jasså Helly Hansen finns fortfarande? Jag har en klassisk pälsfiberjacka (glesbygdskavaj) liggande från 80-talet. Fick den av min ömma moder under militärtjänsten, då hon hört mig beklaga mig över den usla vinteruniform vi blev tilldelade. Värmde gott under m/58 och snödräkten.

Men till ämnet, jag har svårt att se vitsen med dessa supervarma dunjackor för vardagsbruk. De är i princip obrukbara om det är varmare än -25. En kompis köpte en ”gås” när det var mode för 15 år sen, han gick alltid med öppen jacka. Inte ens i övre Norrland är en sån jacka praktisk om man inte är ute hela dagarna.

Detta funderar jag lite över också. Personligen finns det inte mycket värre saker än när man inser att man har på sig en för tunn jacka en kall dag och går och fryser.

Att det blir för varmt i jackan känner jag inte att det stör så mycket. Man knäpper upp lite bara så är det lugnt sen. Under många år gick jag med min Fjällräven på mig från typ första frostdagen tills det var 15 grader varmt. Men samtidigt kanske man såg ut som en kuf iofs,

1 gillning