Marknaden och börsen just nu

Det känns som att det kommer bli extrapris nästa vecka på börsen :speak_no_evil_monkey::face_with_peeking_eye:

1 gillning

Om han har en krigskassa ja! :roll_eyes:

Kan inte tala för andra. Men jag har en rejäl kassa då jag är i Stay Rich fasen. Samt att jag skulle kunna fixa belåning.

Men, jag är inte glad över stora drawdowns och jag väntar inte på dem för att stoppa in mer på börsen. Jag ser hellre att börsen tickar sakta uppåt utan några oroligheter.

7 gillningar

Ja det var najs :orange_heart::orange_heart:

Har mer bitcoin idag än igår :orange_heart:, bra dipdippat allihopa!

1 gillning

Förstår inte hur det kan komma som en nyhet för såpass många att börsen vissa dagar går ner, och vissa dagar upp. Vi har haft en nästan oavbruten uppgång i typ 20 år nu och befinner oss runt all time high. Jag känner mig rätt nöjd

9 gillningar

Opti uppdateras på lördagar med. Gått plus 0.8% opti for the win! 9000 bolag så om usa går ner och resten av världen går upp så tippar den uppåt

ett av dom stora mentala problemen för mig är att nedgångarna ofta kommer så hårt medans uppgångarna ofta ör mjukare. .
man kan ha +0,5% +0,2% +0,1% +0,5% dagar i flera dagar ,men sen kommer den där -2,3% dagen o den känns

Jag vet att dom flesta på forumet inte verkar bry sig om nedgångar . .men jag känner nått dagar som igår

6 gillningar

Är mest sur över att jag varit för girig sista tiden, bara liiiiite till. Hade tänk ombalansera min nu 75/25 portfölj till 60/40 men det får kanske vänta lite nu då… :face_with_diagonal_mouth:

1 gillning

Plockar bort det här med känns så gott det går. Yttre faktorer tar mycket energi att känna saker av.

Då har du förmodligen tagit för hög risk för just dina förutsättningar.

Kanske inte i förhållande till vad du rent ekonomiskt “kan” ta om man tittar i ett Excelark. Utan emotionellt. Om du har kraftiga känslor över börsens rörelser igår så har du inte emotionellt råd med din tillgångsallokering. Tycker jag i alla fall.

Det var en relativt normal rörelse från höga nivåer, och det finns ingenting som hindrar att börsen går ner -10% eller mer på en handelsdag pga externa faktorer. Till exempel i början av corona. Detsamma gäller såklart på uppsidan!

5 gillningar

Det är bara början på en nedgång men sitt still i båten och köp mera

1 gillning

Jag skulle säga att jag är en person som inte är van att ha pengar. . när man hade 10.000:- så va dessa nedgångar inte så farliga..nu när man har över miljonen så är det större belopp i svängning än jag är mentalt van vid

3 gillningar

Du har det bra du… :grinning_face:

Jag tröstar mig med att så stora ändringar ju är en följd av mängden tillgångar på kontot. Men det är svårt att fatta att det kan gå upp och ned med flera årskonsumptioner på en dag…

1 gillning

Detta är förstås bara en krusning i vad som komma skall. Nu var det bara lite tullfrossa. När AI frossan kommer blir korrigeringen förstås mycket större

Förövrigt är väl Sthlm upp runt 10 procent. Hur kommer det sig att du harvar runt nollan?

4 gillningar

Så kan det vara.

Men jag skulle råda dig att fundera igenom ordentligt hur det skulle kännas om kapitalet gick ner -50%? I förväg. Det är väl runt 30% chans att det händer i globalt index en gång per decennium.

Det är bättre att tänka igenom det nu än vid -50% :sweat_smile:

3 gillningar

Resten av världen kommer förstås inte gå upp ifall USA rasar. Nyser USA blir resten av världen förkyld. Guldet kan ju möjligen skina lite extra när man torkat bort snoret men övriga tillgångar kommer förstås påverkas neråt.

1 gillning

Amerikanska börsen slutade på runt minus 2-3%. Så kanske inte blir så farligt på måndag. Kanske en återhämtning för vissa på måndag. Men framåt kan går mer minus. Men är läge och investera nu. För vi vet ju varför TACO gör detta.

Ps ironi att man ska ha tacos till middag :joy:

Har 100 % aktier på den investering portfölj finns det inget guld.

Finns ju olika nivåer men jag tvivlar på att dom flesta här skulle ta en 50% nedgång med en klackspark.
Men ja, den delen som är min kommande lön skall jag strax dra ner risken på. . .den delen som är för bilköp o andra onödiga saker kommer risken vara högre för dom pengarna behöver jag inte på samma sätt

2 gillningar

Men frågan är vad som händer nu. . Trump gillar att hota men just Kina reagerar inte som Trump är van vid,