Japp, det tror jag med. Men jag tycker inte att det ”ska” vara så och provpratar lite för att uppmuntra till att man kanske tänker över allokeringen i portföljen
Om man inte tar -50% nedgång (i globalt index) med en klackspark har man fel tillgångsallokering. Hävdar jag.
Det är av omtanke jag skriver det. För det är ingen orimlig händelse på börsen med -50% nedgång. Det ska vi förvänta oss.
Börsen är väl lite lurig där, , ,ingen vettig människa skulle ha sina pengar på ett ställe där det är högst troligt att 50% “försvinner”
Men alla vet att det troligen kommer. . . men samtidigt vet alla att alla gånger det hänt har det hämtats tillbaka. . .så folk chansar på att det händer igen
Utifrån ett intresse för geopolitik eller för hur det kommer påvern portfölj? Om det är det senare tror jag Saitham har en bra poäng kring risknivå och allokering.
Men det finns givetvis alltid en risk för att globala civilisationen kollapsar som helhet, linjen går till 0, och vi blir jägare och samlare igen. En ytterst liten risk
Spontant känns det som Trump är van att hans taktik funkar o “hota-förhandla” funkar mot EU.
Men Kina viker dig inte o Trump är helt klart inte van med det.
Det största hotet mot stabilitet just nu i det ekonomiska systemet är och kommer förmodligen att förbli ett handelskrig mellan USA och Kina. Det gäller nog att räkna med att det kommer vara turbulent i det avseendet så länge Trump är president.
Börsen brukar generellt alltid återhämta sig. Problemet är om en nedgång händer precis när man behöver pengar. Och om man in worst case scenario kan vänta 3-5 år till innan man tar ut pengar
Nu vet jag inte om det som hände för snart 100år sedan kan hända igen idag, pumpas ju in “nya pengar” på börsen i rasande takt idag . .
Men intressant att tänka på vad som behöver hända för en 50% nedgång men som inte kollapsar systemet totalt
Det var det första jag lärde mig via RT, att 50%-iga krascher kommer komma.
Men med vetskapen om vad jag missat i avkastning, innan jag kom hit, då känns 50% nergång som en droppe i havet.
Det är troligen dyrare att sitta utanför börsen än att rida igenom dess stormar.
Sen gillar väl ingen 50% nedgångar, men det påverkar inte min vardag idag och jag räknar alltid med krascher i närtid. Det är en del av att vara på börsen.
Totalhavererar börsen permanent, då har vi troligen problem som inte pengar löser i alla fall.
Jag förstår den tanken, men riktigt så enkelt är det ju tyvärr inte. Då det också betyder att riskpremien/förväntad avkastning för att äga aktier borde minska ju fler som investerar och ju mer kapital som allokeras. Allt annat lika.
Börsnedgångar kan ju ske både för att bolag värderas mindre än förut och pga rent realekonomiska effekter och minskad produktivitet/vinster. Så som krig, pandemier, handelskrig osv. Ofta är det en kombination av de två faktorerna som bidrar till t.e.x -50% nedgång.
Passar på att skohorna in Rational Reminders senaste poddavsnitt som faktiskt handlade om exakt detta. “The more things change, the more they stay the same”, på börsen
Vad jag kan se har -50% ner bara hänt 1973-1974 och 2000-2002 under min livstid ..o båda gångerna va det bra år innan o efter dessa perioder. . ja menar 1995-1999 va börsen upp 130%
Så visst vi kan vara där igen snart