Jo, men jag tycker det är sundare när index stiger för att många aktier går upp, snarare än att några få bolag går upp jättemycket och drar upp index.
Realt. Inflation och sånt krånglar till det.
Det är därför du har lekhinken. Så du är med i matchen och köper. Det är en social grej också. Ni gläds tillsammans och gråter tillsammans.
Det är därför du inte ska lyssna på alla ”experter” i media och agera. Det är ett beteendefel.
Jahapp trodde de skulle bli lite rea nu runt löning ![]()
Ja det va ju en topp förra månaden runt 27e också, gillar inte den trenden ![]()
Så känns det verkligen! Har blivit lite mer frikostig med utrymmet på lekhinkens storlek sedan ett av de senaste avsnitten där @janbolmeson ju pratade om att man kanske egentligen kunde motivera större risktagande än fyra hinkar-modellen säger. Eller har jag missförstått dig/minns jag fel Jan? ![]()
Jag har vänt på det. 95 % av portföljen är min lekhink och bara 5 % är en global indexfond.
Har gått väldigt bra hittills och jag hade varit skitstressad om jag suttit med en global indexfond nu när alla pratar om bubblor.
Det är väl sisådär på ett ungefär:
50 % Avanza Zero och svenska investmentbolag.
50 % enskilda aktier i form av globala världsledare som Morgan Stanley, Microsoft, JP Morgan Chase, Apple etc
Jag tänkte skicka in min syn på (stockholms)börsen just nu för att referera till rubriken.
Enligt mig står den 2% över förväntat värde. Vi är alltså inte i någon bubbla. Det är heller inget enastående köpläge. Just keep buying.
Jag mäter på index OMXS30GI för att få med direktavkastning och sedan delar jag med KPIF för att rensa bort inflationen.
Därefter kör jag en minsta kvadratanpassning över de senaste 10 åren för att få en trend eller förväntat värde om man så vill.
Tillväxten har varit drygt 7% över inflation per år de senaste 10 åren, men det visste ni redan.
Och just nu ligger OMXS30GI, som sagt, 2% över (min) förväntan, dvs rätt normalt.
Frågor på det? ![]()
(inlägg raderat av författaren)