Bara öppna konto hos bank som har dessa ![]()
Var inte fast i vilken bank du har för tillfället. Jag är inte lojal mot någon bank eller nätmäklare och byter gladligen om något bättre dyker upp.
De flesta banker har också digital flytt så att du slipper sälja.
Jag säger som @Nightowl:
Somliga går med trasiga skor. Säg, vad beror det på?
(Börsen. Det beror på börsen.)
Jag som kör FIRE värderar mina tillgångar i möjligheten att betala mina räkningar ända fram till den dag jag dör. Framtida köpkraft alltså.
Grafen tar nog inte heller hänsyn till USDs reala förändring under månaden.
Kan nog erkänna att jag känner mig feg att lämna en “Storbank” o ha allt på nått som Avanza eller Nordnet, nja det “vågar” jag nog inte.
Nu låg väl inte storbankerna så jäkla bra till under bankrisen heller men gissar att staten hellre skulle rädd dom än Avanza mf om det går illa.
Vad spelar banken för roll? Du äger värdepapper, banken äger inte värdepappren (om du inte har KF, då försäkringsbolaget som är separerat från banken äger pappren).
Det där kan jag inget om, du menar om Avanza går omkull så är pengarna i “deras” fonder ändå safe?
Men gäller det allt, Tex om Avanza konkar o man har allt i Avanza Zero, ändå safe. Man har i Swedbank Robur o Swedbank konkar, safe?
Principiellt ja. Värdepappren i en fond ägs inte av fondbolaget. Värdepappren på ditt konto ägs inte av banken. Banken och fondbolaget är inte samma bolag.
Googla “förvaringsinstitut” också när du håller på.
Min känsla är att det är mer value i AMD och ASML atm, men vi får se. Bra öppning på veckan!
Väldigt vad börsen går bra idag då, o som vanligt fattar jag inte varför ![]()
O ja, bra måndag hittills
Jag tror också att AMD absolut inte övervärderat som nvidia och de har breda och stabila efterfrågan på deras produkter och är inte lika känsliga för sk AI bubbla. Hade jag inte varit en (indexfond -person) hade absolut valt AMD över nvidia idag för långsiktigt investering.
Enkelt, mina köp gick igenom i slutet på förra veckan. Fullt logiskt.
(Ironi)
Ja det verkar bli en skjuts uppåt idag igen, varit lite trögt i både aktiefonderna och Allvädersportföljen senaste veckan.
Sitter ner i båten och månadssparar som vanligt.
Har en kassa redo om det blir AI krasch, horisonten är 30-35 år. Köpte precis mer i Allvädersportföljen istället, den är bra att snegla på för att lugna sig lite när man ser de traditionella indexfonderna dyka likt i våras.
Hålla sig till planen, inte avvika från den, och köpa regelbundet!
kanske världens dummaste “fråga innan man tänker fråga” Men svenskarnas automatiska sparande runt lön hur mycket pengar är det jämfört med en “vanlig handelsdag” ?
En droppe i havet
Jag har merparten av min portfölj i indexfonder, men har fasligt svårt för att sitta still och inte köpa vissa aktier när mina vänner pratar optimistiskt om dem (de har haft så sjukt bra fingertoppskänsla senaste åren…).
Framtida möjlighet att betala räkningarna (i SEK) gör att värdet i SEK är lite halvintressant eller?
lite udda att börsen går upp när jätten Nvidia går ner, men stark start på veckan.