Tror dock att de som utbildar sig idag behöver nog fundera än vända till på om man tror branschen kommer vara kvar i framtiden, sedan tillkommer det ju säkert jobb som vi inte ens tänk oss med tiden.
Nja. Risken finns alltid att våra politiker ändrar spelreglerna, har hänt förr. Så finns en risk att ersättningar sänks, att sjukvårdskostnader och medicin blir ännu dyrare (som i år), ersättningar försvinner (som handikappersättningen) eller förutsättningarna ändras.
Så som sagt, det kan alltid bli värre.
Hade hellre kunnat jobba.
Hade man vetat att det är fallet så skulle man ju vikta om ja.
Men ingen vet, men “bruset” är ju åt det negativa just nu
Själv lutar jag år att se hur 2026 börjar, börjar det som 2025 o startar bra ser jag det nog som ett “vunnet år” o viktar om till en runt 50/50 portfölj
Du har inte funderat på allvädersportfölj?
Faktiskt inte, tycker den tråden är otroligt rörig o svårt att förstå sig på, 1000-tals varianter
Jag gör det så enkelt som möjligt
Nu är jag själv inte så insatt men jag tror om du skulle bolla det med någon kunnig här så skulle dem säkert kunna få både förenklad och avancerad portfölj, jag tror inte de behöver vara så svårt som det (tyvärr låter ) ![]()
Med risk att det redan avhandlats (jag vet inte skälet till din sjukskrivning), men du är ju väldigt aktiv här på forumet där du är väldigt bra på att uttrycka sig i skrift.
Kanske arbeta med olika typer av skriv- och kommunikationsjobb på distans? Allt från kundkommunikation inom finans, KYC, chattoperatör till copywriting, teknisk dokumentation (bosch bordsdiskamskin?), rapportskrivningar osv.
Förmodar att du utforskat det mesta, men som sagt, har inte koll på din sjukdomsbakgrund.
Har kollat upp detta, men dels är 5h jobb per vecka gränsen när man har full sjukersättning och rent ekonomiskt är det inte värt det för mig.
Det är det sociala och ett sammanhang som jag ser som mest värdefullt med ett jobb. Att sitta och göra pc-uppgifter mot betalning löser inte det och är svårt med tanke på mina diagnoser.
Finns roligare och mer meningsfulla sätt att få in lite extrapengar och hitta sammanhang.
Hur värderas en förmögenhet i skrivande stund inkls aktier om man inte värderar det i en valuta?
Nej men valutor spelar ingen roll. Om du äter mycket smultron så värdera det i smultron istället ![]()
-Risk för att inlägget innehåller spår av ironi-
Eller choklad. ![]()
Du kan värdera i vad som helst. Sen var inte poängen att värdera något relativt i en specifik stund. Utan över tid.
Fiat är uruselt för att mäta värde över tid.
Den aspekten hade jag missat. Man ska ju inte få en försämrad levnadsstandard för det går inte att få in andra intäktsströmmar utan att riskera ”sjukpensionen”.
Har själv blivit utförsäkrad under Reinfeldts styre och blev av med handikappersättningen nyligen. Så tar inget för givet.
Fick kämpa i månader med FK att få merkostnadsersättning i stället för handikappersättning. Jag lyckades till slut, men största majoriteten nekas, fast behoven inte ändrats.
Finns äldre tråd på ämnet, om man vill läsa mer. Lite OT här.
Tror den dyker upp om man söker på 100% sjukersättning i forumet.
Stämmer det att marknaden dippar oftast vid den här perioden?
Kul bild, men den visar ju också att ett år i detta fallet 2024 är HELT olikt “medelåret”
För er som gillar makro:
Det enda som behövs finns samlat i första inlägget. Under rubriken “Min allvädersportfölj” hittar du följande:
Exempel på enklast tänkbara volatilitetsviktade grundportfölj:
- 27% Amundi Prime All Country World UCITS ETF (WEBN) alt. valfri global indexfond
- 27% Captor Iris Bond
- 19% L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF (EN4C)
- 27% Amundi Physical Gold ETC (GLDA) alt. Xetra Gold ETC (4GLD)
Men ja, det är mer komplicerat än en vanlig 60/40-portfölj, man behöver exempelvis handla 4 värdepapper istället för 2.
Det stora problemet är väl att min bank inte har dessa fonder och jag då får leta “sämre” alt-