Marknaden och börsen just nu

Det kunde varit mitt inlägg i november 2021 när jag tågade in i bitcoin precis innan raset. Ångesten var nog så total den kunde bli. Men jag behöll och köpte lite till varje månad.

Har fortfarande ångest. Fast nu är det för att jag inte köpte mer :sweat_smile:

3 gillningar

Man behöver bli lita avtrubbad och sluta tänka på sitt investerade kapital som riktiga pengar. Det funkar för mig iaf. Underlättar mer när man varit med om några större fall förut. Under covidfallet slutade jag helt att logga in på Avanza. Det är ett annat sätt att hantera det hela. :slight_smile:

Vet att du nyligen gått i FIRE dock, så då förstår jag att man är mer på tårna. Det hade troligen även jag varit i samma sits.

2 gillningar

Jag är beredd på 50%- krasch men inte mer än så

Det jag vill ha sagt är att man ska vara såpass långsiktig att om en nedgång inte kan mätas över en 12 månaders period för att den redan återhämtats, ska man verkligen bry sig om att ens kalla den för nedgång då?

Fast mätt från kraschen och ett år tillbaka kan ju börsen vara minus 30%. Bara för att det återhämtat sig till årsskiftet så kan nedgången ändå mätas över en 12 månaders period.

1 gillning

Jag önskar att det kom en dag när en börsfall på 3 % inte resulterar i hundratals inlägg och spekulationer, oro mm. Om alla kunde acceptera och följa:

1. Ha bara pengar som du tål att förlora på börsen. 10 års horisont.
  2. Ha en lagom/rejäl buffert på sparkonto (så lagom att du inte nojjar över -3 %)
  3. Börsen har alltid hämtat sig och kommer troligen göra det igen
  4. Fortsätt spara som vanligt
  5. Sluta oroa dig :slightly_smiling_face:

Sen kan det vara kul att spekulera med sin lekhink och tajma med den om man vill men utan oro och byte av strategi etc.

6 gillningar

Vi newbies behöver bara några lugnande och snälla ord så lugnar vi ner oss igen. Tack och krampådig :slight_smile:

2 gillningar

Det kan ju vara början på något värre iofs. Ett fullt handelskrig mellan Kina och USA skulle inte vara särskilt bra för våra portföljer.

Men det är väl bra att det finns en tråd där man kan ventilera och få lite sansade råd och påminnelser om att man inte bör paniksälja och istället sitta still i båten. Jag tyckte själv att det var skönt att se att andra reagerar också när börsen dyker och att man inte är ensam i den sitsen.

5 gillningar

Sålde en massa bitcoin certifikat dagarna innan så jag är glad. Kan köpa på mig till mycket lägre kostnad i veckan.

Håller med!

Men som Caroline sa, vissa gillar att logga in på sitt ISK och ojja sig vid nedgångar.

Har man 10+ år sparhorisont och inte tänkt ändra om i sin sparstrategi, så måste man inte logga in dagligen. Börsen kommer röra sig upp och ner oavsett om man kikar eller inte.

Ju mer sällan man kollar, desto bättre odds att den rört sig upp vid nästa titt. :blush:

4 gillningar

Man ”vet” inte, men kan dra slutsatser. Mu började ju TS med orden ”nu är Trumpeten igång igen”, så TS verkar då vara inne på att Trump gjort något men inte specificerat vad. Det var min kritik i det hela

2 gillningar

Ibland vill man känna sig säker, att man klarar sig om det värsta händer …

15 gillningar

14 gillningar

Inser nu att jag även hade behövt en åskledare!

Tack :face_blowing_a_kiss:

Kanske även en harpun mot havsmonster :thinking:

2 gillningar

19 gillningar

Muta aliens, smart. Tänkte inte på det. :wink:

C’mon!!! Give a brother a break!

5 gillningar

Gratisversionen ville inte lägga till en haj med öppen mun…. Så du hade tur :innocent:

2 gillningar

Min harpun skulle klara av hajen.

Det vet jag, för jag har sett “Hajen”

1 gillning

Om detta är symboliken för en börskrasch, så är det ändå skönt att inte ha allt kapital på börsen.

Det blir skyddsnätet nedanför stupet. :blush: