Marknaden och börsen just nu

Korrelationen mellan aktier och krypto är hög. Dessutom är krypto mer volatil än aktier. Så att krypto går ned vid en dipp i aktier är väl vad man kan förvänta sig.

1 gillning

Fast det är ju bra att notera att om man satt på aktier 1927 så tog det till 1950 innan det hade återhämtat sig… Det är över 20 år.

1 gillning

Även vid månadssparande?

Därför att ingen vet. Alla experter som säger att de vet vad individuella börsrörelser beror på gissar bara: “hmm, börsen gick ner idag samtidigt som X hände, då måste det vara därför”. Men “correlation is not causation”. Det är omöjligt att belägga ett orsak-och-effektsamband mellan enstaka händelser på det sättet.

1 gillning

Nej det så klart att pengarna du investerade senare, under nedgångsperioden, har växt innan dess. Fast det är ju klen tröst när man har slutat spara och lever av tillgångarna.

I sparfasen vill du ju helst att allting bara går nedåt hela tiden. Fast kanske inte ända fram till slutet. :wink:

Ah. De glömde visst att man bara ska ha pengar på börsen som man har råd att förlora. :see_no_evil_monkey:

6 gillningar

Jaha, i Mumindalen räknar man bara helår. :bulb: Jag kan meddela att i mitten av mars 2020 visste ingen att året skulle sluta på plus igen. Berätta gärna hur du ser det i förväg och därför inte märkte av den ~30%-iga nedgången. :smiley:

3 gillningar

Vad bra, för då slipper du försöka tajma skiten. :smiley: :+1:

Medhåll, med brasklappen att 3% inte är en nedgång värd namnet.

Och under delar av den perioden var det deflation så att gemene man fick lägre kostnader i vardagen kring allt som verkligen betydde något.

Ur minnet: Nej.

5 gillningar

Poängen här är väl snarast: om man går in vid fel tidpunkt så kan det ta många år innan man ens är tillbaka på noll. Sedan valde han det mest extrema exemplet han kunde hitta på grafen.

Inte så noga om man är 20 och sparar till pensionen eller de tilltänkta barnbarnen. Men för de flesta andra.

Man får inte glömma att när it bubblan sprack var vi på stenåldern jämfört med idag. Allt rör sig fortare nu. Både upp och ner.

Köp och sälj är ett knapptryck bort.

Det beror väl på hur stort kapitalet du hade investerat 1927 var i jämförelse med dina månatliga insättningar?

Jo, det fattade jag. :smiley: :+1: Tittar man på t ex FIRE-gängets favoritgraf så var ju mitten av 1968 (ur minnet) den sämsta dagen att gå i pension eftersom det var en rejäl krabbmarknad och enorm inflation på det. Det var långt värre än depressionsåren. Allt kan ju körsbärplockas för att bevisa just sin egen tes.

Om jag förstod rätt gick börsen ner flera år mellan 1927 och 1950? Även om man månadsspara förlora man allt under denna tid eller hur mycket minus gick man? Om det nu fanns globala breda index fonder då.

Vi kanske kan släppa 1927 och sikta på 2025?

Vi såg en dip på ett par % i fredags, på grund av ett hot från en person vi vet alltid skriker högt som start på förhandlingar.

Så skulle inte förvåna mig om vi är tillbaka på plus minus noll inom ett par veckor när hotet förhandlats om.

Marknaden vet att han alltid förhandlar om, efter sina sensationsrubriker för att han vill stå i centrum. (Och förmodligen hjälper sina vänner med insiderinfo, så de blir rikare.)

6 gillningar

TACO trump always chicken out

5 gillningar

Lätt överdrift, även om jag förstod hur du menade. Både nätet, mobiler, hemdatorer och fast uppkoppling var trots allt en vardag för många. Det var ju inte så att nyhetsflödet undgivk någon s a s.

Här håller jag med. Fler dras med snabbare och fler är också investerade. Det borde ju också betyda att en större andel är sämre insatta kring hur det egentligen fungerar och vad deras oöverlagda beslut kan leda till.

Ja, precis som efter IT-bubblan var det flera år på rad med negativa årsresultat. Men höll du samma summa 1927, inte pillade och inte satte in eller tog ut, då var du tillbaka 1950. Det är vad kurvan säger. Globalindexfonder fanns inte, men det kvittar i sammanhanget. De flesta ägde inte aktier heller.

Men vid vanligt månadssparande tog det som sagt inte alls så lång tid att vara tillbaka, som nämnts i tråden, eftersom man då också köper på botten och får raketutväxling på de pengarna.

Som värst var börserna ner 85 procent ungefär. Men köper man då för 15 procent av värde strax innan blir det bra skjuts i staplarna.

4 gillningar

Japp. Eller på tisdag. Det är ju det som är det sjuka med den gubben…

3 gillningar

Tror 1927 och idag är väldigt olika. Finns andra alternativ idag som opti med 9000 bolag om de fanns 1927 tror jag inte att den hade gått ner 85%- samma med lysa. Corona är ju ett bevis på det börsen gick ner med 30% om de hade hänt 1927 tror jag de hade gått ner mycket mer. Andra tider idag mer möjligheter.

Eller hur tänker jag rätt?

Jag är ingen expert och tror att stora krascher kan komma. Men jag gissar att det behövs mer än en tulltweet för att det ska hända.

Troligen behövs 2-3 olika triggers, eller en enorm. De flesta börjar också få koll på att tweets sällan speglar framtidens verklighet. Jag hoppas det i alla fall.