Marknaden och börsen just nu

Tack uppskattad! Jag tittade på svd och Di men såg inget direkt nämning av detta

1 gillning

Jag brukar skriva 10-15 år då jag genomlevde IT och Finanskraschen

12 gillningar

Jag brukar rekommendera 10+ år och att investera innebär alltid en risk. Även 10+ år har ett par procents risk att inte gå plus.

Så texten under varje tråd och i varje poddavsnitt är inte bara något man säger. Det är baserat på att det finns en risk med börsen, så alla bör ta hänsyn till den risken i sin portfölj och i sina planer.

2 gillningar

Fallen på aktiebörserna bleknar till synes procentmässigt i förhållande till vad som pågått inom kryptobörserna. Där är det nu många som bränt sig rejält nu. Sysslar inte med sådant själv men det är ekonomisk historia som skrivits där och det börjar komma fram en del intressant information om det. Sagt med all respekt för de vars livsöden krossats på några timmar.

1 gillning

Förstår inte exakt vad du menar men om man sätter sitt ”livsöde” (stort kapital?) på krypto så får man nog skylla sig själv. Känns lika säkert som att gå all in på lotto eller likande.

4 gillningar

:thinking:

2008? 2020? 2022?

2 gillningar

En del muttrade nog i skyttegravarna också eftersom de genomlevde andra världskriget under perioden också.

1 gillning

Visst är det okul med börsfall men allt handlar ju egentligen om vad man har för alternativ? Ska man ta ut pengarna och sätta in på sparkonto när räntan är låg? Ska man köpa krypto när fallet där verkar ännu större? Ska man köpa fysiskt guld när det värderas högst?

2 gillningar

Huga! Börsfall OCH bombanfall.

En fördel med att köra en stor andel mini futures. Man får omedelbar återkoppling, fram till börserna stänger kl 22 på fredagen. :sweat_smile:

Ja, ett riktigt bra avsnitt den här gången. Rekommenderas starkt. Lite confirmation bias för undertecknad eftersom Mark och jag delar många åsikter om alternativa “investeringar” också. :+1:

2 gillningar

Precis så. Jag tycker att ”börsfall” bör trigga tankar kring ombalansering av portföljen. Var ligger ens egna nivåer för när det känns vettigt att ta mer risk?

[quote=“angaudlinn, post:87, topic:112361”]

:thinking:

2008? 2020? 2022?

[/quote]

17 av 20 är nästan :face_savoring_food: 2020 gick omxs30 ner 0,83% om man räknar bort utdelningar. Vet inte om man ens kan kalla det för nedgång.

Edit

Ursäkta, omxs30 gick upp en skvätt 2020. Så det klassas inte som nedgång

1 gillning

Ja det finns alternativ till aktier, men dessa ska man vara investerade i hela tiden, det är för sent att hoppa till dom när fallet (hos aktier) är ett faktum. Kolla upp begreppet riskparitetsportfölj och tråden Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen

3 gillningar

Vet inte om det egentligen är relevant om nedgången råkade löpa över ett årsskifte eller ej?

2 gillningar

Tror du missförstod eller om jag var oklar - jag har diversifierad portfölj - ville bara belysa att man inte bara kan stirra sig blind på hur man har pengarna placerade i nutid utan också på vilka alternativa placeringsstrategier som finns.

2 gillningar

Det jag tyckte var mest intressant var att det verkar ha påverkat crypto en hel del utan att jag riktigt förstår kopplingen. Det intressanta för mig är alltså att jag inte förstår varför.

Har inte byggt upp någon bra pool av tyckare om crypto. Inget jag investerar i heller. Köpt för några hundralappar för att prova.

Börsrörelser när Trump är lika lynnig som vanligt är ingen större skräll längre.

1 gillning

Bankkonto över tid? :thinking:
Det är väl det enda säkra förlusten? I aktier finns ju chansen att du kan handla mer om 30 år än idag.

3 gillningar

Som alltid så handlar det mest om tidsperspektiv och storlek på kapital.

Stort kapital och pågående eller närstående uttag: Inte så tokigt att ha en hel del ”dåliga” ränteplaceringar

Kapital som ska växa länge: Betydligt smartare med högre risk

2 gillningar

Kryptofallet kan enkelt förklaras med att jag, som alltid varit antikrypto och tyckt att det är som att investera i tulpanlökar, slutligen gick in med 400k i bitcoin förra veckan. Då blir det hela mer begripligt! :sad_but_relieved_face:

10 gillningar