Marknaden och börsen just nu

Krypto har redan börjat återhämta sig, så förväntar mig att marknaderna öppnar grönt imorgon. Men allt kan ju hända :slight_smile:

1 gillning

Det mesta av raset på OMXS30 verkar ha skett medan svenska börsen var öppen. Mellan 17:30 och 22:00 verkar inte mycket hänt, iaf . inte om man ser på en motsv. mini future.

Terminen steg t.o.m. efter stängningen.

4 gillningar

Jag tyckte det fanns ett och annat matnyttigt. Bl.a. diagrammet med amerikansk arbetslöshet och efterföljande recessioner. Bra att hålla koll på när arbetslösheten börjar skena igen.

2 gillningar

Vet du hur man får fram informationen han använder sig av i videon, dvs. de korta positionerna i t.ex. BTC? :thinking:

Det finns hemsidor och tjänster på internet där denna information aggregeras från btc-kedjan

https://x.com/i/grok/share/MsQkywohXWvixDwbURS02pzh0

1 gillning

S&P Futures +0,89%

US stock futures rebound as Trump tempers tariff talk toward China

US stock futures jumped Sunday night following Trump’s retreat from combative comments on China last Friday.

2 gillningar

Hela det här följer i stort sett Trumps vanliga ”playbook”: höga insatser och skarp retorik för att pressa fram eftergifter, följt av en gradvis nedtrappning.

Det känns som att marknaden verkligen vill upp och därför griper efter minsta halmstrå. Minsta antydan till deeskalering (särskilt efter efter APEC-mötet) kan mycket väl räcka för att utlösa ett glädjeskutt på börsen.

1 gillning

S&p 500 upp 1.40% hur har de vänt?

1 gillning

Ny vecka, nya pengar? :thinking:

1 gillning

Fortfarande förvånad att några procent ner genererar så mycket surr i ett forum som är förknippat med indexfonder och långsiktighet :slight_smile:

Folk uttrycker sig som att undergången är nära för att Trump drar några tweets, ni kanske behöver gå ur marknaden till nästa val i USA om ni inte pallar trycket :wink: /s

13 gillningar

Jag har uttalat mig lite i samband med nedgången i fredags. För mig känns det inte som en undergång. Men jag kan ibland uttrycka det så för att skruva till och skämta om en sån absurd situation som det ändå är när en enda näbbgädda kan dirigera hela världens ekonomi så som han gör. Det blir “komiskt” till slut, och frustrationen över att se vad han ställer till med i övrigt (förutom ekonomin) kanaliseras lite i det här. “Jahapp, nu var han igång igen”… Eftersom vi inte kan påverka-utan bara stå vid sidlinjen och titta på- så gör man sig lite lustig över det för att öht stå ut.

2 gillningar

Det är inte vad några procent medför i omedelbar nedgång utan vad några procent kan leda till i större nedgångar om surk-karna i världstoppen råkar i luven på varandra.

2 gillningar

Jag räknar med en orolig börs närmsta åren, många stora skiften och speciella ledare som kan påverka mycket. Så har inga planer på att agera på kollektivpaniken som ofta kommer här vid minsta dipp.

Men tror det lätt blir så när investerande är ens största intresse och eller man är ny.

Jag kollar månadsvis, det ger mjukare kurvor och tillräckligt bra koll. :blush:

1 gillning

Surret handlar mer om missnöjet med att vissa spelar Monopol med hela världsekonomin och inte hur vi ska agera just nu.

Jag satt kvar i mina positioner under IT-kraschen då jag tappade mellan 50% och 100% på mina aktier och fonder. Robur Technology gick ner 79% från toppen. Mina Ericsson aktier var nere 98%, vissa bolag gick i konkurs.

Jag önskar jag hade hoppat ur i tid, men jag hade ingen spåkula då och inte heller idag.

Sen under finanskrisen tappade jag 40-50% ….

Sålde inte … kom tillbaka till +/-0 runt 2014 på fonderna. Inga av aktierna har återhämtat sig …

14 gillningar

Be greedy when others are fearful and fearful when others are greedy

1 gillning

Inte riktigt lika segt, men 14-15 år efter IT-bubblan räcker nog för att också kännas som en evighet. Den kumulativa inflationen i Sverige över samma period var c:a 20% så att vara på aktiemarknaden då var ju en förlustaffär sett till köpkraft.

2 gillningar

För egen del så är jag helt enkelt lågneurotisk till personligheten. Ett väldigt stabilt personlighetsdrag i Big Five-modellen som mäter känsla av oro, negativa känslor och humör.

Men… jag tycker det kan vara nyttigt för precis alla att läsa coola kommentarer och lugna ner sig inför börsens helt väntade volatilitet.

Det är väl det en sådan här tråd ska bidra med tänker jag? Media jobbar redan tillräckligt bra på att trigga våra rädslor :slight_smile:

7 gillningar

Det är ingen nyhet längre att börsen reagerar kraftigt på Trump’s utspel om tariffer hit och dit, det har visat sig i omgångar nästan hela året och inget har pekat på att han är klar.

Man bör inte ligga investerad på aktiemarknaden överhuvudtaget om man blir upprörd av några procents svängningar. Trump har suttit vid makten tillräckligt länge nu att det funnits gott om tid att omallokera sina placeringar.

Jag är cool men inte obrydd.

7 gillningar

Jag fick nog mest ångesten pga att detta hände en fredag eftermiddag och jag visste att jag kommer vara lite nedstämd hela helgen för att jag inte är van vid sånt här. Jag var inte med om April eller tidigare oroligheter. “Stannar det vid 3% eller fortsätter vi ner 20% till” gick tanken. Jag önskade nog få någon spydig kommentar om hur löjlig min ångest är, allt kommer gå bra o jag kan fortsätta pimpla mina öl och njuta av helgen :slight_smile: Tycker jag fick igenom min önskan men på RT forumets hövliga och mysiga sätt, så Tack allihopa! Mvh Newbie

3 gillningar

Även om det hade gått ner 20% är de inte så farligt. Gick ner 20 % i april sen gått upp 19%. Man ska få ångest men va beredd när de går ner minst 50% då hade de känts jobbigt. 20% är inte mycket alls

1 gillning