Fem viktigaste punkterna enligt ChatGPT (som jag korrläst och håller med om):
Ökad dominans av super-caps: Under de senaste tio åren har de största företagen i USA, inklusive Apple, Microsoft, Alphabet, Nvidia, Amazon och Meta, kraftigt ökat sin andel av S&P 500. Dessa super-caps, nu värda över en 1000 miljarder dollar vardera, har vuxit snabbare än medelstora och små företag, vilket har lett till en ökad marknadskoncentration.
Fördel av teknologiska framsteg: Super-caps har kunnat dra nytta av globala spridningar av teknologi och nya upptäckter inom informationsteknologi och bioteknik. Deras stora resurser gör det möjligt för dem att köpa upp eller investera i mindre företag innan dessa blir publika, vilket stärker deras marknadsdominans ytterligare.
Historiska mönster av koncentration: Marknadskoncentrationen i USA har varierat över tiden, med perioder av högre och lägre koncentration. Koncentrationen tenderar att öka under bull-marknader och minska under bear-marknader. Historiskt sett har nya industrier som järnvägar, elektriska apparater och datorer påverkat marknadens struktur och koncentration. Det är inget nytt.
Nutida situation och framtidsutsikter: Idag är alla utom fyra av de tjugofem största företagen i världen amerikanska. Marknadskoncentrationen har ökat markant sedan 2014, drivet av teknologiska innovationer som har gynnat stora tech-företag. Två milda bear-marknader under 2020 och 2022 har inte påverkat koncentrationen nämnvärt.
Framtida trend för marknadskoncentration: Med fortsatt teknologisk innovation, särskilt inom AI, förväntas marknadskoncentrationen öka ytterligare. Historiska data visar att ökad koncentration ofta följs av långvariga bull-marknader. Det finns lite som tyder på att en stor bear-marknad är nära förestående, och trenden mot större marknadskoncentration ser ut att fortsätta på kort sikt.
Marknadskoncentration inte en orosfaktor: Historisk analys visar att hög marknadskoncentration ofta är en indikator på bull-marknader snarare än ett förebud om bear-marknader. Detta mönster har observerats under de senaste 150 åren.
Förbättring av vinsttillväxt: Trots att megacap-teknikföretag har drivit mycket av den senaste vinsttillväxten, börjar nu vinsttillväxten sprida sig till fler sektorer, vilket förväntas fortsätta under de kommande kvartalen.
Stabil framtid för aktievinster: Analytiker förutspår fortsatt stark vinsttillväxt för aktier fram till åtminstone 2026, vilket är en nyckelfaktor för långsiktig prisökning på aktiemarknaden.
Positiva makroekonomiska trender: Trots den fortsatta höga räntenivån från Federal Reserve och en blandad inflationsutveckling, visar ekonomiska indikatorer som arbetslöshet, inflation och konsumentutgifter på en stabil ekonomi utan tecken på omedelbar recession.
Optimism bland analytiker: Flera stora finansinstitut har höjt sina årsslutsmål för S&P 500, drivet av stark vinsttillväxt i megacap-företag och förväntningar på oförändrade realräntor, vilket indikerar en fortsatt positiv utveckling för aktiemarknaden.
Tycker ändå att Meta sticker ut här, det är nog de vars tjänster snabbast skulle kunna bytas ut mot en konkurrent utan att folk skulle reagera särskilt mycket.
Det beror på alternativen. Jag har fb och instagram för att jag ibland får meddelanden där. I övrigt kunde de kvitta. Jag hatar varje sekund av “upplevelsen” när jag öppnar skiten.
Jag har varken FB el Insta. Styggelser, det har jag alltid tyckt (för a inte tala om TikTok men det är irrelevant för min FOMO, är alldeles för gammal )
Ja det finns FOMO och faktisk MO att inte nånsin haft FB. Spec för den som är 50+. Men jag litar inte ett dugg på Mark Fuckerberg och hans gäng, den där falske j-eln är så dålig så dålig
Jag har dock Whatsapp installerat för ett par pers finns bara där (och på Apple Facetime men jag har inte Apple och kommer aldrig ha). Ingen som inte redan har mitt tel.nr. kan hitta mig i Whatsapp, dock
Jag har hört att det är betydligt vanligare utanför USA / Europa att företag inte har “riktiga” webbsajter utan nöjer sig med FB mm för att nå sina kunder.
Men åter t ämnet; de intressanta artiklarna som Jan listade upp i trådstart inkl sammanfattningar. Mycket spådomar om framtida utvckling på aktiemarknaden(-erna)… lite " go equity, go!"
Här är lite mer spådomar, av en välmeriterad akademiker denna gång som har en lite bredare syn och översikt i mitt tycke: Räkna med höga räntor kommande åren
Summa summarum: att ligga 80-90% i breda aktie- indexfonder till nånstans 2027 iaf verkar vara AOK enligt alla dessa källor. Björnen sover ett tag till. Men, ity att räntorna är högre nu och kommer vara några år åtm (3-4 minst) är räntor lite mer attraktiva än på mååånga år
Själv undrar jag över riktigt långa räntor (10 år obligationer). Är de tillräckligt höga för att matcha långsamt malande makro-skeenden 20 år in i framtiden? Jag menar inte krig, Putin, Trump o sånt nu utan den sakta men SÄKERT ändrade befolkningspyramiden i Occidenten. Relativa andelen pensionärer bara ökar (folk som ej jobbar alltså…) och de äldsta och sjukaste ökar allra mest, d.v.s. vårdkostnader. Hur detta ska kunna ske stabilt med en inflation årligen runt 2% förstår jag inte riktigt. Prisökningar torde bli följden och det kommer Riksbankerna inte kunna göra så mycket åt. Massinvandring för att mitigera det hela ligger inte i korten i västvärlden heller, politiska läget där ser ut att ligga fast i ett par decennier iaf
Lutar åt att jag tror att långa svenska papper, obligationer med 10 års löptid el mer, har för låga räntor idag för hur verkligheten kommer utspela sig i Sverige. Om det är så kommer t.ex. Captor Iris Bond inte att gå så bra heller i nästa björnmarknad på börsen. Tillbaka till kortare räntor och det bästa man kan hoppas på är att inflationsskydda sitt kapital.
Läste blurben med equal weight index. Det är en marknadsförings-pitch.
Hur det kommer gå och vara med detta närmsta 10-15 åren, vet ingen.
Två jättestora osäkerhetsfaktorer finns på ett sätt som aldrig tidigare funnits i marknadens (börsens) historia:
den snabbt åldrande befolkningen i Occidenten (som ska ha kapital att leva på utan att arbeta), samt
2 klimatförändringarna → naturkatastrofer som drabbar MÅNGA arbetsföra människor → dålig produktivitet.
Men slog mig häromdagen att allt, precis allt är digitalt numera. T.o.m. anställningsavtal och många andra avtal. Kvitton, pengar, bilder etc.
Wtf. Det räcker med en gigantisk EMP sen är vi tillbaka till 60-talet. Teknisk utveckling går jättebra. Men det är ju oerhört fragilt.
Jag tänker också på hur det påverkar börsen där teknik och framförallt digital teknik står i spetsen. Bubbla eller inte. Men det räcker med ett otäckt digitalt krig så är tekniken, som är allt för oss, bortblåst.