Jag oroar mig för att jag har för hög risk i mina investeringar och börjar flytta kapital till Lysa för att nyttja deras automatiska fördelning mellan aktier och räntor.
Passade på att läsa Lysas årsbrev där jag fastande i avsnittet rörande marknadsnedgångar under 1900-talet på den svenska börsen. Informationen påminde mig om att återhämtningsperioden kan bli rätt lång.
Min fråga är om någon har mer detaljerad information om de senaste nedgångarna (IT-bubblan, finanskrisen och Ukraina) gällande vilka sektorer som stod emot bäst?
En märklig sak i deras information är att de utelämnat pandemin - OMXS30 gick ner ca 34% under mars månad 2020 enligt fråga till ChatGPT. Är det något jag missar? Eller har AI fel (igen )
Fast enligt tabellen skulle återhämtningen vara max 4 år från de värsta nedgångarna på 100 år. Det är inte långt. Har man kortare sparhorisont än så är börsen inte rätt.
Sant.
Min “oro” grundar sig på att jag insett att jag kanske ska gå i pension tidigare än jag planerat, därför börjar jag intressera mig mer för återhämtningsperioderna.
Vet att man säger att man ska ha pengarna utanför börsen med kortare sparhorisont är 5 år. Mitt dilemma är jag är osäker när jag ska sluta arbeta. Därav flytt till Lysa och räntor.
Visst är det märkligt att coronapandemin inte finns med i tabellen? Återhämtningsperioden var tydligen bara 3-4 månader. Mars - Juni.
Det stämmer bra. Det har de absolut missat. Fast det beror iofs på om de anser att den inte föll -30% bara för att den inte gjorde det till månadsslutet mars 2020
För det gick ju snabbt upp igen under samma månad efter 16 mars.
Allt jag ser är ju härligt, man får en rejäl skjuts på allt kapital som petas in under återhämtningen.
Även om jag sparar bra idag så skulle en krasch ge motivation att öka på min spartakt rejält. Finns mycket att dra in på som jag slösar bort som guldkant nu som skulle kunna ge rejelt med extra lyx efter en återhämtnings fas.
Jag vet att samma gäller även när börsen tuffar på, men psykologiskt så känns det bättre att köpa “billigt” och offra lite guldkant.
Det är ju alltid härligt att lyckas tajma marknaden flera ggr i rad. Köpa billigt (billigare) och sälja dyrare Finns nog ingen seriös rådgivare dock som föreslår den strategin för en person i uttagsfas…
I uppbyggnadsfasen kan det möjligtvis vara värt risken att fåglarna blir kvar i skogen