Marknadstajma home bias -> Globalt index

Jag tror inte att detta forum är rätt för denna typ av diskussion. För de flesta här (även om det så klart finns undantag), så ligger det rätt djupt inpräntat att man ska undvika marknadstiming. Att då spekulera i vad vi “tror” om framtiden är för de flesta då inte så intressant eftersom vi ändå kallt räknar med att vi har “fel”.

Jag har försökt gissa så många gånger, och ibland har jag rätt och ibland har jag fel så jag har insett att jag i alla fall inte får ut något av att spekulera i vad som komma skall.

4 gillningar

Nja, kan bara svara att det för mig är viktigt att vara divesifirad i valutor också.
Så jag spekulerar inte när jag överviktar Sverige, EU och även har tillväxtmarknader utöver Globala index… :slight_smile:

1 gillning

När är det bäst att månadsspara i utländska aktier – när kronan är stark eller när den är svag?

När kronan är stark för att kronan är stark generellt, inte för att kronan är stark för att valutan man köper är svag.

I det första fallet får man rabatt på det man köper.

I det andra så bör kursen på det man köper gå upp och kompensera för kursfallet.

Det betyder att man inte kan förvänta sig att ha mer rätt än fel när man försöker. Har man bättre än 50 % chans att lyckas så är inte globalfonder det bättre valet på lång sikt. (Åtminstone om man inte tar hänsyn till transaktionskostnader.) Ser ingen skillnad mellan att lyckas med tajmingen en gång (av skicklighet och inte tur) och att lyckas tajma systematiskt.

SEK är och förblir en skvalpvaluta. Det enda rätta är att gå med i EUR för att vara med EMU fullt ut. Sverige kan inte leva på valutadoping - vilket det defacto är. Ett par kriser till och folk rör sig mot USD/EUR/CHF som anses vara en säker hamn vid oroliga tider.

Du borde gå kort i SEK om du anser att du kan förutse att SEK kommer att få ett sämre värde i framtiden. Antar att du redan växlat in en del SEK till EUR/USD/CHF?

Det räcker med globalfonderna som @Jakke och jag kör.

2 gillningar

Tack vare SEK har väl globalfonder varit en fantastisk investering det senaste decenniet.

Varför klaga på det ?

Globalfonderna hade gått upp lika mycket även om vi hade EUR, turkiskt lira eller någon annan valuta. Vi har ju tagit en risk i och med att vi har SEK. Jag vet inte om man ska vara stolt att SEK har flukterat mellan 7 kr till 11 kr det senaste decenniet.